Aanbieders van software voor performance management zijn gestopt met innoveren. Na een consolidatieslag, waarbij kleine, innovatieve spelers werden opgeslokt door bedrijven als IBM, Microsoft, Oracle en SAP is er weinig nieuws meer geïntroduceerd. Tijd voor een revolutie, zeggen Marco van Oosterhout en Mark Deprez van Anaplan Benelux. Zij willen de markt opschudden met ‘performance management in the cloud, in memory, new school’.
Het gebrek aan innovatie wordt in één klap goedgemaakt door de komst van Anaplan naar de Benelux, zeggen Van Oosterhout en Deprez. De cloudsoftware van Anaplan omschrijven zij in goed Amerikaans disruptive. ‘Wij zoeken nog naar een goede Nederlandse vertaling. Ontwrichtend – de letterlijke betekenis – heeft niet zo’n positieve uitstraling. Vernieuwend komt in de buurt, maar is het toch ook niet helemaal.’
Van Oosterhout is managing director en Deprez managing partner van het deze zomer door hen opgezette Anaplan Benelux. In augustus 2013 maakten zij bekend een Benelux-kantoor voor de Amerikaanse softwarebouwer te zijn gestart. ‘Sinds 1 september hebben wij een ruimte in de Regus-vestiging het nieuwe World Trade Center Utrecht, het oude hoofdkantoor van Capgemini.’
De beide managers werkten de afgelopen twintig jaar samen voor verschillende leveranciers van software op het terrein van performance management. Eerst werkten zij bij Frango, dat uiteindelijk is overgenomen door IBM. Later kwamen zij elkaar opnieuw tegen bij SRC Software, dat werd opgeslokt door Business Objects, dat op zijn beurt werd opgekocht door SAP. In 2002 haalden zij performance management-leverancier OutlookSoft naar Nederland, dat in juni 2007 – inclusief Van Oosterhout en Deprez – eveneens onder de paraplu van SAP belandde.
Enthousiasme
De afgelopen jaren hielden zij zich bezig met software op het terrein van compensation & benefit management. ‘Een zijstapje’, zegt Van Oosterhout. Zijn interesse in Anaplan werd gewekt toen een Zweedse ex-collega van Outlooksoft in maart 2013 het Zweedse kantoor van deze performance management-startup startte. ‘Ik belde hem om te feliciteren en hoorde het enthousiasme in zijn stem. Tien minuten later was ik besmet met het Anaplan-virus. Ik wilde er direct alles over weten.’
Van Oosterhout en Deprez besloten zich op het bedrijf te oriënteren tijdens de eerste gebruikersconferentie HUB eind mei 2013 in San Francisco. Dat het team van Anaplan enthousiast was over het eigen product, hadden zij wel verwacht. Maar toen zij tijdens de conferentie medewerkers van McAfee zagen vertellen over het product, geloofden zij hun ogen niet. ‘Ik dacht: dit bestaat niet – dat zijn acteurs, die zijn ingehuurd.’ De sfeer tijdens gebruikersconferentie was verfrissend. ‘Geen gortdroge presentaties door klanten en partners, maar interactieve panelsessies, waarbij gebruikers van over de hele wereld via Skype werden bijgeschakeld.’
Echt onder de indruk raakten zij tijdens een gesprek met algemeen directeur Rob Ward van investeringsfonds Meritech Capital, de investeringsfirma die onder andere geld heeft gestoken in Facebook en Salesforce.com. Begin maart 2013 stak Meritech als leider van een consortium van investeerders ruim dertig miljoen dollar in Anaplan. Het geld is bedoeld voor de uitbreiding in Europa en Azië. Ward is overtuigd van het succes van Anaplan. Performance management in the cloud, in memory, new school gaat het volgens hem de komende vijf jaar helemaal maken.
Een afgeleid bewijs dat Anaplan een serieuze kans maakt groot te worden, is dat SAP-topmanager Fred Laluyaux zich heeft losgescheurd uit zijn gouden kooi bij de Duitse softwaregigant om deze start-up te gaan leiden. Het Europese hoofdkwartier in Parijs, geopend half februari 2013, wordt bestierd door de voormalige coo Laurent Lefouet van SAP in Frankrijk.
Equinix
En dan zijn er nog de klanten. De grootste klant wereldwijd is ict-leverancier HP, maar ook bijvoorbeeld McAfee gebruikt de cloudsoftware van Anaplan. In de Benelux was de software al in gebruik bij de Nederlandse uitlatenfabrikant Bosal en de Belgische medicijnenfabrikant Janssen Farmaceutica. In Nederland was er zelfs al één implementatiepartner, het bedrijf Keyon uit Aarle-Rixtel. De hosting van de cloudsoftware werd voor heel Europa ondergebracht in het Amsterdamse rekencentrum van de Amerikaanse hoster Equinix.
