De tijd van logge, statische enterprise applicaties ligt achter ons. Er is niet één standaard oplossing die voor iedere onderneming werkt. Een nieuwe categorie van applicaties is opgekomen. Deze ‘Smart process applications’ zijn gericht op het ondersteunen van bedrijfsactiviteiten waarbij de ondersteuning van de kenniswerker centraal staat.
Hierin mag tegenwoordig laagdrempelige functionaliteit op het mobiele device zo mogelijk niet ontbreken. Er valt echter op dit gebied nog veel te winnen wanneer de werelden van de jonge, creatieve app-ontwikkelaars en de ervaren business consultants meer bij elkaar worden gebracht. Resultaat? Efficiency, kostenbesparing en kwaliteitsverhoging.
Jarenlang hebben bedrijven geïnvesteerd in enterprise applicaties zoals erp, crm en scm, waardoor deze bedrijfsprocessen geautomatiseerd werden en zowel papier als mensenhanden steeds minder nodig waren. Maar bedrijven hebben meer nodig dan alleen de automatisering van het transactieproces, zeker wanneer de kenniswerker steeds meer centraal staat. Organisaties hebben dan laagdrempelige, flexibele, aanpasbare applicaties nodig die kunnen omgaan met onvoorspelbare en soms rommelige processen en taken van de kenniswerker.
Tijd en kosten besparen
Dit soort apps wordt smart process applications genoemd en ze bestaan al een tijdje. Dat de opkomst van dit soort apps een onomkeerbare trend is, bewijst het onderzoek vat Forrester Research van afgelopen jaar. Zij becijferden dat de totale markt voor smart process applications in 2015 34 miljard dollar waard is. Door gebruik te maken van dit soort apps kunnen bedrijven geld en tijd besparen en fouten terugdringen. Daarnaast biedt het een ingebouwd controlespoor dat gebruikt kan worden om processen te verbeteren en kwaliteit te monitoren. Gezien de aard van deze applicaties ligt het voor de hand dat naadloze ondersteuning via mobiele devices geboden wordt. Toch blijkt dat nog lang niet altijd het geval.
Evernote
Waar wordt dit door veroorzaakt? Veel business consultants die procesverbeteringstrajecten uitvoeren hebben nog weinig ervaring met het inzetten van mobiele apps in een bedrijfsomgeving. De kennis van de technische mogelijkheden en daarbij de randvoorwaarden voor het toepassingsgebied zit vooral bij de bouwers van mobiele applicaties, vaak jonge mensen die fris van een it-opleiding komen. Zij zijn veelal zeer creatief in het ontwikkelen van generieke, meer taakgerichte apps. Een bekend voorbeeld daarvan is Evernote, voor het maken van notities tijdens vergaderingen of het vastleggen van informatie op het whiteboard.
Taakgericht naar procesgericht
Zolang de kenniswerker nog niet beschikt over mobiele functionaliteit bij de in gebruik zijnde ‘smart process applications’ zal veelal gebruik gemaakt worden van deze generieke, publiek beschikbare, taakgerichte apps. Het risico daarvan is dat veel, mogelijk vertrouwelijke, bedrijfsdata ongecontroleerd en versnipperd wordt opgeslagen en onbedoeld het bedrijfsnetwerk verlaat. Maar omdat deze applicaties al ingeburgerd zijn en zo perfect toegesneden op de te verrichten taak zullen de medewerkers niet snel geneigd zijn over te stappen op een bedrijfsspecifieke procesgeoriënteerde equivalent van zo’n app, tenzij deze duidelijk meerwaarde biedt. Deze meerwaarde moet gezocht worden in het gemak wat een naadloze aansluiting op het verdere proces en de integratie met de bedrijfssystemen biedt voor de kenniswerker.
Samenwerken
Om het aantal kwalitatief goede, procesgerichte mobiele apps te laten groeien, zullen business consultants en app-bouwers vaker samen moeten werken. Op die manier wordt het beste van beide werelden samengebracht en daar profiteert uiteindelijk de kenniswerker van.
Ik had het niet beter kunnen opschrijven. Helemaal eens.
“Organisaties hebben dan laagdrempelige, flexibele, aanpasbare applicaties nodig die kunnen omgaan met onvoorspelbare en soms rommelige processen en taken van de kenniswerker”
Waarom proberen we met IT oplossingen nu de onkunde van de kenniswerker te ondervangen? Is het niet verstandiger om te investeren in de kenniswerker, zodat de processen standaard blijven, waardoor het voor iedereen duidelijk is wat er gedaan wordt en waarom?
Sowieso, als je bedrijfsprocessen met taakgerichte apps als evernote meent te kunnen managen … … … I rest my case
De ’truc’ achter het success van apps zit voor een groot deel, zo niet het grootste deel, erin dat iedereen iets slims kan verzinnen en er gemakkelijk aan kan bijdragen (bottom-up).
