Het is een absolute no brainer dat we in het tijdperk van automatisering, informatisering en digitalisering expertise nodig hebben om optimaal rendement te halen uit de mogelijkheden die ict biedt. In de 24-uurseconomie van vandaag, in een wereld die wordt gekenmerkt door globalisering, mondige klanten en kostendruk is de rol van de ict-afdeling en hun leider, de cio, juist sterker en waardevoller dan ooit. Ik ga hier nader in op de redenen die mijn mening onderbouwen.
In het verleden had de ict-afdeling een voornamelijk ondersteunend karakter. Zij stelde de infrastructuur beschikbaar, leverde applicaties om administratieve werkzaamheden te ondersteunen en zorgde voor kantoorautomatisering. Maar naarmate organisaties voor hun kritieke bedrijfsprocessen steeds meer afhankelijk werden van ict, kreeg ook de ict-afdeling een meer strategisch karakter. De ict-afdeling kreeg procesadviseurs, informatiemanagers en architecten in dienst en nam het voortouw in het efficiënter en productiever maken van hun organisaties.
Inmiddels kunnen we zonder ict niet meer opereren. Neem bijvoorbeeld servicebedrijven, zoals banken en verzekeraars of telecom-operators: deze organisaties zijn nagenoeg al volledig gedigitaliseerd. Ict is hun business! Mochten er storingen optreden of systemen uitvallen dan kunnen zij geen diensten leveren, missen zij inkomsten en lopen ze reputatieschade op. De ict-afdeling is ervoor verantwoordelijk dat deze ‘slagaders’ actief blijven om de business draaiende te houden.
Smeermiddel
Een tweede reden waarom mijns inziens de ict-afdeling in de toekomst bestaansrecht houdt, is dat het een centrale rol vervult bij het beschikbaar stellen en toegankelijk maken van informatie. In het digitale tijdperk is informatie de olie die de motor van organisaties laat draaien en de processen aanjaagt. Tijdige informatie, op de juiste tijd en plaats beschikbaar en overal en altijd toegankelijk, geeft ondernemingen zicht op en controle over hun bedrijfsvoering. Het biedt hen de mogelijkheid te anticiperen op kansen en bedreigingen, in real-time, en daarmee klanten optimaal te bedienen, omzet te maximaliseren en/of risico’s te minimaliseren. De ict-afdeling heeft de expertise in huis om de juiste informatie te kanaliseren, optimaal te ontsluiten en op het juiste moment te benutten. Hierdoor is de ict-afdeling meer dan ooit een strategische leverancier van stuurinformatie aan de business.
Drijvende kracht achter innovatie
Tot slot is ict tegenwoordig een drijfveer achter innovatie. Megatrends als big data, cloud, social collaboration en mobility openen nieuwe deuren en inspireren tot nieuwe businessmodellen waarbij de klant aan het stuur komt, multi-channel bediend wordt en een gepersonaliseerd aanbod voorgeschoteld krijgt. Zonder kennis van deze krachten gaat er veel potentieel verloren. Ook daarbij heeft de ict-afdeling weer een aandeel.
Sleutelrol
Juist nu ict in de huidige maatschappij niet meer weg te denken is en het onlosmakelijk verbonden is met het moderne zakendoen, is er behoefte aan mensen die verstand hebben van technologie en die weten hoe de beschikbare technologie ingezet kan worden om strategische meerwaarde te bieden voor de organisatie. Of het nu gaat om de huidige megatrends of toekomstige ontwikkelingen, er dienen zich altijd weer nieuwe vraagstukken aan waar ict het hoofd aan moet bieden. Feit is dat technologie de wereld blijvend heeft veranderd en de wereld ook blijft veranderen. De ict-afdeling speelt daarmee een constante sleutelrol in een snel veranderende, digitale wereld.
De ICT afdeling wordt in dit artikel meer waarde toegekend dan wordt of kan worden waargemaakt. In de meeste gevallen is de ICT afdeling een beheer afdeling. Systemen worden onderhouden en in dienst gehouden. Innovatie vindt meestal niet plaats tenzij de business dit vereist, de meeste technologie trends gaan voorbij.
