Het was weer de tijd van de drie dwaze dagen bij de Bijenkorf en mijn oudste dochter (zeven jaar?!) en vrouw hadden afgelopen week een verlanglijstje op de Bijenkorf site samengesteld. Dus op woensdagochtend direct ingelogd om 'in de rij' te gaan staan, en er waren nog maar vijfduizend wachtenden voor haar. Kinderen naar school gebracht en ja hoor het winkelen kon beginnen, binnen een kwartier was ze klaar en ik hoefde niet eens te kijken bij het passen.
Het is dat mijn dochter het leuk vindt om met de tram de stad in te gaan anders zou ze niet weten dat de Bijenkorf ook een ‘echte’ winkel is waar kleren in de schappen liggen in plaats van alleen op foto’s te bezichtigen zijn.
Als ik een reis wil boeken ga ik naar de ‘skyscanner’ app en krijg zo goed inzicht in welke mogelijkheden ik allemaal heb. De app ‘denkt’ met me mee en maakt het makkelijk voor me om de juiste tickets te boeken. En of ik dan mijn huis ga ruilen of een hotel boek, ik regel het allemaal via internet sites of apps. Met andere woorden zonder internet zou ik bijna niet meer weten hoe ik een reis zou moeten boeken, mijn kinderen weten niet eens wat een reisbureau is.
Dus of het nu is om bussen, vliegtuigen of hotels vol te krijgen of kleren te kunnen kopen, ict en het Internet zijn hiervoor essentieel. Dit is de laatste jaren al vaak geroepen en gezegd, dus ik vertel hier ook niets nieuws. Toch zien de meeste bedrijven ict nog steeds als kostenpost in plaats van essentieel voor het succes van het bedrijf. Ongetwijfeld wordt er veel geld aan ict uitgegeven in de retail en andere ’traditionele’ bedrijven, de vraag is echter of men ook weet waaraan het geld wordt besteed en hoe dat bijdraagt aan het succes van het bedrijf.
Noodzaak om te veranderen
Uiteraard heeft de wet van de remmende voorsprong invloed op bedrijven om vanuit hun traditionele bedrijfsvoering te veranderen naar een bedrijf waar ict een bepalende rol speelt in de bedrijfsvoering. De vraag is echter of bedrijven een keuze hebben om geen significante verandering door te voeren. Naar mijn mening heeft een bedrijf als de Bijenkorf hierin een grote stap gezet en beseft men dat winkelen met name nog een beleving is en dat men voor het kopen andere kanalen benut dan naar een pand in de stad te gaan.
Vanuit mijn rol heb ik de afgelopen tijd met vele cio’s in de Benelux gesproken en regelmatig de vraag gesteld of men binnen hun bedrijf ict als business zien of als cost center. Dan krijg ik in de meeste gevallen de reactie: ‘als cost center’. Is het dan de business kwalijk te nemen dat ze ict als kostenpost zien of weet it zich niet goed te verkopen in de organisatie? In elk geval zullen beide moeten gaan begrijpen dat de wereld is veranderd en dat ict de waarde van het bedrijf bepaalt en dat die waarde niet alleen duidelijk wordt als ict een keer uitvalt.
Belangrijk is dan ook dat cio’s en it-managers gaan inzien dat het voor de business belangrijk is dat men de ict kosten transparant weer kan geven en kan laten zien welke bijdrage deze leveren aan de business. Ongetwijfeld zijn er bedrijven en software pakketten te vinden die dit inzicht op een heldere manier kunnen weergeven. Hierdoor zou het management en ict-afdelingen op een gefundeerde manier de juiste keuzes in ict-projecten en omgevingen moeten kunnen maken. Nu maar hopen dat bedrijven hiervoor openstaan in plaats van blijven ontkennen en kleine stapjes nemen in plaats van ict werkelijk te omarmen en zorgen dat men de ‘nieuwe’ concurrentie aan en voor kan blijven.
Als je ICT vervangt voor automatisering en geautomatiseerd dan kom je semantisch beter uit volgens mij. Want ICT is inderdaad een middel en met dat middel kun je bestaande functionaliteit automatiseren. Dus in die zin is het net zo’n kostenpost als je personeel achter een balie in een winkel zet. Oftewel een ander channel in de multi-channel omgeving.