Onno Jongkind is er heel duidelijk in: ‘Wij zijn een klein bedrijf, een start-up. Wij handelen over de hele wereld en dat moet goed en betrouwbaar geregeld zijn in een geautomatiseerd systeem. Daarbij heeft niemand van ons it-kennis en dat wil ik ook niet, dus hebben we gekozen voor een cloudoplossing.’ Dit jaar alleen al verwacht de directeur van OPW Ingredients 8,5 miljoen liter om te zetten.
De letters OPW staan voor Oil, Proteins en Whey (wei; een bijproduct van kaasbereiding). OPW koopt noten in en maakt daar oliën van die worden gebruikt in de voedselindustrie, door diervoeders, in cosmetica, farmacie en technische toepassingen. Het bedrijf onderscheidt zich door gespecialiseerde grondstoffen in te slaan die nauwelijks nog worden verhandeld, door een eerlijke prijs aan de telers te betalen, door hoge kwaliteit te leveren en door met de afnemers mee te denken over toepassingen.
Geen behoefte aan it’ers
Jongkind heeft vrijwel zijn hele werkzame leven in de oliën en vetten gezeten. Enkele jaren geleden kreeg hij de kans voor zichzelf te beginnen. Dat was de opmaat naar de oprichting van OPW in oktober 2012. ‘Wij willen de plantaardige oliën en vetten vooral uit China en India naar het westen brengen, waar ze in de procesindustrie worden toegepast. Het Ruhrgebied is een belangrijk afzetgebied voor ons. Vandaar dat ons bedrijf is gevestigd net over de grens in Duitsland, maar wel dicht bij Nederland en België.’
Bij OPW werken in totaal veertien mensen, van wie drie parttime. ‘Dat zijn mensen met verstand van logistiek en van de producten die we verhandelen’, vervolgt Jongkind. ‘Ik heb geen behoefte aan it’ers in mijn team. Die kosten bespaar ik liever.’
Stevig systeem nodig
De onderneming heeft een stevig erp-systeem nodig voor de orderverwerking en de logistiek. Jongkind: ‘We zijn dan wel een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Cargill, maar de noodzaak voor een robuust systeem is er niet minder om. Wij hebben altijd wel twintig containers met grondstoffen ergens op zee. Wij verkopen producten die op het moment van verkoop nog aan de boom hangen. Daarom moeten we een systeem hebben dat dit alles eenvoudig inzichtelijk maakt op het computerscherm. We willen snelle toegang tot relevante data op het moment dat wij dat willen, waar we ook zijn, en op het apparaat van onze keuze.’
Daarom koos OPW Ingredients voor een cloudoplossing. ‘Dit is kostenefficiënt, omdat ik niet zelf de hard- en software hoeft te kopen, geen it-medewerker nodig heb en ik weet dan zeker dat het systeem altijd actueel is’, licht Jongkind deze keuze toe. ‘Daar heb ik geen omkijken naar. Als start-up wil je je aandacht eigenlijk niet aan it hoeven geven.’ Bij eerdere werkgevers had hij al gewerkt met erp-software van SAP. De keuze voor SAP was daarom snel gemaakt. Toen bleek dat de cloudoplossing SAP Business ByDesign beschikbaar was, heeft hij meteen het systeem laten inrichten voor zijn bedrijf.
Risico’s beperken
Risicobeheer moet geïntegreerd zijn in de toepassing; op financieel gebied (intern en extern voor de toezichthoudende banken), op logistiek terrein en op het vlak van kwaliteit. Dat laatste is nodig in de voedingsindustrie: van elk druppeltje moet na te gaan zijn waar het oorspronkelijk vandaan komt en hoe het is verwerkt. Verder moet het systeem naadloos overweg kunnen met de systemen van de overheid en accountants, en bovendien simpel zijn te koppelen aan een geautomatiseerd magazijnsysteem.
‘Als bijvoorbeeld de bank wil weten of we winstgevend zijn, kan ik ze dat met een paar klikken laten zien, aangezien wij beschikken over de realtime gegevens’, vervolgt Jongkind. ‘Vroeger moest ik dat allemaal op papier bij elkaar sprokkelen, dat was een hels karwei.’ Revolutionair noemt hij dat OPW bij de uitgebreide productenlijst (meer dan zevenhonderd ingrediënten) laat zien waar zij vandaan komen. ‘Ik verkoop macadamia-olie aan iemand die nog nooit een macadamianoot heeft gezien. Wij hebben foto’s en een korte beschrijving van de planten die onze producten leveren. Dat is niet gebruikelijk in onze branche. We lopen lichtjaren voor op onze concurrenten, mede dankzij de automatisering.’
Vliegende start
OPW Ingredients koopt zijn plantaardige grondstoffen in Italië, India, Zuid-Amerika en Afrika in. Na bewerking (persen, filteren, verpakken) verkoopt het ze aan industrieën in de Benelux, Duitsland, Scandinavië, China en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf beschikt over magazijnen en tankopslag in Nederland (Nijmegen), Duitsland en Italië. In 2014 komen er magazijnen bij in Hull (Verenigd Koninkrijk), Shanghai en Guangdong (beide in China). In 2013 zette OPW 8,5 miljoen liter oliën om met een kapitaalwaarde van twee miljoen euro. In 2014 verwacht de onderneming achttien miljoen liter te verhandelen.
@Henri
Ik geef geen waardeoordeel over het bedrijf, ik stel alleen dat het een heel klein bedrijfje is met bijna geen personeel, die twintig containers op zee moet beheren wel een hele kleine case is. Als je dan stelt dat een productenlijstje met zevenhonderd producten met beschrijving en foto een ware revolutie is, dan zie ik de meerwaarde niet om daarover een artikel op Computable te plaatsen. Eeerlijk gezegd had een deergelijka rtikel wellicht dertig jaar meerwaarde gehad. In deze tijd tikt de klant op wikipedia het woordje macadamia in en voila.