Na de consumentenmarkt is nu ook op de markt voor zakelijke smartphones de ommekeer in gebruikte merken duidelijk zichtbaar. Ruim een derde van de zakelijke smartphones die momenteel in gebruik zijn bij Nederlandse commerciële en publieke instellingen betreft een iPhone. Een jaar geleden was dat nog een kleine 28 procent. Samsung manifesteert zich steeds nadrukkelijker als een geduchte concurrent op de zakelijke markt. Dit blijkt uit ongeveer 1600 interviews die Computer Profile uitvoerde onder Nederlandse bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers.
In september 2011 bedroeg het aandeel Samsung-smartphones een kleine 2 procent van het totaal. In twaalf maanden tijd heeft Samsung dit voor de Nederlandse zakelijke markt, onder aanvoering van de Galaxy S-modellen, weten uit te breiden tot een aandeel van 14 procent. Samsung heeft deze groeiende lijn vast weten te houden en in 2013 noteert Samsung een aandeel van 18 procent.
Het zal niemand verrassen dat Blackberry het voornaamste slachtoffer van de opmars van Apple en Samsung is. In de periode van september 2011 tot september 2012 zag het bedrijf zijn aandeel smartphones teruglopen van circa 42 procent naar 29 procent. In dezelfde periode in 2013 wordt er nog maar een aandeel van 19 procent gemeten.
Ook de andere voormalige grootmacht op het gebied van mobiele telefoons, het Finse Nokia, verloor terrein in de afgelopen twaalf maanden. Zij zagen hun aandeel verder dalen van 11 naar 7 procent. Daarnaast heeft HTC de afgelopen twaalf maanden zijn aandeel niet weten vast weten te houden. Het daalde van 21 procent in 2012 naar 14 procent in 2013. Opvallend aangezien in 2012 het marktaandeel van HTC nog consolideerde.
Snelle groei smartphonegebruik
Naast de snelle opkomst van een aantal specifieke spelers is nog een andere trend zichtbaar. Er is een duidelijke opkomst te zien in het gebruik van smartphones in het bedrijfsleven. Waar in voorgaande jaren nog veel reguliere telefoons in gebruik waren voor zakelijke klanten, wordt steeds meer de overstap gemaakt naar smartphones.
In het onderwijs is het hoogste percentage smartphones binnen het segment van de mobiele telefoons: 65 procent. De industrie volgt met 61 procent, gevolgd door de overheid waar 56 procent van de mobiele telefoon een smartphone is. Twee branches waarvan je zou verwachten dat daar het percentage smartphones ten opzichte van mobiele telefoons hoog zou zijn, scoren beduidend slechter dan het totale gemiddelde van 50 procent. In de branche ict en utilities is 42 procent van de mobiele telefoons een smartphone en in de transport, de branche waar alles draait om mobiliteit, ligt het smartphonegebruik op slechts 16 procent.
Android verslaat Windows Phone 7
De strijd om de smartphonemarkt wordt voor een groot deel geleverd door het ter beschikking stellen van interessante apps en de platforms waarop deze draaien. Voor Blackberry en de iPhone geldt natuurlijk dat het aandeel van het merkeigen platform hetzelfde is als het eerder weergegeven aandeel van de toestellen. Dus ook hier zien we de sterke groei van Apple (iOS) in de afgelopen twaalf maanden en de terugval van Blackberry. Voor de overige fabrikanten van smartphones geldt dat ze, tot in een bepaalde mate, vrij zijn om toestellen uit te rusten met het Android-besturingssysteem, het mobiele platform van Microsoft of wellicht een eigen variant.
Voor de Nederlandse zakelijk markt zien we dat drie systemen dicht bij elkaar in de buurt liggen. Het aandeel van Android-toestellen is inmiddels aardig in de buurt gekomen van Apple en tegenwoordig groter dan Blackberry. In 2010 bedroeg het aandeel Android nog 3 procent van de geïnventariseerde smartphones. In twaalf maanden is dat aandeel gegroeid tot 13 procent. Voor een belangrijk deel is dat succes terug te voeren naar Samsung. Naast het vlaggenschip de Galaxy S, wordt het leeuwendeel van de Samsung-toestellen uitgerust met Android. Ook de meeste high-end toestellen van HTC krijgen overwegend Android als besturingssysteem.
Flinke slag geslagen
Het aandeel van Windows Phone daalde in de afgelopen twaalf maanden van ongeveer 11 procent in 2011 naar 10 procent nu. De grote daling was de jaren hiervoor al ingezet. In 2010 noteerde het nog een aandeel van 32 procent. Hiervoor is Nokia verantwoordelijk, dat het lot nadrukkelijk heeft verbonden aan het Microsoft-platform, maar ook de andere leveranciers zoals HTC, LG of Sony (Ericsson), die de keuze voor toestellen op basis van het Microsoft-platform bieden. Hoewel de strijd nog niet voorbij is, hebben Apple en de leveranciers die voor Android kiezen een flinke slag geslagen in deze periode.
nog even en BYOD is synoniem voor IOS + Android …
Als fervent windows phone (W8!) gebruiker vind ik het spijtig dat MS er niet in slaagt meer aandeel te verwerven. De app store van W8 is nochtans voor business gebruikers redelijk compleet. Ik mis er geen enkele die ik voordien op mijn Android had draaien. Ik blijf zeker bij W8 Phone…
En nou nog een goede dual sim smartphone op de markt brengen en iedereen is tevreden!
@Mr-Cor
of bellen via de databundel en dan meer nummers hebben, dan kom je ook een eind, scheelt een abo’s van de twee….