End-to-end supply chain automatisering stelt de online retailer bol.com in Nederland in staat om te groeien en de best mogelijke klantenservice te bieden. Dankzij het gebruik van Redwood Cronacle om handmatige activiteiten te elimineren en processen te standaardiseren, is bol.com in staat om alle supply chain processen centraal aan te sturen en te coördineren.
Bol.com is een vooraanstaande online retailer in Nederland. Het heeft meer dan vier miljoen klanten en biedt meer dan zeven miljoen producten aan. In februari 2011 lanceerde het bedrijf bol.com Plaza, waardoor klanten toegang krijgen tot producten van andere retailers via de website van bol.com.
Bol.com is een groeiende organisatie en zoekt continu naar mogelijkheden om het assortiment te vergroten en de omzet te verhogen. Om dit te kunnen realiseren was het van belang om de supply chain activiteiten beter te coördineren. Bol.com moest efficiënter omgaan met complex voorraadbeheer, nieuwe leveranciers snel kunnen inpassen in de processen, alle downstream logistiek en fulfillment managen, garanties kunnen geven over afleveringen de volgende dag, klanten toegang geven tot het volgen van de bestellingen en in staat zijn om dit alles nauwkeurig te kunnen forecasten.
Leon Verhagen, directeur it operations bi bol.com zegt: ‘Met vele stromen van nieuwe producten en informatie van leveranciers hebben wij een complexe stroom van dagelijkse activiteiten. Ter illustratie; meer dan zesduizend partners leveren alle productinformatie aan op verschillende tijden, van elke tien minuten tot elk uur en in verschillende volumes en formats. Het is cruciaal om snel te beschikken over de informatie die we nodig hebben, zoals de beschikbaarheid van producten, prijzen en levertijden. Het is essentieel dat onze klanten kunnen vertrouwen op correcte informatie op onze website. Als dit niet up-to-date is, zouden wij voortdurend onze belofte breken en dan gaan onze klanten naar een andere online aanbieder.’
De uitdaging was dat taken/handelingen, zoals partner onboarding, handmatig werden afgehandeld. Wat natuurlijk ten koste gaat van de betrouwbaarheid en de flexibiliteit. Zo werden maatwerkaanpassingen gedaan voor elke nieuwe partner die werd opgenomen in het programma. Met deze inefficiënte processen in het achterhoofd, was het duidelijk dat bol.com niet voldoende schaalbaarheid had richting de toekomst. Zonder inzet van procesautomatisering had de groei van bol.com niet zo snel kunnen verlopen.
Supply chain verbinden
De oplossing voor dit probleem was Cronacle, die automatisch het end-to-end supply chain-proces automatiseert. Cronacle zorgt ervoor dat alle benodigde processen worden ingepland en aangestuurd, zoals het overhalen van de juiste leveranciersinformatie naar de online catalogus en het ontvangen en verwerken van orders naar het logistieke proces.
‘Cronacle draagt zorg voor het hoogste niveau van klantenservice, met minder inspanningen en middelen dan wanneer we dit handmatig zouden blijven doen. Het automatiseren van activiteiten maakt onze supply chain betrouwbaarder en maakt het voor ons mogelijk om te groeien. Cronacle is de levensader van onze processen en het zou een behoorlijke uitdaging zijn om zonder deze automatisering te blijven werken’, aldus Verhagen.
In de afgelopen twee jaar is bol.com zeer snel gegroeid, in zowel het aantal klanten als ook in partners en producten. Met behulp van procesautomatisering kan bol.com snel en accuraat nieuwe leveranciers aansluiten en de hoogfrequente data van leveranciers verwerken. Bol.com garandeert nu levering van de bestelling de volgende dag indien de bestelling voor elf uur ’s avonds is geplaatst en heeft een gestandaardiseerd on-boardingsproces voor nieuwe toeleveranciers.
Verhagen: ‘Zonder automatisering hebben we minstens tien mensen meer nodig, alleen al om de processen te managen in ons eco-system. Vandaag de dag doen we slechts sporadisch een beroep op onze database administrators om de Cronacle-activiteiten te ondersteunen.’
Co Konings, technical application administrator bij bol.com voegt toe: ‘Met zoveel applicaties en afhankelijkheden is procesautomatisering de spin in het web. We zijn niet langer afhankelijk van manuele handelingen die risico’s op fouten met zich meebrengen.’