KLM Engineering & Maintenance heeft voor zijn vliegtuigonderhoud gekozen voor de software van Novulo. Hiervoor is een meerjarenovereenkomst gesloten waarbij de software geleidelijk in alle hangars van de KLM op Schiphol wordt uitgerold. KLM wil met de inzet van Novulo zijn vliegtuigonderhoud optimaliseren door integratie over alle hangars.
KLM Engineering & Management is met ongeveer vijfduizend medewerkers één van de grootste aanbieders van vliegtuigonderhoud in Europa. Novulo heeft de afgelopen jaren al meerdere projecten voor KLM gerealiseerd, onder andere op het gebied van maintenance checks, personeelsinzet en ondersteuning bij ploegendiensten. De huidige meerjarensamenwerking is gericht op de verdere implementatie van een geïntegreerd softwareplatform voor optimalisatie van het vliegtuigonderhoud over de verschillende business units (hangars).
Maximum Matching
Het plannen van vliegtuigonderhoud is een complexe aangelegenheid waarbij het minimaliseren van de ‘expected time of return’ per vliegtuig het doel is. Factoren die van cruciaal belang zijn om deze tijd te minimaliseren zijn onder andere het planningsinterval, ongepland onderhoud, beschikbaarheid van benodigde materialen en beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel op het juiste moment. Logistieke algoritmes in het Novulo-platform zoals Maximum Matching zorgen ervoor dat planning van het personeel geoptimaliseerd wordt op basis van de beschikbare resources.
De software betreft een Microsoft .Net-platform waarop componenten integreren tot één applicatie. Dagelijks worden componenten ontwikkeld en verbeterd voor alle facetten van de bedrijfsvoering. Dit biedt veelzijdige en flexibele mogelijkheden om de software in korte tijd aan te passen aan de veranderende wensen van een specifieke organisatie. Novulo wordt verantwoordelijk voor het optimaliseren van werkprocessen , het ontsluiten van data voor effectieve managementrapportages en het vergemakkelijken van taken op de werkvloer in het vliegtuigonderhoud bij KLM.
Performance management
Bijzonder aan de door KLM gekozen oplossing is dat dankzij de componenten een flexibele structuur ontstaat waardoor het mogelijk is op ieder moment functionaliteit toe te voegen of af te koppelen. Hierdoor is het niet nodig om een spaghetti van systemen te integreren of data vanuit het onderhoudssysteem te exporteren naar andere systemen. Een voorbeeld hiervan is de Performance Management-component die KLM aan het platform laat toevoegen en het management de gewenste kpi-rapportages over het onderhoud levert.