Dienstverlener Imtech ICT heeft bij Yamaha Motor Europe een online platform voor de ontwikkeling, introductie en verkoop van accessoires geïmplementeerd. Dankzij dit platform wordt de complete levenscyclus van een accessoire vastgelegd in één systeem dat toegankelijk is voor alle betrokkenen. Zodra een accessoire verkoopbaar is, hebben ook dealers en consumenten via een website toegang tot deze informatie.
Het online platform is ontwikkeld om de nieuwe marketing- en verkoopstrategie van Yamaha Motor Europe te ondersteunen. Nu consumenten minder geld uitgeven aan nieuwe motorfietsen, quads en golf carts, wil de motorfabrikant luxe accessoires introduceren om extra omzet te genereren. Via het platform wordt alle informatie over elke accessoire centraal vastgelegd. Iedereen kan de ontwikkeling van accessoires online volgen en eventueel informatie eraan toevoegen.
Externe partijen ontsluiten
‘Dat betekent dat de complete levenscyclus van een accessoire niet meer in verschillende documenten, maar in één systeem is terug te vinden’, zegt Marcel Koper, department manager marketing and products strategy. ‘Hierdoor is de complexiteit weggenomen en werkt iedereen nu op elk moment met de meest actuele informatie.’
Bijzonder is dat de opgeslagen informatie via het platform ook voor externe partijen kan worden ontsloten. Zodra een accessoire gereed is om te verkopen, kan de relevante informatie en documentatie beschikbaar worden gesteld via een commerciële website, die vervolgens kan worden aangevuld met verkoop- en voorraadinformatie. Zowel dealers als consumenten profiteren van deze service doordat zij zich online kunnen informeren over de bijproducten die verkrijgbaar zijn.
Scrum-aanpak
Bij de ontwikkeling en implementatie van het accessoiresysteem is gebruik gemaakt van de Scrum-aanpak: een aantal korte, opeenvolgende deelprojecten van twee tot vier weken waarin een bepaalde functionaliteit wordt ontwikkeld en direct wordt opgeleverd. De voortgang is bewaakt met het Rational Team Concert, een omgeving waarin iedereen vastlegt waarmee hij bezig is en welke programma’s en objecten zijn gewijzigd.
‘Op deze manier konden we afwijkingen van de planning vroegtijdig signaleren, met als gevolg dat de realisatie van het accessoiresysteem binnen budget is gebleven’, zegt Joey Schoenmaker, projectleider bij Imtech ICT. Het accessoiresysteem is inmiddels in gebruik genomen. Alle afdelingen van Yamaha Motor Europe werken nu met het systeem.
Een mooie prestatie van Imtech en een grote stap vooruit voor Yamaha. Jammer dat het artikel niet vermeld dat niet Imtech maar web bureau Indivirtual de website en de achterliggende CMS implementatie hebben verzorgd.