Vliegtuigmaatschappij Delta Airlines gaat zijn elfduizend piloten uitrusten met de Microsoft Surface 2, die draait op Windows 8.1 RT. Deze tablet maakt gebruik van alle Microsoft-technologie. Het gebruik van de Surface 2 aan boord als ‘electronic flight bag’ (EFB) geeft de Delta-piloten alle mogelijke online toegang die zij nodig hebben. Het gebruik van de Surface 2 als electronic flight bag zal Delta uiteindelijk dertien miljoen dollar op jaarbasis besparen.
Niet alle piloten krijgen direct hun Surface 2. De apparaten die bestemd zijn voor de piloten op de Boeings 757 en 767 krijgen hun tablet pas later dit jaar. Aan het eind van 2014 moeten alle cockpits van Delta papiervrij zijn. Delta’s EFB krijgt de FliteDeck Pro-applicatie van Jeppesen mee. Deze is speciaal voor het Windows 8.1-platform ontwikkeld. De software helpt de crew bij het verstrekken van informatie en bij het realiseren van een veilige situatie aan boord van een vliegtuig.
Twee applicaties naast elkaar
Door het besturingssysteem Windows RT 8.1 kunnen piloten twee applicaties tegelijkertijd naast elkaar draaien. Te denken valt dan aan de weersverwachting en de verwachtte reistijd. Via de Live Tile-gebruikersinterface wordt er direct informatie verstrekt via een 1080p touchscreen en kunnen er details worden toegevoegd.
Door de komst van de Surface 2-tablets zal in de volledige Delta-vloot het papier in de cockpits verdwijnen. Dit betekent ook dat het vluchtboek van meer dan zeventien kilo niet meer door piloten hoeft te worden meegesjouwd. In totaal bespaart Delta 7,5 miljoen pagina’s papier. Door de papierreductie bespaart Delta meer dan 4,5 miljoen liter kerosine per jaar.
Windows Phone 8 met Dynamics
De beslissing van Delta volgt op het besluit om meer dan negentienduizend vluchtmedewerkers uit te rusten met de Nokia Lumia 820. Dit is een Windows Phone 8-telefoon met Microsoft Dynamics. Zodoende kunnen de ervaringen aan boord verbeterd worden en kan er geïnvesteerd worden in technische innovatie ter verbetering van de klantervaring. Microsoft, AT&T, Avanade en Nokia zijn de partners van dit ‘on board flight-systeem’.
Mooie actie van Delta. Ik denk dat KLM zich nog wel even achter het oor gaat krabben omdat ze wellicht iets te snel voor de Ipad hebben gekozen. De Surface heeft zoveel meer functionaliteit en mogelijkheden en is veel makkelijker te integreren met bestaande back-office applicaties.
Emirates gaat de HP windows 8 tablet gebruiken; die heeft ook het voordeel van het platform goed ingezien.
Ze hebben zo te zien piloten in dienst die 17 kg op hun eigen gewicht kunnen besparen. Tip om een health app erbij te zetten?
Dat bedoelt de woordvoerder wellicht ook als hij zegt dat het doel is dat de piloten het apparaat ook privé gaan gebruiken.
Ik ben toch zo blij dat ik niet meer in de luchtvaart werkzaam ben.
Stel je toch het volgende vrij normale scenario voor.
Je hebt een in flight engine failure en je gebruikt de aircraft manuals in je surface om het probleem te diagnotiseren..
Plots….YOUR LICENCE HAS EXPIRED !!!!