GGD Nederland heeft ervoor gekozen om de klantenservice oplossing SuperOffice Customer Service te implementeren voor zijn helpdesk voor de kinderopvang. Alle inkomende e-mail wordt automatisch verwerkt en voorzien van een dossiernummer. Op basis van onderwerp en thema kan het dossier automatisch worden toegewezen aan de juiste medewerker. Daarnaast is er altijd een actueel inzicht in de openstaande vragen, het aantal vragen per thema en welke GGD-regio de meeste vragen stelt.
Het selfservice portaal van SuperOffice wordt volledig geïntegreerd met het reeds bestaande GGD Kennisnet. De inspecteurs kunnen via dit portaal direct zoeken in veel gestelde vragen, nieuwe vragen stellen en inzage krijgen in lopende en gesloten dossiers. GGD Nederland verwerkt jaarlijks ruim drieduizend vragen die beantwoord worden door diverse specialisten. Tot op heden werd gewerkt met een centrale mailbox. Het beantwoorden van de vragen, maken van rapportages en filtering was hierdoor zeer arbeidsintensief.
Het is wettelijk geregeld dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor het toezicht en de handhaving op kindercentra, peuterspeelzalen, gastouderbureaus en voorzieningen voor gastouderopvang. De GGD voert namens de gemeenten de inspecties uit. GGD Nederland ondersteunt de inspecteurs van de regionale GGD-diensten door middel van een centrale helpdesk van waaruit vragen worden beantwoord rondom inspecties en wet en regelgeving.