De Computable 100-special biedt jaarlijks een overzicht van de honderd krachtigste ict-bedrijven in de Nederlandse markt. Uit de analyse van de cijfers komen een aantal conclusies naar voren, waaronder 'Nichespelers zijn de winnaars'. Graag horen wij de mening van de Computable-experts. Herken je deze stelling in de alledaagse praktijk. Geef in het reactieveld hieronder je mening. Een selectie van deze meningen wordt afgedrukt in de C100-special die op 8 november 2013 verschijnt.
Bedrijven die in een bepaalde niche(markt) opereren, doen het opvallend goed. Wederom Chipsoft en SG, maar ook Hitt, Interxion en andere vergelijkbare spelers.
Niche spelers kunnen juist winnaar zijn op de korte termijn, maar op de lange termijn lopen ze het gevaar onder gelopen te worden door een groter speler.
De oorzaak hiervoor is terug te voeren op innovatie, draagkracht en flexibiliteit. Veel niche spelers beginnen, omdat ze een bestaand ICT uitdaging op een nieuw manier oplossen. Ze hebben een innovatie bedacht en gaan daar mee aan de slag. Dat is hun grootste kracht. Deze innovatie kunnen ze ook makkelijk doorvoeren in hun product, omdat ze geen geschiedenis hebben van een bestaand product. Bestaande leverancier moeten er voor zorgen dat een update/nieuwe product blijft samenwerken is met hun bestaande producten. Dit zit innovatie vaak in de weg. Een nichespeler heeft hier geen last van.
Niche speler zijn ook kleine organisatie. de kracht van een kleine organisatie is dat ze makkelijk mee kunnen bewegen met de markt en de vraag van klanten. Werknemers vervullen meer rollen de lijntjes zijn kort. Beslissingen worden sneller genomen en er is nog weinig politiek. Bij de bestaande spelers zijn dit remmende factoren, vooral als het gaat om een grote organisatie.
Het nadeel van nichespelers is hun draagkracht. Ze bestaan vaak kort en zijn opgebouwd met “eigen” geld. Grote reserves zijn er nog niet en ook niet makkelijk te verkrijgen. Research and development kost geld en tijd. Hiervoor moet een organisatie beschikken over de nodig draagkracht. Niet voor niks dat het regelmatig gebeurd dat een Nichespeler over gekocht wordt door een grote jongen. daaruit blijkt dat ze de winnaar zijn. “if you can’t beat them join them” is dan een uitspraak dat hier geld.
Nichespelers kunnen winnaars zijn is denk ik een betere omschrijving. Het zijn de spelers die als enige, of een van de weinige een product of dienst verkopen dat zeer gewenst is, maar ook zeer schaars.
Wanneer dat product door de markt wordt overgenomen, zul je als niche speler snel moeten kunnen innoveren om te kunnen blijven overleven. Wat ook een mogelijk is dat je als niche speler wordt overgenomen, zoals Nicira – dat kan echter ook de bedoeling van het bedrijf zijn. Vind maar eens zo’n product uit….
Consumenten gaan weer naar de slager voor hun vlees!
Jarenlang hebben we gedacht het veel gemakkelijker is om in een supermarkt het vlees te kopen. Is ook prima, nietwaar? Nee dus! Het stukje vlees van de slager is lekkerder, met meer zorg bereidt en is beter afgestemd op de behoefte van de consument. Dan maar minder vlees kopen maar wel een kwaliteitsstuk!De service is er ook beter en het assortiment van vlees uitgebreider.
Zo werkt eht ook met nichespelers, de slagers onder de ICT bedrijven. Je focust je volledig op een onderdeel, bent daarin de beste en uiteindelijk zien de klanten het verschil.
Net als bij de slager moet je wel zorgen dat je niet te ver van de bakker, de wijnhandel, de groenteboer en de drogist vandaan zit. Zo werkt het ook bij ICT-ers. Zorg voor een netwerk, zorg voor interoperabiliteit en connectiviteit.
Een slager in het verkeerde winkelcentrum redt het immers ook niet!
Het is maar net op welke scope je deze uitspraak betrekt. Vanuit de markt geredeneerd hebben nichespelers grote kans om binnen hun niche uit te blinken en te winnen van meer generieke spelers. Het gaat dan met name om functionaliteit en specifieke integraties. Echter overall gezien hebben generieke spelers vaak een groter marktaandeel, meer R&D budget en zodoende meer armslag om bij te kunnen blijven met de laatste technologische ontwikkelingen. Daardoor kan een aantal generieke features beter uitgevoerd en onderhouden worden. Vanuit het perspectief van de klant geredeneerd, zal de keuze voor een niche speler of een generieke speler afhangen van welke prioriteiten hij stelt bij het bepalen van de functionele en technische eisen. Dit is vaak weer afhankelijk van de bestaande IT-architectuur en de strategie die het bedrijf heeft. Kortom, de uitspraak is waar of niet waar afhankelijk van de gekozen invalshoek.