It-afdelingen bevinden zich steeds vaker in een lastige spagaat tussen de business en hun zorgvuldig opgebouwde it-infrastructuur. Vanuit de organisatie vraagt men om meer efficiëntie, besparing en innovatie, maar hoe doe je dat op basis van je legacy-infrastructuur en met de beperkte middelen die je tot je beschikking hebt?
Wie wel eens spreekt met cio’s en it-managers weet dat it-afdelingen het niet makkelijk hebben. Hun traditionele rol is het faciliteren van de business met applicaties en support, wat op zich al een hele uitdaging is. Daarnaast jongleren zij met allerlei bring your own-varianten, die gebruikers ongevraagd onderdeel maken van de bedrijfsmiddelen.
Voor de it-afdeling is dat een bedreiging, want wat gebeurt er met alle bedrijfsdata die terecht komen op privé-devices en cloud-diensten? Het gevolg zijn nieuwe vraagstukken over beveiliging, dataprivacy en support, maar het is ook een signaal dat werknemers blijkbaar productiever zijn met andere bedrijfsmiddelen dan door hun werkgever wordt geboden.
Dreigende wolken
De grootste beperking van it binnen veel organisaties is de slechte integratie van verschillende softwarepakketten en het feit dat ze niet ontwikkeld zijn voor het web. De belangrijkste wens vanuit gebruikers is om altijd, overal en vanaf elk device bij bedrijfsdata te kunnen. Is die mogelijkheid er niet, door welke reden dan ook, dan gaan zij zelf op zoek naar direct bruikbare cloud-oplossingen.
Zo ontstaat er een heel schaduwecosysteem aan applicaties die onderdeel zijn gemaakt van de bestaande omgeving, maar waar de it-afdeling totaal geen grip op heeft. Wat is nu de oplossing voor dit probleem? Meebewegen en de hele it-omgeving naar de cloud verhuizen? Dat klinkt als een drastische oplossing. Het is bovendien een bedreiging voor de it-afdeling, die hiermee wel eens wegbezuinigd kan worden. En lost een verhuizing naar de cloud alle wensen vanuit de organisatie op? Vermoedelijk niet.
Toch laten recente onderzoeken zien dat Infrastructure-as-a-Service met een grote opmars bezig is in het bedrijfsleven. Door de bestaande it-omgeving te outsourcen naar het datacenter worden de beheerlast en de aanschaf- en vervangingskosten voor hardware en software weggenomen en je maakt de kosten voorspelbaarder. Na de kosten voor de eenmalige migratie, zorgen de gerealiseerde besparingen in veel gevallen voor de noodzakelijke financiële ruimte om het bedrijfsplatform te voorzien van nieuwe mogelijkheden.
Standaardisatie
In mijn dagelijkse werk heb ik regelmatig te maken met bedrijven die met IaaS de eerste stappen zetten om hun it te vernieuwen. Eerst wordt de it uit het zicht in het datacenter geplaatst, waarna er vanuit dit platform door middel van een roadmap, gekeken kan worden naar alternatieve oplossingen of uitbreidingen op de bestaande infrastructuur. Dit verkleint de rol van de it-afdeling, maar schept ook weer mogelijkheden om eens objectief te kijken naar de functionaliteit die er wordt geboden.
Wellicht kan sommige software vervangen worden door volwaardige cloud-diensten, met alle voordelen die daar bij horen. Misschien wil je wel een bedrijfsapplicatietoepassing, die allerlei relevante bedrijfsdata op een inzichtelijke manier bij elkaar brengt. Met je infrastructuur in het datacenter, waar al grote stappen zijn gezet op het gebied van standaardisatie, kan een it-omgeving eindelijk zijn vleugels uitslaan.
Je komt los van je legacy-infrastructuur en geeft it-managers veel meer kansen om sneller en directer waarde toe te voegen aan de organisatie en de bedrijfsvoering. Dit is alleen mogelijk als een it-manager zich gaat specialiseren op de regie-rol tussen business en de diverse it-toepassingen die de business ondersteunen, ofwel ‘Business IT Alignment’.
Heren, bedankt voor jullie feedback. Ik neem graag de tip ter harte om een vervolg hierop te schrijven. Ik ben het ook helemaal eens met de uitspraak dat Business IT Alignment een continu proces is, dat standaard geborgd moet zijn. De directe invloed van IT op de business-resultaten is wellicht vaak nog beperkt, maar laten wij het eens omdraaien. Als de IT niet functioneert, hoeveel business-impact heeft het dan?
Wat betreft IaaS zie ik in de praktijk dat de beheerkosten wel degelijk substantieel afnemen. Alleen al door de standaardisatie die wordt bewerkstelligd door een grote hoeveel klanten vanuit het datacenter te bedienen. Het beheer wordt er efficiënter door, met lagere kosten als gevolg. Ook het ‘ijzer’ zelf wordt steeds efficiënter door de contractuele innovatieprogramma’s, die op termijn zorgen voor lagere kosten per VM & Storage. En ja, het verbeteren van de bestaande processen en de kwaliteit van mensen hoort daar ook bij. Daar valt inderdaad nog veel te verbeteren. Maar het leidt zeker tot meer efficiëntie op alle vlakken, van de techniek, processen en mensen tot de samenwerking met partners.
Zet je daar de pluriformiteit als het gevolg van legacy-systemen tegenover, dan kun je niet anders concluderen dat dit voor veel meer beheerlast zorgt. Met dergelijke omgevingen wordt in mijn ervaring nauwelijks geïnnoveerd en investeringen worden vrijwel altijd pas gedaan als de omgeving bijna omvalt. Puur op basis van legacy mis je het adoptievermogen om in te spelen op wensen vanuit de business. Een organisatie blijft daardoor achter en werknemers gaan vervolgens buiten de IT-afdeling om op zoek naar alternatieve oplossingen zoals cloud-diensten, die wel aan hun wensen voldoen.
Wat betreft de veranderende regie-rol in de IT die ik beschrijf, kunnen we onze kop in het zand steken. Het is vooral veilig om vast te houden aan de oude en vertrouwde manier waarop IT wordt ingevuld. Naar mijn oordeel is dit toch onherroepelijk aan verandering onderhevig en als IT’er moet je daar zeker je eigen competenties op gaan ontwikkelen. Dit lijkt mij een betere strategie dan berusten in het geloof dat IT-manager toch geen invloed kunnen uitoefenen.