Onno Jongkind is er heel duidelijk in: ‘Wij zijn een klein bedrijf, een start-up. Wij handelen over de hele wereld en dat moet goed en betrouwbaar geregeld zijn in een geautomatiseerd systeem. Daarbij heeft niemand van ons it-kennis en dat wil ik ook niet, dus hebben we gekozen voor een cloudoplossing.’ Dit jaar alleen al verwacht de directeur van OPW Ingredients 8,5 miljoen liter om te zetten.
De letters OPW staan voor Oil, Proteins en Whey (wei; een bijproduct van kaasbereiding). OPW koopt noten in en maakt daar oliën van die worden gebruikt in de voedselindustrie, door diervoeders, in cosmetica, farmacie en technische toepassingen. Het bedrijf onderscheidt zich door gespecialiseerde grondstoffen in te slaan die nauwelijks nog worden verhandeld, door een eerlijke prijs aan de telers te betalen, door hoge kwaliteit te leveren en door met de afnemers mee te denken over toepassingen.
Geen behoefte aan it’ers
Jongkind heeft vrijwel zijn hele werkzame leven in de oliën en vetten gezeten. Enkele jaren geleden kreeg hij de kans voor zichzelf te beginnen. Dat was de opmaat naar de oprichting van OPW in oktober 2012. ‘Wij willen de plantaardige oliën en vetten vooral uit China en India naar het westen brengen, waar ze in de procesindustrie worden toegepast. Het Ruhrgebied is een belangrijk afzetgebied voor ons. Vandaar dat ons bedrijf is gevestigd net over de grens in Duitsland, maar wel dicht bij Nederland en België.’
Bij OPW werken in totaal veertien mensen, van wie drie parttime. ‘Dat zijn mensen met verstand van logistiek en van de producten die we verhandelen’, vervolgt Jongkind. ‘Ik heb geen behoefte aan it’ers in mijn team. Die kosten bespaar ik liever.’
Stevig systeem nodig
De onderneming heeft een stevig erp-systeem nodig voor de orderverwerking en de logistiek. Jongkind: ‘We zijn dan wel een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Cargill, maar de noodzaak voor een robuust systeem is er niet minder om. Wij hebben altijd wel twintig containers met grondstoffen ergens op zee. Wij verkopen producten die op het moment van verkoop nog aan de boom hangen. Daarom moeten we een systeem hebben dat dit alles eenvoudig inzichtelijk maakt op het computerscherm. We willen snelle toegang tot relevante data op het moment dat wij dat willen, waar we ook zijn, en op het apparaat van onze keuze.’
Daarom koos OPW Ingredients voor een cloudoplossing. ‘Dit is kostenefficiënt, omdat ik niet zelf de hard- en software hoeft te kopen, geen it-medewerker nodig heb en ik weet dan zeker dat het systeem altijd actueel is’, licht Jongkind deze keuze toe. ‘Daar heb ik geen omkijken naar. Als start-up wil je je aandacht eigenlijk niet aan it hoeven geven.’ Bij eerdere werkgevers had hij al gewerkt met erp-software van SAP. De keuze voor SAP was daarom snel gemaakt. Toen bleek dat de cloudoplossing SAP Business ByDesign beschikbaar was, heeft hij meteen het systeem laten inrichten voor zijn bedrijf.
Risico’s beperken
Risicobeheer moet geïntegreerd zijn in de toepassing; op financieel gebied (intern en extern voor de toezichthoudende banken), op logistiek terrein en op het vlak van kwaliteit. Dat laatste is nodig in de voedingsindustrie: van elk druppeltje moet na te gaan zijn waar het oorspronkelijk vandaan komt en hoe het is verwerkt. Verder moet het systeem naadloos overweg kunnen met de systemen van de overheid en accountants, en bovendien simpel zijn te koppelen aan een geautomatiseerd magazijnsysteem.
‘Als bijvoorbeeld de bank wil weten of we winstgevend zijn, kan ik ze dat met een paar klikken laten zien, aangezien wij beschikken over de realtime gegevens’, vervolgt Jongkind. ‘Vroeger moest ik dat allemaal op papier bij elkaar sprokkelen, dat was een hels karwei.’ Revolutionair noemt hij dat OPW bij de uitgebreide productenlijst (meer dan zevenhonderd ingrediënten) laat zien waar zij vandaan komen. ‘Ik verkoop macadamia-olie aan iemand die nog nooit een macadamianoot heeft gezien. Wij hebben foto’s en een korte beschrijving van de planten die onze producten leveren. Dat is niet gebruikelijk in onze branche. We lopen lichtjaren voor op onze concurrenten, mede dankzij de automatisering.’
Vliegende start
OPW Ingredients koopt zijn plantaardige grondstoffen in Italië, India, Zuid-Amerika en Afrika in. Na bewerking (persen, filteren, verpakken) verkoopt het ze aan industrieën in de Benelux, Duitsland, Scandinavië, China en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf beschikt over magazijnen en tankopslag in Nederland (Nijmegen), Duitsland en Italië. In 2014 komen er magazijnen bij in Hull (Verenigd Koninkrijk), Shanghai en Guangdong (beide in China). In 2013 zette OPW 8,5 miljoen liter oliën om met een kapitaalwaarde van twee miljoen euro. In 2014 verwacht de onderneming achttien miljoen liter te verhandelen.
Leuke praktijk case! ERP uit de cloud. Ben wel benieuwd hoe ze dit aangevuld hebben voor het stukje KA (generieke SaaS stack). Teus, het zou erg waardevol zijn als je dit nog zou kunnen aanvullen.
Ik dacht eerst, die gebruikt een kaartenbak als ERP systeem. Blijkt dit toch een advertorial van SAP in da Cloud te zijn.