Dus niet vaker het samenwerken van consultants en bouwers maar vooral het ‘opengooien’ (lees: interfaces beschikbaar stellen) van de back-end, mid-office, of hoe dat bij iedereen ook wordt genoemd.
En het bieden van een mogelijkheid voor het delen van deze apps, een soort van enterprise marketplace.
Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg de indruk dat iemand weer een hamer heeft en daardoor alles als een spijker ziet. Nu zullen er ongetwijfeld businessprocessen zijn die een perfecte match hebben met apps maar het blijft een beetje onduidelijk welke dat zijn door de algemeenheden in het verhaal. Dat is een beetje jammer omdat ik op de vorige opinie als reacties aangaf dat ik vooral een toekomst zie in het verlichten van allerlei administratieve lasten, vaak de interne business processen waar BYO(x) heel goed op aan lijkt te sluiten.
Om een concreet voorbeeld te geven van ideale inzet van ‘multifunctionele’ inzet van smartphones binnen eigen ervaringen is de wijze waarop mijn bedrijf het declaratie proces ondersteund met apps door een stukje BPO. Zo kan ik nu dus met eigen apparaat heel makkelijk de gemaakte onkosten declareren door een foto te maken van bonnetje, deze aan kostenpost te hangen en vervolgens indienen. Dit ook omdat er een koppeling is aan creditkaart van bedrijf zodat bijna alle velden al ingevuld zijn. Minder positief ben ik over andere administratieve processen omdat deze vaak nog gebonden zijn aan een platform, Apple sluit nog slecht aan op Microsoft oplossingen.
Portabiliteit lijkt me dan ook nog een belemmering bij de toekomst van smart process applications waardoor wens een beetje de vader van de gedachte lijkt te worden.
hm tools ; A fool with a tool is still a fool! 1 tool zal nooit zaligmakend zijn voor 1 heel bedrijf met diverse bedrijfsprocessen.
Procesgericht heeft sowieso geen toekomst; het is het kenmerk van legacy waar veel organisaties graag en terecht van af willen. In plaats van procesgericht moeten we naar (self)servicegericht, kennisgericht, klantgericht organiseren en automatiseren.
@Jack
Zelfservice is toch ook een proces, de logische gerangschikte activiteiten die tot een gewenste uitkomst leiden?
@Jack … dit hangt heel erg af van de sector waar binnen ICT bedreven wordt. Sectoren als Medical, Aviation en Automotive (om er maar eens enkele te noemen) ontkomen niet aan procesmodellen.
Het artikel is inderdaad flink generiek, maar geloof wel dat ik het eens ben met de schrijver. De reden waarom taakgerichte (consumenten) Apps nog zo populair zijn, is het gemak. Dit gaat echter vaak samen met unsecure (of minder secure). Goede business Apps zijn er nog veel te weinig en als ze er zijn is het vaak een 1-op-1 copy van de backoffice. En dit is precies niet de bedoeling. Business applicaties moeten role based zijn en toegevoegde waarde hebben voor een persoon in deze specifieke functie. Het moet precies die functionaliteit bieden die hij nodig heeft. Het gemak moet daarbij vergelijkbaar zijn als populaire consumenten Apps.
@Ewout,
Je reactie is een schoolvoorbeeld van een filosofisch niet doordachte visie op het concept selfservice.
Gewenste dienstverlening op basis van selfservice komt niet procesmatig maar doelgericht, dus op basis van kennis, tot stand.
Kenniswerkers ondersteun je met kennistechnologie (ofwel: bedrijfstechnologie) en niet met procestechnologie.
Dat het (logische) procesdenken de kenniswerker niet ondersteunt kan verduidelijkt worden met een citaat uit het eerste opiniestuk van de auteur:
“Hoe kan het dan wél? Door niet de applicatie maar het proces als uitgangspunt te nemen. Als je medewerkers niet langer zelf laat bedenken in welke applicatie ze welke taken uitvoeren maar ze op een logische manier door een proces heen leidt, dan stijgt de gebruiksvriendelijkheid met sprongen. Wij noemen dit Process as an App.”
Dit is niet *vrijheid* van kenniswerkers mogelijk maken, maar beknotten!
Laat ik nu maar niet over Taylor beginnen.. 🙂
PS; dank voor je zeer rake opmerking; in mijn antwoord laat ik heel veel tekst achterwege…
@PaVaKe,
Zeer terechte opmerking. In veel sectoren heeft het procesdenken haar waarde en is het onmisbaar, maar mijns inziens dus niet in de context van bedrijfstechnologie ten behoeve van selfservice.
@Martin,
“Het moet precies die functionaliteit bieden die hij nodig heeft”.
Zou je als kenniswerker niet veel meer *vrijheid* willen hebben?