It-afdelingen bevinden zich steeds vaker in een lastige spagaat tussen de business en hun zorgvuldig opgebouwde it-infrastructuur. Vanuit de organisatie vraagt men om meer efficiëntie, besparing en innovatie, maar hoe doe je dat op basis van je legacy-infrastructuur en met de beperkte middelen die je tot je beschikking hebt?
Wie wel eens spreekt met cio’s en it-managers weet dat it-afdelingen het niet makkelijk hebben. Hun traditionele rol is het faciliteren van de business met applicaties en support, wat op zich al een hele uitdaging is. Daarnaast jongleren zij met allerlei bring your own-varianten, die gebruikers ongevraagd onderdeel maken van de bedrijfsmiddelen.
Voor de it-afdeling is dat een bedreiging, want wat gebeurt er met alle bedrijfsdata die terecht komen op privé-devices en cloud-diensten? Het gevolg zijn nieuwe vraagstukken over beveiliging, dataprivacy en support, maar het is ook een signaal dat werknemers blijkbaar productiever zijn met andere bedrijfsmiddelen dan door hun werkgever wordt geboden.
Dreigende wolken
De grootste beperking van it binnen veel organisaties is de slechte integratie van verschillende softwarepakketten en het feit dat ze niet ontwikkeld zijn voor het web. De belangrijkste wens vanuit gebruikers is om altijd, overal en vanaf elk device bij bedrijfsdata te kunnen. Is die mogelijkheid er niet, door welke reden dan ook, dan gaan zij zelf op zoek naar direct bruikbare cloud-oplossingen.
Zo ontstaat er een heel schaduwecosysteem aan applicaties die onderdeel zijn gemaakt van de bestaande omgeving, maar waar de it-afdeling totaal geen grip op heeft. Wat is nu de oplossing voor dit probleem? Meebewegen en de hele it-omgeving naar de cloud verhuizen? Dat klinkt als een drastische oplossing. Het is bovendien een bedreiging voor de it-afdeling, die hiermee wel eens wegbezuinigd kan worden. En lost een verhuizing naar de cloud alle wensen vanuit de organisatie op? Vermoedelijk niet.
Toch laten recente onderzoeken zien dat Infrastructure-as-a-Service met een grote opmars bezig is in het bedrijfsleven. Door de bestaande it-omgeving te outsourcen naar het datacenter worden de beheerlast en de aanschaf- en vervangingskosten voor hardware en software weggenomen en je maakt de kosten voorspelbaarder. Na de kosten voor de eenmalige migratie, zorgen de gerealiseerde besparingen in veel gevallen voor de noodzakelijke financiële ruimte om het bedrijfsplatform te voorzien van nieuwe mogelijkheden.
Standaardisatie
In mijn dagelijkse werk heb ik regelmatig te maken met bedrijven die met IaaS de eerste stappen zetten om hun it te vernieuwen. Eerst wordt de it uit het zicht in het datacenter geplaatst, waarna er vanuit dit platform door middel van een roadmap, gekeken kan worden naar alternatieve oplossingen of uitbreidingen op de bestaande infrastructuur. Dit verkleint de rol van de it-afdeling, maar schept ook weer mogelijkheden om eens objectief te kijken naar de functionaliteit die er wordt geboden.
Wellicht kan sommige software vervangen worden door volwaardige cloud-diensten, met alle voordelen die daar bij horen. Misschien wil je wel een bedrijfsapplicatietoepassing, die allerlei relevante bedrijfsdata op een inzichtelijke manier bij elkaar brengt. Met je infrastructuur in het datacenter, waar al grote stappen zijn gezet op het gebied van standaardisatie, kan een it-omgeving eindelijk zijn vleugels uitslaan.
Je komt los van je legacy-infrastructuur en geeft it-managers veel meer kansen om sneller en directer waarde toe te voegen aan de organisatie en de bedrijfsvoering. Dit is alleen mogelijk als een it-manager zich gaat specialiseren op de regie-rol tussen business en de diverse it-toepassingen die de business ondersteunen, ofwel ‘Business IT Alignment’.
Jan-Dirk,
Gefeliciteerd met je eerste opinie maar neem me niet kwalijk dat ik me sceptisch opstel naar je verhaal omdat je naar mijn mening wel veel algemeenheden opsomt die ik al zo vaak gehoord heb maar weinig onderbouwd zijn en heel beperkt met IaaS of outsourcing te maken hebben, het zijn meer organisatorische problemen.
