Ict-dienstverlener CGI gaat in samenwerking met de Nederlandse politie het Community Protection Network (ComProNet) verder ontwikkelen. In ComProNet werken burgers, bedrijfsleven en opsporingsdiensten samen. Uit pilots in Groningen, Assen en op Schiphol blijkt dat ComProNet zorgt voor een hogere meldingsbereidheid en participatie door burgerdeelnemers. Daarom gaan CGI en de politie onderzoeken of het systeem op grotere schaal, nationaal en internationaal, kan worden toegepast.
De afgelopen maanden zijn er drie pilots in Assen, Groningen en op Schiphol gedraaid met ComProNet. CGI en de politie hebben deze pilots geëvalueerd en zijn tot de conclusie gekomen dat ze verder willen gaan met de ontwikkeling. CGI gaat door met investeren, onder andere in de technische oplossingen. Te denken valt dan aan het beter gebruiken van multimedia, verdere analyse/patroonherkenning van social media en alle mogelijkheden die big data met zich meebrengen. De pilots verliepen al veelbelovend, er werd zelfs een nominatie voor de Computable Awards 2013 mee in de wacht gesleept.
Resultaten pilots
De resultaten gaven namelijk aan dat ComProNet zorgt voor een verhoogde burgerparticipatie. Burgers en ondernemers die deelnamen aan de pilot voelden zich meer betrokken bij hun omgeving. Dit resulteerde in een toename van het aantal meldingen door burgers. Ook werden er snellere reactietijden gerealiseerd. Hulpdiensten waren dankzij ComProNet vrijwel direct op de hoogte van incidenten en konden daardoor indien nodig sneller ter plaatse zijn. Tot slot werd het gevoel van veiligheid verhoogd. Vooral bij winkels met minder personeel nam het gevoel van veiligheid toe.
Dankzij ComProNet kunnen burgers, stadswachten, horecabeveiliging en winkeliers verdachte omstandigheden op straat en in winkels direct doorgeven aan elkaar en aan de politie via de ComProNet-app en social media. Zo kunnen de deelnemers via een Twitter-bericht met daarin het trefwoord @ComProNet rechtstreeks een bericht naar ComProNet sturen. Ook kunnen foto’s van de situatie meteen via social media of de app worden gestuurd. Hierbij kan het gaan om een bedreigende situatie waarbij de deelnemer zelf slachtoffer is of treedt hij op als getuige. ComProNet zorgt ervoor dat andere deelnemers in de buurt, onder wie de politie, de informatie ontvangen. Doordat smartphones via gps de geografische locatie van de melder doorgeven, kunnen andere deelnemers, met inbegrip van hulpdiensten, snel worden gemobiliseerd.
Locatiegebaseerd
CGI heeft samen met de politie het ComProNet-concept uitgewerkt tot een werkend systeem. Dit bestaat uit een mobiele applicatie en een backoffice-systeem dat alle berichten via de app of andere social media-kanalen ontvangt en automatisch bepaalt welke deelnemers deze moeten ontvangen. ComProNet onderscheidt zich van andere systemen doordat het locatiegebaseerd is. Hierdoor worden de juiste deelnemers betrokken bij het incident.
‘Wij zien dat samenwerking tussen burgers en opsporingsdiensten helpt’, zegt Ron de Mos, algemeen directeur Nederland van CGI. ‘Dat zien wij ook bij Burgernet. CGI heeft in de afgelopen jaren veel kennis opgedaan van het politiedomein en de verschillende melding- en opsporingssystemen. Wij zijn trots dat wij met deze projecten bijdragen aan een veiligere samenleving.’
Het idee is niet origineel, maar wel goed. Toch wat kanttekeningen. Een twitterbericht om dingen te melden lijkt mij niet zo’n goed idee. De daders kunnen hierdoor goed achterhalen wie hen verlinkt heeft. Daarnaast kan je je afvragen hoelang de hype die twitter heet nog duurt.
Ik zou er ook niet klakkeloos van uitgaan dat iedereen de GPS op de smartphone aan heeft staan. Die van mij staat aan als ik hem zelf nodig heb, en gaat daarna weer uit.
Ook zou ik aanraden om wat meer samen te werken met soortgelijke initiatieven. Als goedwillende burger heb ik straks een app voor Burgernet, Compronet en voor de twee vrijwilligersorganisaties voor EHBO-hulpverlening en Reanimatie-hulpverlening. Wie weet wat daar de komende tijd nog bij gaat komen.
Hi Tim,
Idee is misschien niet geheel origineel. De kracht in deze oplossing zit in het participeren van burgers en hulpverleners, mbv foto’s etc.
Twitter wordt genoemd in het artikel. Inmiddels is er ook een eigen, dedicated, communicatiekanaal. Daarnaast wordt twitter alleen de Direct Message functionaliteit gebruikt. Je bent dus niet te herleiden als aanstichter, goed voor je gemoedsrust 😉
De samenwerking is zeker iets wat in ogenschouw genomen moet worden. Grote voordeel is dat CGI ook betrokken is bij BurgerNet. Compronet wordt ook vaak gezien als Burgernet2.0.