Ondanks de lastige woningbouwmarkt blijft automatiseerder Itris, met kantoren in Capelle aan den IJssel en Lelystad, gestaag doorgroeien. Ieder jaar komen er enkele corporaties als klant bij; in zijn ruim tienjarig bestaan heeft de leverancier van het geïntegreerde erp-pakket Viewpoint naar eigen zeggen nog nooit een klant verloren. Volgens Itris snakken corporaties naar een erp-oplossing met directe toegevoegde waarde. Daar levert het bedrijf tegenwoordig business consultancy bij.
Corporaties zijn terug op aarde gekeerd. Na diverse schandalen zijn de commerciële vastgoedactiviteiten op een laag pitje gezet en richten ze zich weer op hun sociale kerntaak: de volkshuisvesting. Daarbij heeft de rijksoverheid echter de teugels aangesnoerd: het financiële toezicht is aangescherpt en de woningcorporaties is in het kader van het terugdringen van het begrotingstekort een verhuurdersheffing opgelegd. Dat heeft ook zijn weerslag op de ict-vraag.
Besparen
‘Corporaties willen met het oog op deze ontwikkelingen hun bedrijfsvoering optimaler inrichten. Ze willen efficiënter en goedkoper opereren en willen op elk moment van de dag weten hoe de vlag er bij hangt. Ze vragen om een ict-systeem dat hen daarbij helpt’, stelt Richard van der Zee, commercieel directeur bij Itris. ‘Ze willen direct weten wat de toegevoegde waarde van de software voor hun bedrijfsprocessen is. Dat is ook de reden dat wij sinds een tijdje business consultants in dienst hebben die veel weten van de bedrijfsvoering bij een corporatie en van ons erp-systeem Viewpoint. Die kunnen samen met een klant in kaart brengen welke ict-behoeften met ons erp-systeem zijn te vervullen.’
Besparen is een belangrijk werkwoord geworden voor corporaties, vervolgt hij. ‘Directies willen voortdurend een thermometer in hun bedrijfsvoering steken en indien nodig, direct kunnen bijsturen. Neem de leegstandproblematiek. Bij veel corporaties staan sommige woningen langer dan vijf dagen leeg. Maar leegstand kost geld. Met behulp van software kunnen we dit proces in beeld brengen en analyseren waarom het toewijzen van zo’n woning aan een nieuwe huurder zo lang duurt en hoe die workflow te verbeteren valt.’
Kritische klanten
‘Erp is dood, leve erp plus!’, roept Van der Zee. Hij bedoelt daarmee dat klanten niet zomaar meer een enterprise resource planning (erp)-systeem aanschaffen, maar vragen om een geïntegreerd systeem met toegevoegde waarde. Een systeem dat procesmatige ondersteuning en snelle informatieverwerking biedt, in plaats van het taakgericht werken. ‘Itris is een echte nichespeler. Wij doen niet anders dan het leveren van een erp-systeem dat een brug slaat tussen corporatie-business en it.’
Corporaties willen minder uitgeven aan ic,t maar er wel meer mee kunnen doen, merkt algemeen directeur Erik Korevaar van Itris. ‘Het is een kopersmarkt geworden. Klanten zijn kritischer geworden en willen snel gegarandeerd resultaat zien. Dat vraagt van leveranciers een actieve en inventieve opstelling.’ Hij geeft als voorbeeld het uitbesteden van uitvoerende taken, zoals onderhoud en ict. Dat was tot voor kort ‘not done’ in corporatieland, maar wordt nu gezien als een middel om kosten te besparen. ‘Wij spelen daar op in door bijvoorbeeld een onlineveiling-portaal te ontwikkelen waar aannemers een offerte kunnen uitbrengen op een onderhoudsvraag van een corporatie. Dat levert lagere offertes op en dus lagere onderhoudskosten.’
Lakmoesproef
De klantenkring bestaat inmiddels uit meer dan vijftig woningcorporaties. Van der Zee wijst er op dat Itris in zijn ruim tienjarig bestaan nog nooit een klant heeft verloren. Een verklaring voor het stabiele klantenbestand zoekt hij in de focus op de eindgebruikers. ‘De mensen op de werkvloer bepalen uiteindelijk of een contract wordt verlengd, niet de corporatiebestuurder. De lakmoesproef is of de eindgebruikers met onze software hun werk beter kunnen doen.’
