De Computable 100-special biedt jaarlijks een overzicht van de honderd krachtigste ict-bedrijven in de Nederlandse markt. Uit de analyse van de cijfers komen een aantal conclusies naar voren, waaronder 'Zonder mission critical systemen, geen business'. Graag horen wij de mening van de Computable-experts. Herken je deze stelling in de alledaagse praktijk. Geef in het reactieveld hieronder je mening. Een selectie van deze meningen wordt afgedrukt in de C100-special die op 8 november 2013 verschijnt.
Veel bedrijven die het financieel goed doen, blijken leveranciers te zijn van systemen die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering van klanten. ERP-systemen, maar bijvoorbeeld ook Chipsoft met hun software voor ziekenhuizen en SG Automatisering voor woningcorporaties.
Een organisatie dat voor haar business grotendeels afhankelijk is van de beschikbaarheid van de vitale informatiesystemen bevindt zich naar mijn mening op dun ijs.
Ondanks de hoeveel tijd, geld en energie dat in de beschikbaarheid van deze systemen wordt gestoken: het gevaar schuilt steeds om de hoek.
Stroomuitval, netwerkonderbrekingen door graafschade en software problemen zijn in Nederland aan de orde van de dag.
Ook al zou het beheer van de mission critical systems worden uitbesteed aan professionele dienstenleveranciers: ook dit ontslaat je niet van de verplichting om zelf noodprocedures achter de hand te hebben.
Kijk eens goed in je organisatie welke processen tijdkritisch zijn en op welke wijze deze nog met handmatige en papieren procedures opgevangen kunnen worden. Je zal versteld staan hoeveel processen nog op de ouderwetse manier toch doorgang kunnen vinden, mits je hierop goed bent voorbereid.
De core business systemen zijn van levensbelang voor een bedrijf. Alleen de vraag is of je als bedrijf je schaarse resources moet in zetten op de IT-systemen van je core business. Daarnaast als je dat uitbesteed maak je je ook minder afhankelijk van de toevallige systeembeheerders/programmeurs en kun je concrete eisen stellen aan de markt waardoor je wel lockin kunt voorkomen.
De stelling “Zonder mission critical systemen, geen business” lijkt op het eerste gezicht een gigantische open deur. Tenminste als je de stelling uitlegt als dat een bedrijf niet of nauwelijks kan functioneren als wat voor hen mission critical is niet functioneert. Daarbij wordt het begrip systeem in de brede betekenis opgepakt, en niet alleen in de zin van een IT-systeem zoals je uit de niet verwoorde context ook zou kunnen afleiden.
Als je de aanleiding voor deze stelling erbij pakt, de “mening” cq. de “bevindingen” van en rond IT-leveranciers, dan kan de stelling ook iets totaal anders betekenen. Het woord “business” in de stelling kan dan ineens de business van deze IT-leveranciers zijn. Met een direct vraagteken bij waar je dan dat mission critical systeem mag verwachten: ook bij die IT-leveranciers of bij hun klanten. In het eerste geval zou het kunnen betekenen dat IT-leveranciers zelf niet zonder een mission critical systeem kunnen, whatever-that-may-be in hun context. In het tweede geval verwachten ze van hun klanten dat ze een mission critical systeem (moeten) hebben dat zij, de IT-leveranciers, dan (mede) kunnen leveren. Tenminste voorzover die systemen iets met IT te maken zouden hebben, natuurlijk, want het zijn IT-leveranciers.
Zelf zou ik er nog een andere insteek aan toe willen voegen, namelijk het verbreide idee dat mission critical systemen voor organisaties niet meer zonder IT kunnen. Is op zich veel voor te zeggen, al is de stelling dan niet altijd waar. Dat waar-zijn wordt nog minder als de stelling zou worden dat een mission critical systeem een IT-systeem is (wordt, of dient te worden), want dat is gewoon lang niet altijd zo. Waarbij ook de vraag naar boven komt hoe de relatie met die 100 IT-leveranciers nu precies ligt waar deze stelling kennelijk ontstaan is.
Lastig. In de praktijk is het dan maar net met wie je praat wat de uitleg wordt, en dat komt een helder antwoord niet ten goede.
Steven
Volgens mij is de reden logisch en eenvoudig. Als je alleen IT systemen aanbiedt die voor je klanten alleen ‘nice to have’ zijn, heb je veel meer overtuigingskracht nodig om ze te verkopen in mindere tijden. Van Mission Critical Systemen zijn vaak maar een beperkt aantal leveranciers en je weet zeker dat bedrijven ze nodig hebben. In mijn optiek hebben succesvolle bedrijven MC systemen nodig om de andere nice to have systemen ook te kunnen verkopen.
