Condoom Anoniem zocht een manier om klantengegevens veilig te bewaren en succesvolle hackpogingen te vermijden. Met Mydigipass.com kan de klant nu zelf kiezen voor een gemakkelijke en veilige manier om zijn persoonlijke gegevens te beschermen.
De verkoop bij Condoom Anoniem gebeurt onder andere vanuit een pedagogisch standpunt. Zo geeft de website duidelijke, objectieve informatie over de producten via strikt informatieve teksten, foto’s en filmpjes. Condoom Anoniem werkt actief mee met GGD’s (de Nederlandse Gemeenschappelijke Gezondheidsdiensten) en levert zijn producten niet alleen aan eindgebruikers, maar ook aan apothekers, gezondheidsorganisaties en onderwijsinstellingen. Klanten kunnen condooms kopen vanaf een zeer laag budget.
‘We streven ernaar alle mogelijke sociale groepen en leeftijdscategorieën te bereiken met onze webwinkel. Mensen kunnen maar beter goed geïnformeerd zijn voor ze overgaan tot een aankoop. Daarom geven we zoveel mogelijk informatie mee via verschillende kanalen’, legt Richard Spooren, oprichter en directeur van het bedrijf, uit.
Om ervoor te zorgen dat alle gegevens veilig bewaard worden en anonimiteit te garanderen, werd Mydigipass.com geïntegreerd in de websites van www.condoom-anoniem.nl en www.condoom-anoniem.be. Mydigipass.com is het online authenticatieplatform van Vasco Data Security dat ervoor zorgt dat online aankopen op een beveiligde manier kunnen gebeuren. Het authenticatieplatform beveiligt de toegang tot de webwinkel met dynamische wachtwoorden, net zoals dat gebeurt bij financiële transacties die online uitgevoerd kunnen worden op de websites van banken. Ook daar moeten gebruikers zich eerst authenticeren door middel van dynamische wachtwoorden alvorens ze verder kunnen gaan met het uitvoeren van transacties.
De Nederlandse en Belgische webwinkel zorgen er dus voor dat de identiteit van hun klanten zo goed mogelijk beveiligd wordt. Spooren: ‘Ik vind het een belangrijke verantwoordelijkheid van elke webwinkel dat gegevens van klanten veilig bewaard worden. Dat is van groot belang, zowel voor de klanten als voor de webwinkels, om hackpogingen te counteren. Wij bieden onze bezoekers daarom de keuze om een Mydigipass.com account aan te maken, zodat we hun wachtwoord niet hoeven te bewaren.’
Gratis
Klanten kunnen zich gratis registreren op de website www.mydigipass.com en de Digipass for Mobile-applicatie downloaden op hun mobiele toestel. Met deze app genereren gebruikers een dynamisch wachtwoord waarmee ze veilig kunnen inloggen op de website van Condoom Anoniem. Het dynamische wachtwoord kan slechts eenmaal worden gebruikt en heeft een beperkte geldigheidsduur. Dit verhoogt de beveiliging aanzienlijk. Een hacker die dit wachtwoord onderschept, kan het niet opnieuw gebruiken omwille van die beperkte ‘houdbaarheid’ en omwille van de eenmaligheid.
Om het gebruiksgemak te verhogen maakt Mydigipass.com ook gebruik van QR-codes om je in te loggen op de website. Door de QR-code op het inlogscherm te scannen met een mobiel toestel krijgt de klant onmiddellijk beveiligde toegang tot de webwinkel vanuit zijn persoonlijke Mydigipass.com-account en hoeft hij dus geen gebruikersnaam en wachtwoord meer in te vullen. Indien de klant geen QR-codescanner heeft, zal hij alsnog het dynamisch wachtwoord van zes cijfers, dat gegenereerd wordt met de gedownloade app, handmatig moeten invullen in het inlogscherm. Een minimale handeling, gezien de immense verbetering in veiligheid.
Voor alles een eerste keer
Condoom Anoniem wilde niet enkel de beveiliging verhogen, maar eveneens het gebruiksgemak verbeteren. De webwinkel wilde dus een beveiligingsoplossing zonder ellenlange procedures. Mydigipass.com biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om persoonlijke gegevens in te vullen op het platform. Bij het Digipass creëren van online accounts kunnen consumenten zelf aangeven welke gegevens ze willen delen met welke websites. Zo vermijdt de gebruiker telkens weer het tijdrovende invullen van contactgegevens. Het voordeel voor de klant is duidelijk, maar ook Condoom Anoniem heeft hier baat bij: ‘Hoe minder stappen een klant moet doorlopen bij een aankoop, hoe hoger de conversie’, zegt Spooren. ‘Met het gebruik van Mydigipass.com vereenvoudigen we het aankoopproces voor de klanten aanzienlijk.
Euh… waarom moet ik persoonsgegevens achterlaten?
@Ewout:
Misschien omdat des te meer ze over jou weten des te beter ze je als klant kunnen bevredigen!
Het is moeilijk om zonder deze informatie in te schatten of de strikt informatieve teksten, foto’s en filmpjes voldoende aansluiten bij je persoonlijke kennis en ervaring op dit gebied. Misschien weten ze hierdoor dat je meer tekst en uitleg nodig hebt dan wat op die site beschikbaar is gesteld, waardoor je meer persoonlijke begeleiding kan krijgen.
Ewout, zodat ze weten hoe vaak je het doet en met wie en waarom! Een condoom kopen doe je niet zo maar ! daar zit een hele filosofie achter hoor !
@Pascal,
Zeer mee eens! Deze wetendheid vormt een middel waarmee ze gericht, geolied en veilig kunnen inspelen op de behoefte van hun klant, in dit geval Ewout. Alles om de klant veilig, een betere belevenis te bezorgen en beschermen tegen ongevallen die veroorzaakt kunnen zijn door onwetendheid en gebrek aan kennis en ervaring.
Waar ze voor moeten uitkijken is dat de verzameling van deze gegevens geen “Big Data” voor hen gaat worden! In dit geval zouden ze echt een groot probleem krijgen waar niemand zijn hand in durft te steken.
@Reza
Hele tijd gedacht dat condooms enkel en alleen handig waren om zand uit de loop te houden van mijn geweer zodat ik gericht en geolied de taken kon doen die me opdragen waren, making war not love. This is my rifle and this is my gun;-)
Maar even serieus, het is toch vreemd dat een website annex winkel die ANONIEM in de naam voert gegevens verzameld die totaal niet relevant zijn?
Ik kan me vergissen maar MyDigipass aan de voorkant met een open deur aan de achterkant lijkt me niet een praktijkcase voor bescherming van persoonsgegevens. Je rukt heel wat anoniemer condooms uit een automaat dan ze bij deze website bestellen.