Ik snap ook niet waarom je los moet komen van de legacy-infrastructuur want deze heeft zich in tegenstelling tot het web namelijk bewezen in zowel betrouwbaarheid als beheersbaarheid. Natuurlijk wil de business alle mogelijkheden tegen minimale kosten, Business-IT alignment is een decennia lang bestaand probleem dat ontstaat door migratie naar een ander platform zonder dat de processen hierop aangepast worden.
@Jan-Dirk,
Leuke eerste stap die je zet met je opinie, doorgaan dus bijvoorbeeld met een deel 2 waar in je meer concluderend te “keer gaat” met wat je denkt dat er zou moeten gebeuren etc.
Dit is geen opinie, dit is nog meer bedrijfsapplicatietoepassingoutsourcingsblaat.
Jan-Dirk, altijd maar weer zien we sinds begin 2000 dat er weer iets nieuws wordt gebracht waarmee al onze problemen opgelost worden. De oplossing ligt echter niet in het nieuwe, maar in het beter maken van het bestaande. Heb je niet alles uit het bestaande gehaald, kan je ook niet met zekerheid zeggen dat het nieuwe beter is dan het vorige. Mijns inziens is er nog een hele wereld te winnen op de ’traditionele’ vorm van IT-Infrastructuur beheer. Laat dat nu mijn dagelijkse praktijk zijn.
Niets nieuws onder de zon hoor, gewoon verbeteren van mens en proces. Ik dan ook niet waarom IT kosten dan niet voorspelbaar zouden kunnen zijn bijvoorbeeld.
Overigens is Business-IT alignment een continue proces, ook de vraag vanuit de business veranderd, waarop je opnieuw aansluiting zal moeten vinden, steeds weer.
Onno, je slaat met jouw reactie de spijker op z’n kop. Als je bestaande problemen niet aanpakt verleg je de problemen alleen maar en business/it alignment is een continue proces dat ook constant gemonitord en verbeterd moet worden. Cloud oplossingen kunnen helpen zaken te verbeteren, maar je moet ze wel onderzoeken zoals elke andere oplossing om te zien of het echt de benefits gaat opleveren die je wenst te behalen.
@Jan-Dirk,
Ja en nu?
Weer iemand die hier verkondigd dat de beheerlast wegvalt als je de zaak outsourced middels iaas. Nooit geen OS-, database en applicatie patches of upgrades meer. Nee, je kunt gewoon nog een jaar of 10 door met je huidige legacy platform. Tuurlijk !
@Jan-Dirk : niet zoveel brochures lezen. Praat eens met een IT-er.
@mauwerd
Mee eens. Alhoewel ik me wel afvraag in hoeverre de schrijver denkt dat IT-managers (of managers in het algemeen) denken waarde toe te kunnen voegen. Managers kunnen zelf eigenlijk niets, ze sturen de mensen aan die het echte werk doen. En wat dat betreft is hun invloed in bijvoorbeeld de omzet- of winstcijfers moeilijk direct te zien.
Wat dat betreft zie ik in IT land liever dat er meewerkende voormannen/vrouwen zijn die zelf ook de gevolgen merken van het veranderen van manier van werken.
Dus door over te stappen naar “de cloud” krijg je meer standaardisatie en daarna heb je weer de mogelijkheid om aan de wensen van elke gebruikers specifiek te voldoen, dus weg van standaards, naar “ieder zijn eigen devices en app’s”??
Iedereen ziet toch dat deze zaken in tegenspraak zijn, outsourcen levert niet veel op, ook gecentraliseerd moet alles beheerd worden en dan wordt de keuze:
Of je wringt je in het standaardpakket wat “buiten” wordt aangeboden en negeert alle specifieke wensen van jou business.
Of je betaald de hoofdprijs en je outsourcing partner maakt al jou specifieke wensen mogelijk.
Oude wijn in wederom nieuwe zakken, wat mij betreft.
@H.C.M. van Dongen
Ik snap uw redenering dat er een spanning bestaat tussen standaard en specifiek (al komt deze spanning niet per se in dit artikel tot uiting).
Outsourcen is niet gelijk aan cloud computing!
Daarnaast vind de standaardisatie en het tegemoet komen aan de wensen van de business op andere niveau’s plaats. Je standaardiseert de infrastructuur waardoor veel zaken makkelijker worden en je dus sneller kunt schakelen, en daardoor heb je meer ruimte om naar de specifieke wensen van de business te kijken. De onderlaag wordt dus meer standaard, de bovenlaag (applicaties, interfaces) kan daardoor sneller inspelen op veranderingen.
Nu vind ik het artikel niet erg sterk doordat het vrij algemeen is en daardoor wat uitgekauwd aanvoelt.
Maar de reacties geven ook wel weer aan dat de gemiddelde IT (manager) nog niet echt snapt wat cloud computing is.