De Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer gaat samen met het tv-consumentenprogramma Radar van de Tros de digitale dienstverlening van de overheid onderzoeken. Hij wil in kaart brengen wat de zorgen en ervaringen van burgers zijn waar het gaat om digitale diensten van de overheid. Hiermee wil hij de overheid voorlichten over de knelpunten in het digitale verkeer tussen overheid en burgers.
Volgens de ombudsman gaat het bij dit vraagstuk om wat en waar burgers in de praktijk tegenaan lopen en wat zij in redelijkheid van de overheid mogen verwachten. Eerder al stelde hij vast dat de controle van e-overheidssystemen en de bescherming van de burger geen gelijke tred houden met de digitalisering. Dat blijkt uit de bij hem gemelde gevallen als identiteitsfraude, foutieve gegevens die toch in systemen blijven hangen en de onjuiste koppelingen van gegevens.
Ook Radar besteedt regelmatig aandacht aan falende e-dienstverlening van de overheid. Volgens het tv-programma zijn er sinds de inwerkingstelling van de digitale overheid opmerkelijk meer klachten binnengekomen over de dienstverlening van gemeente, provincie of staat. Zoals een familie die als geëmigreerd geregistreerd staat, nadat ze via DigiD een adreswijziging binnen de gemeente hebben aangegeven. Of het feit dat DigiD vaak niet te bereiken is en het dan erg moeilijk is om informatie achter te laten of op te vragen bij de overheid.
Enquête
De Nationale ombudsman en het consumentenprogramma Radar van de Tros hebben op de site van Radar een enquête uitgezet om te weten te komen wat de ervaringen van burgers zijn met digitalisering. Met de uitkomsten van dit onderzoek wil de Nationale ombudsman de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en alle andere bestuursorganen, die de komende tijd meer gebruik gaan maken van digitale dienstverlening van informatie, laten zien wat vanuit het perspectief van de burger essentieel is bij het verder uitwerken van die digitale dienstverlening.
Zo verschaft de Overheid weer werk.
Mijn beste heer Brenninkmeijer, neemt u dan mijn vierde DigiD reset aanvraag even mee. Kan ik er eindelijk ook eens gebruik van gaan maken.