Burgemeester Ab Meijerman (PvdA) van Veendam stapt op. Een motie van wantrouwen werd door bijna alle partijen van de gemeenteraad ondertekend; alleen zijn eigen partij steunde de burgervader nog. Aanleiding is de oprichting van een nieuwe automatiseringsdienst voor de gemeenten Veendam, Pekela, Bellingwedde en Oldambt: de Gezamenlijke Regionale ICT Dienst (NV Grid). Een meerderheid van de raad was tegen maar Meijerman en wethouder Klaas Steenhuis zetten het plan door. Daarop brak er een machtsstrijd uit binnen de coalitie en tussen de burgemeester en de gemeenteraad.
Uit een artikel van Binnenlands Bestuur Digitaal blijkt dat Grid een doorstart is van het tien jaar geleden begonnen samenwerkingsverband Oost-Groningen Digitaal. De gemeenteraad van Veendam wilde echter niet meer meedoen en stemde tegen de oprichting van de NV Grid. De burgemeester vond dat de gemeenteraad van Veendam in deze bedrijfsvoeringsaangelegenheid strikt genomen geen bevoegdheid heeft. Het belang van Veendam is hier ondergeschikt aan een groter bovengemeentelijk belang, aldus Meijerman.
Meijerman kreeg alleen steun van PvdA-wethouder Klaas Steenhuis. Daarna brak er een politieke crisis uit in Veendam met de aftocht van de burgemeester tot gevolg. Wethouder Steenhuis blijft wel aan, zodat de coalitie in de Groningse gemeente voorlopig standhoudt.
Wat gaat dit nu weer aan belastingcenten kosten.. poeh..
De trend is toch samenvoegen van ict diensten, gemeentes hebben vele gelijke en gelijksoortige eindproducten. samevoegen van ICT diensten is daarbij een natuurlijk pad wat niet snel genoeg kan gaan, althans uit kostenoverwegingen.
Dit is Oost-Groningen: een paar archiefkasten zouden moeten volstaan als basisadministratie.
@Maarten, samenvoegen van ICT-diensten is de beste manier om een gezond en steeds voortdurend selectieproces van leveranciers en producten om zeep te helpen. Een goed product of dienst wint vanzelf wel de hoeveelheid terrein waar het recht op heeft. Als zich een hoge mate van diversiteit uitselecteert, heeft dat vaak een reden en zeker ook een functie. Je kunt – waar het fout gaat – kansprocessen nu eenmaal niet afdoen met praktijkincidenten. Net zomin als je voorspellingen over een dobbelsteen na een paar worpen in de prullenmand doet (hoop ik).
@Redactie
Ik weet niet met welke doel deze informatie gepubliceerd is maar het lijkt me een onvolledig beeld aan de lezers te geven omdat ik de indruk krijg dat het meer om de rechtsvorm dan de samenwerking ging.
Dit artikel gaat niet over een verschil van mening over de inzet van ICT (na de gemeentelijke indeling), maar over het verschil van mening over bevoegdheden, oftewel over het “democratisch tekort”.
Wethouders, gedeputeerden, burgemeesters, et cetera, zijn vaak bestuurder van een koepel, commissaris bij een overheidsbedrijf, beheerder van een regiopolitiekorps, enzovoorts. Dat doen ze als afgevaardigde vanuit een overheid. De vraag is wanneer zij zonder last of ruggespraak mogen opereren, net als direct gekozen bestuurders van diezelfde overheid. Soms is de wet hierover helder, maar vaak niet helemaal of zelfs geheel niet. Er worden steeds nieuwe constructies bedacht waar geen wetgeving voor gemaakt is. Dit leidt vaak tot frictie en uiteindelijk tot het aftreden van een niet-direct-gekozen bestuurder. Dat gebeurt vooral als één of beide partijen pas achteraf laten blijken hoe zij over bevoegdheden denken.
De gemeente Veendam wilde nadenken over een Gemeenschappelijke regeling voor GRID, de andere betrokken gemeenten wilden een verzelfstandigde NV voor de ca 75.000 inwoners. Burgemeester Meijerman ging namens een gemeenschappelijke regeling van Veendam en een buurgemeente (De Kompanie) akkoord met de NV. De raad had eerder besloten dat niet te accepteren. Sommige raadsleden van Veendam waren het inhoudelijk eens met de burgemeester, maar niet over zijn manier handelen. Ook zij schoten Meijerman daarom af.
Zie ook http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/raad-en-burgemeester-botsen-over-ict-samenwerking.9119387.lynkx
@Rob,
het is een natuurlijk proces inmiddels landelijk breed dat ICT diensten samengaan…
schaalgrootte, kostenreductie, bestuurbaarheid, convergentie gemeentelijke processen en ga zo maar door….
@Maarten, het verschil – waar ik op doel – is dat dat proces van onderaf dient plaats te vinden, niet van bovenaf opgelegd dient te worden.
@Rob,
bottum up bij draagvlak organisaties top down bij hiërarchie organisaties….Bij sommige organisaties allebei. Dit is een kwestie van bedrijfscultuur.