E-mail service provider E-Village heeft een nieuwe feature gereleased: de DataModeler. Met de DataModeler is de e-mailsoftware Clang van E-Village uitgegroeid tot een volwaardig online relationship-based marketingplatform.
Vanaf de nieuweE-Village Clang versie 2.0 is het mogelijk om een eigen databasestructuur aan te maken. De Clang Data Modeler stelt de online marketeer in de gelegenheid om een op maat gemaakt model te definiëren voor klantgerelateerde gegevens. Datamodellen bestaan uit tabellen en relaties tussen deze tabellen. Tabellen bestaan op zich weer uit kolommen die een variatie aan gegevenstypes ondersteunen. Hiermee is het vanaf nu mogelijk om klantgegevens te koppelen aan bijvoorbeeld orderinformatie. Binnen Clang kan dan worden nagegaan welke bestellingen de klant heeft, welke besteldata, bestelbedragen, bestelnummers, productnamen et cetera en alles wat van de klant geregistreerd is.
Om het zelf gedefinieerde model eenvoudig te vullen met data uit externe systemen, is een nieuwe api-ontwikkeld. De aanvullende data worden vervolgens inzichtelijk gemaakt in de detailpagina van de crm-module in Clang.