Nederlandse ict’ers zijn in crisistijd niet echt bereid om hun huidige baan op te geven voor een nieuwe, onzekere uitdaging in hun carrière. Als een ict-organisatie iemand wil verleiden om voor hen te komen werken, dan is de ict’er over de streep te trekken met direct een contract voor onbepaalde tijd of een beduidend hoger salaris. Dit blijkt uit onderzoek onder vijfhonderd Nederlandse ict’ers van recruiter Klikwork.
Uit het onderzoek blijkt dat 31 procent van de ict-respondenten niet op zoek is naar een nieuwe baan, 54 procent is latent op zoek en 15 procent actief. Binnen deze laatste groep vallen ook werkloze ict’ers. 57 procent van de respondenten zwicht voor een nieuwe werkgever als er direct een contract voor onbepaalde tijd getekend kan worden. Het betreft hier dan vooral ict’ers die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging of ontevreden zijn over hun huidige baan. Als belangrijkste voorwaarde om toch bij de huidige werkgever te blijven is de aanwezigheid van een prettige werksfeer.
Salarisverhoging
Zoals bijna altijd is een ict’er ook te verleiden tot een overstap met geld. Bijna de helft van de ondervraagde ict’ers zegt van werkgever te wisselen als er meer salaris betaald wordt. Een potentieel nieuwe werkgever moet dan wel al snel diep in de buidel tasten om een ict’er aan zich te binden. 42 procent wil namelijk een salarisverhoging die ligt tussen de 251 en 500 euro bruto per maand. 15 procent van de ondervraagden verlangt zelf 501 tot 750 euro meer loon per maand en 9 procent wil zelfs meer dan 750 euro bruto per maand bovenop het huidige salaris.
26 procent van de ict’ers is voor minder over de streep te trekken. Zij hebben een loonsverhoging van 101 tot 250 euro in gedachten voor een nieuwe werkgever. 8 procent zou al voor een andere werkgever kiezen als de loonsverhoging minder dan honderd euro is.
Als 50% van de ICTers door geld over te halen is, zegt dat m.i. veel over de arbeidsethiek. Ik zou ze de suggestie willen doen om voor zichzelf te beginnen als ze echt denken zo goed te zijn.
Meer geld betekend gewoon dat je aantoonbaar meer toegevoegde waarde hebt.
Werkgevers zouden overigens ook meer oog moeten hebben voor de toegevoegde waarde. Zij staren zich teveel blind op Certificaten en papiertjes.
Een contract voor onbepaalde tijd zegt trouwens wel heel iets anders dan de houding van na drie jaar contracten mag je het weer zelf uitzoeken. Het geeft vanuit het bedrijf tenminste commitment aan. Plus dat het wel handiger is om hiermee een hypotheek te krijgen.
En veel veel mensen die in hun huidige baan al jaren lang op de nullijn zitten is het veranderen van baan vaak ook de enige mogelijkheid om loonsverhoging te regelen.
Of je moet zo doortastend zijn dat je met dat aanbod naar je huidige baas gaat en die laat kiezen om je te laten gaan of je tegemoet te komen.
De Nederlander mag dan wel calvinistisch zijn en niet snel risico’s willen lopen maar als het om meer geld verdienen gaat komt toch weer die handelsgeest naar voren.
Overigens ben ik zelf dit jaar van baan veranderd omdat de nieuwe veel meer uitdaging en persoonlijke ontwikkeling bood. Qua loon ben ik er niet op voorruit gegaan maar heb veel meer voldoening van mijn werk.
Met een salaris van 5k per maand, een autootje e.d. heb je bij een gemiddeld it-bedrijf al gauw een kostprijs van 60 euro per uur. Als je dan bedenkt dat je markup van 2 (wat overigens niet eens zo hoog is) hebt, moet je in de markt dus al gauw een tarief van 120 euro per uur op brengen. Is dat wat de markt nog voor jou zou willen betalen? Dat zou je je af moeten vragen en daar zijn de meeste it’ers zich niet van bewust. Je zal hoe dan ook je geld op moeten brengen, linksom of rechtsom. Als je het op basis van je tarief niet gaat redden zal je iets anders mee moeten brengen wat je salaris rechtvaardigt.