Met het beschikbaar komen van clouddiensten en platforms op het Internet voorzie ik een afnemende rol voor ICT afdelingen. De ICT afdeling kan geen sleutelrol spelen in een snel veranderende digitale wereld omdat zij zelf niet kan veranderen en de klant nog steeds ziet als een gebruiker die moet slikken wat de ICT afdeling aanbied.
Eén ding mis ik nog in het artikel: De IT-afdeling heeft veel kennis van werkprocessen en van de structuur waarin de gegevens zijn vastgelegd.
Deze kennis zou juist op de werkvloer moeten liggen en de IT zou “slechts” ondersteunend moeten zijn, maar je ziet maar al te vaak dat men op de werkvloer onvoldoende weet waar men mee bezig is en hiervoor volledig vertrouwt op expertise van de IT-medewerkers.
De rol van IT als “rots in de branding” is nog veel zwaarwegender dan Ricardo Passchier hier voorstelt.
@Willem
De enige constante in de ICT is het feit dat alles veranderd. Dat lijkt dramatisch gesteld maar veel van die verandering is oude wijn in nieuwe zakken. Want wat er écht veranderd kan je vaak in een paar puntjes per jaar opsommen. En vaak dan nog zal het geen grote revolutie zijn. Want als je bijv bedrijfsprocessen in de cloud gooit dan veranderd in essentie weinig aan de processen zelf.
Dat in jouw beleving de ICT afdeling een starre organisatie is die klanten hun visie oplegt lijkt mij wat overtrokken. Er zullen organisaties zijn die dat meer hebben dan de andere maar daar zullen vaak zakelijke overwegingen achter zitten. Naast dienstverlenend is ICT vaak ook adviserend en wat betreft is de toegevoegde waarde qua expertise juist een toevoeging. En bij die expertise hoort dan ook het op de hoogte zijn van de meest recente ontwikkelingen. Als een ICT-afdeling daar niet goed in zit dan dient daar wat aan gedaan te worden.
Ondanks de strekking van het artikel en de prominente positie die ik de ICT-afdeling toedicht, kan ik me voorstellen dat de term ICT-afdeling — en dan met name het woord ‘afdeling’ — (onbedoeld) het beeld opwekt van een geïsoleerde eenheid van mensen met puur en alleen een facilitaire rol. Maar al in de tweede alinea stel ik dat de ICT-afdeling een evolutie heeft ondergaan. De ICT-afdeling is een businesspartner geworden die naast het noodzakelijke beheer een bijdrage levert aan de verandering en verbetering van bedrijfsprocessen. Zij denkt na over strategie, innovatie en informatiebeleid, voert project- en verandermanagement uit en heeft bij uitstek de expertise om in processen te denken. Ik onderschrijf dan ook de toevoeging van Jan Stemerdink.
ICT is doorgedrongen tot in de haarvaten van moderne bedrijven. Bedrijven waarbij de ICT-afdeling alleen het beheert voert over applicaties zijn niet meer van deze tijd. Zij onderkennen mijns inziens onvoldoende het potentieel van technologie en het belang van informatie.
Ricardo “De ICT-afdeling is een businesspartner geworden”, ik zou het meer stellen als “zou een business partner moeten zijn”.
In veel bedrijven is de ICT afdeling *niet* de driver van innovatie, maar meer de beperker van innovatie. Er wordt vastgehouden aan oude modellen, met wil niet zomaar veranderen, er heerst angst voor de cloud.
Ik dicht de ICT (afdeling) een mooie toekomst toe aangezien ICT steeds dominanter wordt in de samenleving, maar hier is vaak wel een behoorlijke verandering voor nodig.
ICT (afdeling) zou een regie rol in kunnen nemen,
maar van PaVaKe hebben we geleerd dat DE ICT afdeling niet bestaat 🙂
In veel gevallen is DE ICT afdeling niet DE rots in de branding. Voor wie *het* artikel gemist heeft : https://www.computable.nl/artikel/opinie/development/4799651/1277180/in-de-ict-bestaat-de-niet.html