Na terugkeer van de gebruikersconferentie HUB 2013 in San Francisco begonnen Van Oosterhout en Deprez direct te schrijven aan een businessplan. ‘We zaten bij Van der Valk in Breda met de laptop met Excel op schoot de eerste gedachten uit te werken. Na tien minuten zijn we gestopt. ‘Wat zijn we in hemelsnaam aan het doen?’, vroegen we aan elkaar. Laten we ons plan schrijven in Anaplan.’ Zonder een cursus te hebben gedaan, met alleen de hulp van de wiki Anapedia en wat helpbestanden zijn we aan de slag gegaan. Om vijf uur hadden wij een businessplan.’
Afspraken
Een start-up start je het beste na de vakantie, dus gingen zij aan de slag na hun terugkeer uit Zuid-Frankrijk (Oosterhout) en Corsica (Deprez). De eerste e-mail stuurden zij naar vrienden, bekenden en zakenrelaties uit het verleden. Het plan was om na een week eens achter de mail aan te bellen. Maar na tien minuten kregen zij de eerste reactie, binnen twintig minuten de tweede. Aan het einde van de dag hadden zij vier afspraken in de agenda.
Inmiddels heeft het internationale adviesbureau Business & Decision in Nieuwegein als tweede bedrijf na Keyon een partnerovereenkomst getekend. De derde Nederlandse partner zit in de pijplijn. In België zijn de heren in gesprek met business Intelligence- en performance management-specialist Element 61. ‘Zij zijn zeer behoedzaam, willen van alles eerst testen. Maar ze moeten wel snel beslissen, want wij hebben een eerste prospect opgelijnd die graag met Anaplan aan de slag wil’, zegt Deprez.
Prospects
Het verkoopverhaal van de twee performance management-experts is hetzelfde gebleven. ‘De connected enterprise. Vijf jaar geleden kon alles, maar het opnemen van de operationele planning was een brug te ver. Dat kan nu wel’, stelt Van Oosterhout. Nu kunnen dagelijks de nieuwste cijfers in de planningen worden verwerkt. En real time voorspellingen zijn mogelijk. Bij demonstraties leidt dat tot verwarring bij prospects. ‘Bij het doorvoeren van een verandering, zoals het invoeren van een andere rekenvaluta, denken klanten dat het systeem eerst moet rekenen. Dus willen zij over een minuut of twintig terugkomen om het resultaat te bekijken. Maar de uitkomsten zijn direct beschikbaar.’
Anaplan wordt geïmplementeerd volgens de Agile-methodiek. Implementaties verlopen daardoor vier tot vijf maal sneller dan met de traditionele watervalmethode. De Zweedse krantenuitgeverij Stampen Media Group implementeerde in zes dagen tijd een zogeheten rolling forecast op basis van Anaplan. Ict-leverancier HP heeft het pakket voor dertigduizend gebruikers uitgerold in vijf maanden tijd.
Opleiden en coachen
Anaplan Benelux zal ook medewerkers van klanten opleiden en coachen bij het gebruik van de clouddienst. ‘Bedrijven die SAP draaien hebben meestal ook een afdeling die dat pakket in de lucht houdt. Zij kunnen ook Anaplan implementeren.’
Anaplan
Anaplan is in 2007 opgezet door Guy en Sue Haddleton en Michael Gould. Het hoofdkantoor staat in San Francisco met ontwikkelcentra in het Britse York en in Auckland, Nieuw-Zeeland. Het product werd na vier jaar ontwikkelen in 2011 geïntroduceerd. Haddleton en Gold werkten voor performance management-leverancier Adaytum tot de overname door Cognos in 2003.
Volgens mij zijn niet de ´´grote performance management spelers´´ ingedut, maar Marco en Mark.
Zij willen de markt opschudden met performance management in de cloud, in memory, new school….
Wellicht hebben de heren iets te lang van hun vakantie genoten, want ik weet dat IBM al jaren met TM1 een plannings tool heeft dat zowel in de cloud als op premise leverbaar is, in memory werkt en bv ook op een IPad te gebruiken is.
Vernieuwend…., het lijkt mij meer op een ´´me too´´ oplossing.
En ik dacht dat de SAP cloud op zich al snel was, Demo’s gezien van SAP met petabytes aan data en ik zou niet weten hoe dat nog sneller kan en überhaupt zie ik op dit moment de noodzaak niet. Wellicht in een aantal jaar als er met yottabytes aan data gewerkt wordt, maar zeker niet nu als je SAP Hana (=cloud) gebruikt
Anaplan vergelijkt departementeel planning zoals zij dit doen met enterprise wide planning zoals de grote speler dit doen. Daarnaast zouden zij eens beter een marktstudie doen om echt te weten wat er aan de hand is. Je eigen tekortkomingen verbergen door grote spelers aanvallen is een techniek die al jaren oud en weinig oplossingen biedt aan klanten.