“Dit is kostenefficiënt, omdat ik niet zelf de hard- en software hoeft te kopen, geen it-medewerker nodig heb en ik weet dan zeker dat het systeem altijd actueel is”
Hoe weet je dat zeker als je zelf geen IT kennis hebt ? Omdat dat in de SLA staat? En waarom is het kostenefficient omdat je zelf niet de hard- en software hoeft te kopen ? Ga je er dan vanuit dat alle kosten netjes zonder opslag worden aan jou worden doorberekent ? En hoe kan je met een generiek ingericht pakket er zeker van zijn dat innovaties in jouw specifieke bedrijfssector ondersteund worden ?
Het zal vast wel werken. Maar dat je geen kosten hebt omdat je zelf geen hardware hoeft te kopen en niemand in dienst hebt met verstand van zaken is natuurlijk waanzin.
Ik vraag me af wat het maatwerk (extra) gekost heeft, wat de vaste kosten zijn ten opzichte van de (ongetwijfeld ooit) begrote eigen beheer kosten, en wat de prognoses zijn voor de kosten bij de verwachte groei en investeringen ten behoeve van het behoud van de ‘lichtjaren voorsprong’ op de concurrentie.
Uw hele handel zit in de Cloud, meneer. Ik neem aan dat u goed verzekerd bent, bijvoorbeeld tegen omzetderving als gevolg van dataloss, datadiefstal en datafailure. Kost dat?
Net als iHenk zie ik dit stukje als advertentie voor SAP. Erg leeg verhaal als je dat gedeelte eruit haalt. Een klein bedrijfje dat geen IT-er in dienst heeft, maar in plaats daarvan alles in de cloud heeft draaien. Niet logisch maar volgens mij is dat toch de strekking?
Maar het mooiste zit hem in het slot van het verhaal. “Vroeger moest ik dat allemaal op papier bij elkaar sprokkelen”. En nu kan dat met de computer. Hahaha, lijkt wel een verhaal van Chriet Titulaer’s Wondere Wereld. In de toekomst kan er met één klik op de knop….
Ik wil dat ons OPW-personeel zich 100 procent bezighoudt met de productie, handel en distributie van oliën en vetten. Daarbij is de kantoorautomatisering, naast de SAP ByDesign-oplossing, uiteraard ook verschrikkelijk belangrijk. Verschillende administratie- en handelsondersteunende activiteiten en systemen hebben we daarom volledig geautomatiseerd en afgestemd met de erp-oplossing van Business ByDesign. Ondersteunend staat een Dell-server met Microsoft Exchange ter beschikking, die alle iPhones en iPads van ons personeel van input voorziet. De trading en conference rooms, twee kantoortuinen, productie en opslag hebben we op deze manier van een prima infrastructuur voorzien.
Getrouw ons Duitse motto: einfache Dinge gut gemacht, … klinkt nog beter in mijn moedertaal: eenvoudige dingen goed gemaakt!
Goed verhaal en prima reactie van de auteur, lijkt mij zelfs duidelijk dat het werkt zoals ze graag willen…
Een greenfield situatie, de kleine en internationaal georiënteerde organisatie maakt de keus voor ERP uit de cloud logisch maar om te stellen dat er geen IT kennis nodig is lijkt me wat te voorbarig. Want afsluitende zin: ‘We lopen lichtjaren voor op onze concurrenten, mede dankzij de automatisering.’ maakt duidelijk dat bedrijfsvoering hiervan afhangt.
Als ik in aanvulling lees dat er een in-house mailsysteem gebruikt wordt met mobiele apparaten dan vraag ik me af of er geen backup gemaakt, aan netwerk-, user- en device management gedaan wordt en nog wat andere IT activiteiten. Gezien de reactie krijg ik nu de indruk dat de eigenaar zelf deze activiteiten invult wat ook niet ongebruikelijk is maar wel een risico, niet technisch maar gewoon organisatorisch. Of is er stiekem toch sprake van IT activiteiten welke uitbesteed zijn om zo volledig ontzorgd te zijn?
P.S.
Ik ken de oliën en vetten sector niet maar bij andere bedrijven in de voedselketen (boerderij) is de bank nog de minste administratieve zorg. Maar ik ben dan ook meer van eenvoudige dingen, simpel gemaakt.
Om alles even in het juiste perspectief te zetten, 8,5 miljoen liter olien is minder dan één tankauto per dag. Zetten we dat in Europees perspectief, dan hebben we het hier over ongeveer 0,13 procent van de EU vetten en oliën markt.
Het klinkt erg leuk dat je hiervoor succesvol een ERP systeem inzet, nog wel in de cloud, maar met een Access database was je ook ver gekomen. De stelling dat de overige 99,87 procent van de markt lichtjaren acherloopt, ik hem mijn twijfels. Lijkt me dat je dan wel een groter marktaandeel had gehad, het lijkt er nu erg sterk op dat we het hier alleen over een niche markt hebben.
Ewout haalt wel een goed punt aan. Wie verzorgd deze werplekken en beheert de server?
Willem, het gaat hier om een start-up van een jaar oud. Dat is een enorme prestatie! In de tekst staat ook dat er van alles bijgehouden wordt waar het vandaan komt er dergelijke. Qua data hoeft dat geen TB’s te zijn, maar het is natuurlijk wel zo dat het SAP model in het vastleggen faciliteert. Dit bouw je niet zomaar na in een nieuwe Access database. De oplossing voegt dus heel veel toe bij de uitvoering van het proces.
Overigens heb ik al eerder aangehaald dat *ieder* bedrijf een greenfield situatie kan creëren. Dit is mijn #1 methode om van legacy af te komen.