Telefonie schurkt steeds verder tegen automatisering aan. Dat is goed nieuws, want de technologische mogelijkheden voor ondernemers en het grootbedrijf groeien zienderogen. Geen ouderwetse telefoonlijnen meer, maar sociaal samenwerken met programma’s als Skype en Microsoft Lync die videovergaderen, instant messaging en een integratie met e-mail en agenda mogelijk maken.
Maar zoals wel vaker het geval is bij vooruitgang, levert de koppeling tussen automatisering en telefonie sommige it-managers best wat stress op, bijvoorbeeld als het gaat om virtualisatie. Want kies je voor een virtual appliance of houd je het toch op een fysiek exemplaar?
Financiële injectie
Voor sociaal samenwerken met bijvoorbeeld het gebruik van Microsoft Lync maakt de keuze tussen een fysieke en een virtuele appliance gelukkig niet uit. Lync werkt hetzelfde, we implementeren op dezelfde manier en ook het beheer van beide appliances is gelijk. Alleen de appliance waar de telefonieoplossing op draait, fysiek of virtual, verschilt. Zo is er voor alle gebruikers van Lync altijd dezelfde functionaliteit.
De keuze die organisaties maken is dan ook voornamelijk gebaseerd op innovatie en reeds gedane investeringen. Virtualisatie gaat over het algemeen gepaard met een behoorlijke financiële injectie in hardware. Dankzij die investering kan op langere termijn wel op de kosten van het gebruik van meerdere servers bespaard worden, en is het tegelijkertijd mogelijk om eenvoudiger it-beheer te bewerkstelligen. It-managers stoppen heel wat tijd en geld in het consolideren van de bestaande fysieke apparaten door middel van virtualisatie, om op die manier de overhead van al die servers terug te schroeven en de energierekening omlaag te krijgen. Logisch dat veel organisaties niet staan te springen om na hun virtualisatie weer een fysieke telefonieoplossing in huis te nemen.
Weg met het serverpark
Daarom groeit de behoefte aan een virtuele oplossing, en die behoefte leidt tot een nieuwe trend rond de zogenaamde ‘virtual appliance’. Maar wat is zo’n virtual appliance, of virtuele machine, nu precies? ‘’Een virtuele machine is een computerprogramma dat een computer nabootst, waar andere programma’s op kunnen worden uitgevoerd’, stelt Wikipedia. Dat scheelt je een heel serverpark.
Met programma’s als Microsoft Hyper-V, Red Hat Enterprise Virtualization of VMware is het gebruik van zulke virtualisatielagen zeer goed mogelijk. Ook wij maken van deze techniek al gebruik. Naarmate de it-afdeling of de it- manager binnen een organisatie verder is op het gebied van consolidatie, virtualisatie en kostenbesparing, zie je dat de weerstand tegen een fysieke appliance toeneemt en men liever kiest voor de virtuele tegenhanger.
Omdat bedrijven ondanks de crisis blijven innoveren in hun it-structuur durf ik dan ook te voorspellen dat hoe meer telefonie vervlochten raakt met automatisering en hoe verder organisaties komen als het gaat om virtualisatie, hoe groter de trend rondom de virtual appliance zal worden.
@Jeroen De essentie van cloud computing is virtualisatie.
@Louis, bedoel je server virtualisatie? Zo ja, dan ben ik het niet met je eens.
Server virtualisatie is maar een deel van cloud computing en doe je de PaaS en SaaS veel geweld mee aan 🙂
Daarnaast is virtualisatie als je het goed doet iets wat slechts onder de motorkap speelt. Daar moet je een klant niet meer vermoeien.
De opmerking uit dit artikel: “Virtualisatie gaat over het algemeen gepaard met een behoorlijke financiële injectie in hardware.” is alleen geldig als je on-premises werkt of je eigen hardware in een datacenter van iemand anders plempt.
Denk dat ik wat gemist heb maar als we het over ICT hebben dan hoort communicatie – al dan niet gesproken – daar meestal ook bij. Dat kan naast telefonie ook via chat, e-mail en videoconferencing. Converged communication heet dat geloof ik, waarbij ik appliances ook zie als een soort van converged infrastructuur om de deployment te versnellen en vereenvoudigen.
