Coöperatie VGZ kiest voor Blueriq, aanbieder van de regelgedreven business process management (bpm) oplossing, voor de optimalisatie van online multilabel klantinteractie. Om dit te realiseren modelleert de zorgverzekeraar (bestaande uit onder meer de labels VGZ, IZZ en IZA) in Blueriq generieke formulieren zoals vragen- en klachtenformulieren en labelspecifieke formulieren zoals zorgwizards.
De time-to-market van nieuwe producten en diensten wordt door de formulieren gereduceerd van negen maanden naar een aantal weken. Door een servicelaag (soa) worden de Blueriq-formulieren losgekoppeld van de back-end en is VGZ in staat een centraal klantbeeld op te bouwen dat meerdere front-end labels omvat. Daarnaast voorziet Blueriq in de behoefte aan een flexibele en snel aanpasbare front-end, één van de voorwaarden om straight through processing (stp) te kunnen bereiken en te optimaliseren, waarbij bedrijfsprocessen zoveel mogelijk worden geautomatiseerd.
De nieuwe zorgwizards maken het mogelijk voor nieuwe klanten van IZZ en IZA om online een zorgverzekering af te sluiten of een offerte op maat aan te vragen zonder tussenkomst van medewerkers. Doordat intelligente afhankelijkheden zijn toegepast in de wizards, hoeven bezoekers alleen de voor hen relevante vragen te beantwoorden. Bovendien worden ook gegevens die al bekend zijn vooraf ingevuld.
Het vragen- en klachtenformulier zorgt ervoor dat alle vragen en klachten geautomatiseerd naar de back-end worden gestuurd. Dit bespaart handmatig werk en zorgt voor eenduidigheid in de categorisering. Vanwege de modulaire opbouw en onderliggende erfelijkheidsarchitectuur van Blueriq kunnen deze formulieren door alle labels van VGZ worden hergebruikt met behoud van hun eigen styling.
Wouter Baeten, sales consultant bij Blueriq: ‘Met Blueriq leveren we een volledig geïntegreerde oplossing voor de front-end, met een generieke koppeling naar de back-end. Blueriq vervangt bij VGZ de huidige losse front-end tools die bovenop het standaard verzekeringspakket zijn gebouwd. Ook businessgebruikers kunnen nu aanpassingen doen. Tussenkomst van it is niet altijd meer nodig, waardoor de verzekeraar snel kan inspelen op veranderende marktomstandigheden en zijn stevige concurrentiepositie kan behouden.’
Martin Tavenier, it-architect bij VGZ: “’We bevinden ons in een concurrentiegevoelige markt waarin veranderen de norm is geworden. Het is dan ook noodzakelijk om bijvoorbeeld de premiewijziging snel te kunnen doorvoeren. Dit is dankzij Blueriq nog slechts een kwestie van uren in plaats van weken. We zijn nu super flexibel en wendbaar. Met Blueriq zijn we klaar voor de toekomst.’