Hij somt op: een automatische verwerking van facturen, het makkelijk intern delen van informatie, huurders die online zelf mutaties aanbrengen en informatie kunnen opvragen, het snel opstellen van rapportages, et cetera. ‘In ons systeem zijn de schuttingen weggehaald: dus geen aparte onderhouds-, huur- en woningverdeelsystemen meer, maar één geïntegreerd systeem, ondersteund door een datawarehouse-omgeving.’
Lichte variant
De erp-omgeving draait op een Oracle-database, met Business Objects als tool voor de management-informatievoorziening. Voor een aantal taken zet Itris specialistische systemen van derden in, zoals Reasult, dat financiële rapportagesoftware levert, en Vabi voor assetmanagementsoftware. ‘Als er goede pakketten voor bepaalde deelgebieden bestaan, gaan we het niet zelf bouwen. We zorgen er dan voor dat deze systemen onder de motorkap goed met Viewpoint werken. Maar Itris biedt geen ‘best-of-breed’ aan; Viewpoint vormt de kern van de erp-oplossing.’
Het bedrijf bedient hiermee vooral klanten in het middensegment van de corporatiemarkt. Itris richt zijn pijlen nu ook op het lagere segment – tot duizend verhuurbare eenheden – van de woningbouwmarkt. Daarvoor heeft het de ‘light-versie’ Viewpoint Go uitgebracht.
Fusies
Recent kozen de corporaties Vryleve uit Lobith en De Kernen uit Hedel/Land van Maas en Waas er voor hun respectievelijke Nccw- en Cegeka-omgevingen te vervangen door Viewpoint. Eerder dit jaar besloot de Oldenzaalse corporatie WBO Wonen Cegeka in te ruilen voor Itris en ook de fusiecorporatie ‘Thuis’ uit de regio Eindhoven selecteerde de Viewpoint-erpoplossing ter vervanging van Nccw-BIS.
Van der Zee voorziet de komende jaren nog meer fusies en dat daar kansen liggen voor Itris. ‘Gold een paar jaar geleden een fusie nog als een bundeling van kracht, om vooral in grote steden een grotere vuist te kunnen maken, tegenwoordig fuseren corporaties om schaalvoordelen te kunnen bereiken en goedkoper te kunnen werken. Wij merken dat onze aanpak met ‘best practices’ daarop goed aansluit.’
Op de trom slaan
Tot nu toe gedijt Itris goed in de veranderende omstandigheden op de corporatiemarkt. De automatiseerder stijgt sinds de start in 2000 gestaag door, jaar in jaar uit. ‘We groeien misschien niet spectaculair, maar elk jaar komen er een paar klanten bij. We koesteren ook onze bestaande klanten. Die vormen vaak de referentie voor nieuwe klanten.’ Er werken inmiddels ruim tachtig man bij het bedrijf, dat ook nog ‘winkelt’ in een ontwikkelstraat in Servië. Het personeelsverloop is laag. Van der Zee is trots op een opmerking van een klant die vond dat er zoveel bezieling in het bedrijf zit. ‘Hij vergeleek ons met Apple. ‘Jullie medewerkers leven Viewpoint’, zei hij tegen mij.’
Toch komt algemeen directeur Korevaar nog steeds corporaties tegen die nog nooit van Itris hebben gehoord. ‘We vertellen te weinig over ons succes. Dat zullen we moeten veranderen.’
Cora en Vera
Voor het uitwisselen van gegevens tussen systemen in de corporatiewereld maakt Itris gebruik van de standaarden Cora en Vera. Cora zorgt voor het uitwisselen van data op een eenduidige manier, Vera beschrijft de uitwisselformaten, licht algemeen directeur Erik Korevaar toe.
‘Wij geloven in de voordelen die deze standaardisatie biedt en beschouwen het als een elfde gebod: ‘gij zult ontwikkelen volgens Cora’. We investeren substantieel in Cora en Vera; medewerkers van Itris participeren in allerlei werkgroepen, maar in de markt is het nog niet overal geland. Eerst zien dan geloven, is de houding bij veel corporaties. Gelukkig zijn de standaarden inmiddels geadopteerd door koepelorganisatie Aedes, dus dat is alvast een belangrijke steun in de rug.’