Overigens denk ik ook dat als je alleen MC systemen verkoopt je ook snel uit business bent, omdat klanten er toch vaak ‘iets’ bij willen wat minder MC is, maar wel vaak de slagroom op de taart is. De slagroom is in deze tijd wel wat dunner, maar hij is wel nodig.
Wat mij betreft zijn niet de systemen “Mission Critical” maar de gedachten bij de gebruikers op basis waarvan de geschetste ontwikkeling in de IT-industry tot stand zijn gekomen. Ik vind namelijk dat dit een duidelijk signaal is dat steeds meer organisaties begrijpen dat “de basis op orde” een noodzakelijke voorwaarde is om te overleven, te groeien, of de bedrijfstak te domineren. En dat niet alleen, maar dat er ook daadwerkelijk wordt geïnvesteerd in IT die misschien niet sexy is, maar die als je niet oplet 80% van je energie opslurpt. En die energie besteed je toch liever aan overleven, overwinnen en innoveren?
In moeilijke tijden kijkt iedere organisatie bij investeringen in IT wat de ROI is en of deze in afzienbare tijd bereikt kan worden. En of het dan gaat om Mission Critical systemen of niet, komt mijns inziens op het 2e plan. Het gaat er uiteindelijk om of de organisatie met een bepaalde investering in IT een meerwaarde kan behalen in de markt waarin men opereert, vanuit financieel of opinie oogpunt, of intern een hogere efficiency kan bereiken.
Vergelijk het met vermogensbeheer. Al je kwartjes zetten op één specifiek aandeel wordt over het algemeen niet gezien als verstandig als je wilt gaan voor rendement op langere termijn. Het business model voor een ICT onderneming kan natuurlijk geschoeid zijn op puur en alleen licenties, maar een schaalbare mix van consultancy, projecten, training, opleiding, detachering of lange termijn (out)sourcings contracten leidt in mijn ogen tot een toekomst-vaster bedrijf. Dat kan natuurlijk ook met een ecosysteem, zoals bijvoorbeeld SAP al jaren bewijst. Systemen op de markt hebben die essentieel zijn voor de bedrijfsvoering van klanten is uiteraard wel een erg sterke troef.
Business is drijver voor Systemen. Of ze nou mission critical zijn of niet. Elk systeem wat de primaire processen ondersteunt is in productiefase meestal mission critical, maar bij anders inrichten zou die wellicht best door kunnen. Systemen op zichzelf doen niets zo lang het niet wordt gekozen, of toegelaten. Een proces gaat niet door een steengoed systeem vanzelf omzet maken.
Systemen kunnen naast ondersteunen ook business versnellen, of nieuwe deuren openen door processen te overbruggen. Hierdoor kan onderscheidend vermogen ontstaan. Deze wordt alleen uitgenut als de business zelf deze omarmt als businesskeuze.
Denk dat het goed is ook te kijken naar de business waar men in zit en welke rol een dergelijk mission control system inneemt in relatie tot de business. In ons optiek doen wij o.a. veel zaken met financiële instellingen en Ecommerce bedrijven waarbij deze stelling absoluut een feit is!
Wat is de definitie van mission critical? Je zou kunnen stellen dat het om systemen gaat die te maken hebben met de primaire business activiteit van de onderneming, zoals bijvoorbeeld in leven houden van patienten in een ziekenhuis of versturen van facturen voor een woningbouwcorporatie. Je kan ook kijken naar de impact van het systeem: Gaat het om een intern systeem voor medewerkers of hebben alle externe partijen zoals klanten en partners last als er iets mis gaat. In dat geval is er naast riscico op directe schade ook afbreukrisico en risico op imagoschade. Bij mission critical systemen zijn klant en leverancier genoodzaakt om intensief samen te werken. De leverancier moet zorgen dat nieuwe ontwikkelingen de bestaande functionaliteit niet verstoren en moet standby staan in geval van problemen. De klant moet duidelijke use cases aanleveren op basis waarvan getest kan worden. Uiteindelijk hebben ze een gemeenschappelijk doel om de continuiteit naar interne en externe partijen te garanderen en samen te kijken hoe de service verbeterd kan worden. Door deze intensieve samenwerking ontstaat een vertrouwensband tussen klant en leverancier. Dit is de basis voor inkomsten op de lange termijn en levert feedback en ideeën voor productontwikkeling.