@Michel
Het probleem zit hem dus in de markup van twee. Een tarief van zestig euro is spotgoedkoop. Het echte probleem zit hem dus in de overhead. De vraag is eigenlijk, zijn al die overhead kosten wel gerechtvaardig? Voegt het IT bedrijf werkelijk zoveel waarde toe aan de IT-er dat zijn tarief verdubbeld mag worden?
Het is niet voor niets dat veel IT-ers gaan freelancen. Het bemiddelingsburo pakt een tientje marge en de klant huurt een top-ITer voor net zeven tientjes. Win-win dus.
Ik heb geen hoge pet op van dit onderzoek, het lijkt mij onrealitisch. Geeft het gevoel van een onderzoeksmethode welke is gebaseerd op vrij fantaseren. Als bemiddelaar zitten wij midden in deze materie en maken iedere dag het tegendeel mee.
Ook mij moet het van mijn hart, alle economische omstandigheden van dit moment in ogenschouw nemend, dat dit wel een heel er open deur is die gepoogd word in te trappen.
Kom op zeg…..
Natuurlijk zijn IT-ers met een ‘vaste’ aanstelling helemaal niet bereid over te stappen of de stap naar het zzp schap te wagen als voorbeeld. Ik heb de moeite even genomen een korte blik te werpen op de website.
Daar kom ik dan meteen drie onverkwikkelijke zaken tegen.
Kleurschakering
Ik ben ietwat kleurenblind en ik heb de grootste moeite de tekst te kunnen lezen op de website
(Leeftijds)discriminatie
Een paar maal komt de ter ‘Twentse instelling’ voor. Nergens vermeld men wat nu die Twentse instelling is. Wil u alleen mensen hebben uit Twente omdat die uit de rest van NL er niet toe doen? Twentse instelling, is dat anders dan de Rotterdamse? Om maar iets te noemen? Moet ik Twents gaan leren omdat ik mij dat dialect niet machtig ben?
Expertise
Een ICT recruiter die geen enkele affiniteit heeft met de materie. IT. Dan haal ik mijn schouders op. Het is een gotspe die in rekruiterland schering en inslag is. Hoe wilt u mij overtuigen dat u met kennis van zaken werft, terwijl u niet uit de branche komt?
Ik wil niet badinerend overkomen, echt niet, maar wel reeel. Als je dit soort onderzoekjes publiceert, en m.b.v. de sociale media, waar 95% van HR en recruitment wereld roept dat zij daar gebruik maken, kom je tot de conclusie dat je je naam meer schade kan toebrengen dan dat je beoogt te winnen.
Jammer.
@Willem: En wie draagt dan het risco. Een groep zelfatandigen bij elkaar, de klant, of ….. ik zie de win-win niet direct door voor jouw 7 tientjes. Voor een losse inhuur ok. Maar hoe ga je dan om met de grotere projecten, met outsourcing, managed sourcing enz. Ik denk dat je iets te kortzichtig je conclusie trekt.
@Michel Martens
Over welk risico’s heb je het hier dan? Een partij als IT-Staffing heeft gewoon een aansprakelijkheidsverzekering en beschikt over honderden ZZP-ers. Ze hebben alleen niet een peperduur overhead apparaat waardoor het tarief een factor twee omhoog moet.
Wat outsourcing met deze discussie te maken heeft, geen idee? Outsourcing regel je in een contract met een outsource partner, die reken je niet met een tussenpersoon op uurbasis af. Daar gaat het factor keer twee verhaal niet op. Je gaat je eigen ICT toch niet de deur uit doen om te vervangen door uurtje-factuurtje?
Ik begrijp dat het vervelend is als iemand de vinger op de zere plek legt (lees de peperdure overhead kosten vaan veel ICT detacheringsbedrijven), maar kort door de bocht is het niet.