Virtualisatie zie ik echter niet als een vorm van consolidatie maar meer als centralisatie waarbij de besparingen nog weleens tegenvallen omdat er wel minder hardware nodig is maar deze ook betrouwbaarder moet zijn. En Henri, dit geldt ook voor de cloud waar je de kosten dan natuurlijk wel kunt delen en het je worst wezen waar leverancier de hardware behoefte mee invult als uiteindelijk de prestatie maar is zoals je verwacht of afgesproken hebt. En om terug te komen op de communicatie, deze moet er natuurlijk wel zijn als je vanuit de cloud werkt.
@Jeroen Volgens mij is de telefooncentrale als virtual appliance in plaats van een fysieke doos al lang business as usual. Of bedoel je de virtualisatie binnen de Smart Phone? Dat laatste is inderdaad nog leading edge op dit moment. Ik verwacht echter dat hypervisors op de mobiele telefoon ook op de langere termijn een niche markt zullen blijven.
Waarom de exclusieve focus op Microsoft? Facebook en Google gebruiken XMPP, een open standaard die in toenemende mate populariteit verwerft.
Maar ook het SIP protocol (waar o.a. Lync mee werkt) kent belangrijke open source software zoals Asterisk.
Het echte onderwerp is natuurlijk de digitalisatie van voice, waardoor traditionale telefonie zal verdwijnen. Die digitalisatie laat alle voice (met toevoegingen van chat, presence, video, …) volgens internet protocollen lopen. Telefooncentrales worden programma’s op servers. Dat die al dan niet gevirtualiseerd worden staat daar eigenlijk los van, dat is een andere “laag” in het hele verhaal.
Thuis heb ik trouwens een DECT toestel, een softphone (Jitsi) en een ouderwetse analoge telefoon aangesloten op een simpele Fritz!box (Speedtouch) modem, om een thuistelefoonnetwerkje te realiseren. Werkt prima. Zo’n ADSL of glasvezel modem krijg je gratis bij een xs4all abonnement. Zo goedkoop worden telefooncentrales.
De meerwaarde komt natuurlijk met integratie met andere diensten.
@Henri Ja, ik bedoel inderdaad machine virtualisatie als basis. Maar de cloud wordt naar mijn mening gemaakt door het bouwwerk wat daarbovenop is gezet, met de virtuele opslag en infrastructuur, beheersoftware. De technieken voor gedistribueerde opslag en rekenwerk. Aan het eind van de lijn de echte toepassingen die je kan afnemen. Dat is het plaatje wat ik nu in mijn hoofd heb van de cloud…
Als je diensten afneemt wil je daarbij inderdaad neit vermoeid worden wat er onder de motorkap zit, maar ik kan me ook voorstellen er zelf aan toepassingen gewerkt wordt waarbij je wel te maken heb met machineconfiguraties en ‘lager’ in de cloud zit.
Dit is op zich al jaren een trend, wat er beschreven wordt, maar toch zullen er ook veel organisaties blijven die een zekere vorm van scheiding willen.
Dat zijn dan vooral de organisaties die een voice infrastructuur als mission critical bestempelen. Voor die organisaties heeft de technische integratie een eindpunt. dat komt omdat het gevolg van de uitval niet meer een incident, een deelstukje van het systeem en de functies betreft maar de hele werking van het systeem direct voor alle gebruikers beïnvloed.
Daarnaast zijn er organisatie die die scheiding handhaven omdat ze dedicated koppeling als paging portofoon en meldkamers hebben. dat is met visualisatie (nog) niet op te lossen.
Wellicht is het mijn onkunde op dit gebied, maar applicaties als lync of skype draaien bij mijn weten lokaal op mijn client, en niet op een (al dan niet gevirtualiseerde) server toch?
Als ik een applicatie draai op een server, zal ik iets van een (thin) client nodig hebben om deze applicatie te benaderen. Deze client is het device wat de microfoon en luidspreker bevat, niet de server.
Ik begrijp de stelling dan ook niet helaas. Ik zie vooral een verhaal over virtualisatie, maar niet over telefonie.
@Pavake,
Lync zonder server, is als een brief zonder TNT post….
@Maarten … dat er ergens een server nodig is snap ik ook nog wel, maar met alleen die server van jou is lync als TNT post zonder brieven
Wat is de toegevoegde waarde van virtualisatie dan in dit verhaal?
En dan het bijzonder aaangaande de telefonie.
Dat de komst van tools als lync en skype de telefoniewereld op z’n kop heeft gezet begrijp ik helemaal.
Dat hiervoor servers nodig zijn is ook nog wel te bevatten. Maar ik zoek de relatie naar het virtualisatie verhaal versus telefonie, zoals de titel beoogt