De regionale ICT-dienst Utrecht (RID) kiest Detron ICT & Telecom Groep voor de vernieuwing van zijn telecomomgeving. Detron zal Mitel-technologie implementeren bij de RID Utrecht. Hierdoor gaan ruim 1800 medewerkers van zes gemeenten en een sociale dienst rond Utrecht gebruikmaken van een private cloud-omgeving op basis van unified communications van Mitel.
De RID zet MiVoice Business in als het centrale telefonieplatform voor de zes gemeenten, een sociale dienst en de RID zelf. De contactcenters van deze organisaties gaan gebruikmaken van MiContact Center. Er zal een mix van Mitel IP-toestellen gebruikt worden. De gekozen oplossing maakt vast-mobiel integratie en centralisatie van de contactcenters in de toekomst mogelijk.
Aanbestedingstraject
De keuze voor Detron kwam tot stand na een aanbestedingstraject. De RID sprak met vijf verschillende partijen over de meeste verstandige route voor integratie en vernieuwing van de nieuwe centrale telecomomgeving. De RID beschikt over een mix van technologieën met verschillende leeftijden, technieken en merken. Detron gaf voor die mix de beste oplossing.
Belangrijkste reden om te kiezen voor het gebruik van Mitel-technologie was de flexibiliteit van het centrale platform. Voor elke gemeente kan er een ‘virtuele’ omgeving worden opgezet die voldoet aan hun eigen wensen en eisen. Daarnaast gebruikten drie van de zes gemeenten al Mitel-technologie.
Gefaseerde uitrol
De RID verzorgt de ict voor de gemeenten Baarn, Bunnik, De Bilt, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug. Het telecomproject zal het komende jaar gefaseerd worden uitgerold bij de verschillende organisaties.
‘De aanbesteding bij de regionale ICT-dienst Utrecht was voor ons een hele uitdaging, omdat de technologie van zeven verschillende partijen samengevoegd moest worden’, zegt Detron-ceo George Banken. ‘Gezamenlijk zijn we gekomen tot een aanpak voor de centralisatie van telecomvoorzieningen. We zien een trend dat steeds meer gemeenten in Nederland hun ict-omgevingen centraliseren om zo te profiteren van de schaalvoordelen die dit biedt.’
uit het artikel:De aanbesteding bij de regionale ICT-dienst Utrecht was voor ons een hele uitdaging,
Dit klinkt toch niet erg hoopgevend voor Detron. Wat in het artikel geschetst wordt aan oplossing is 20 krentenbollen in een dozijn werk in de markt. Dat is toch wat anders dan dat de leverancier het een uitdaging vind.