Telefonie schurkt steeds verder tegen automatisering aan. Dat is goed nieuws, want de technologische mogelijkheden voor ondernemers en het grootbedrijf groeien zienderogen. Geen ouderwetse telefoonlijnen meer, maar sociaal samenwerken met programma’s als Skype en Microsoft Lync die videovergaderen, instant messaging en een integratie met e-mail en agenda mogelijk maken.
Maar zoals wel vaker het geval is bij vooruitgang, levert de koppeling tussen automatisering en telefonie sommige it-managers best wat stress op, bijvoorbeeld als het gaat om virtualisatie. Want kies je voor een virtual appliance of houd je het toch op een fysiek exemplaar?
Financiële injectie
Voor sociaal samenwerken met bijvoorbeeld het gebruik van Microsoft Lync maakt de keuze tussen een fysieke en een virtuele appliance gelukkig niet uit. Lync werkt hetzelfde, we implementeren op dezelfde manier en ook het beheer van beide appliances is gelijk. Alleen de appliance waar de telefonieoplossing op draait, fysiek of virtual, verschilt. Zo is er voor alle gebruikers van Lync altijd dezelfde functionaliteit.
De keuze die organisaties maken is dan ook voornamelijk gebaseerd op innovatie en reeds gedane investeringen. Virtualisatie gaat over het algemeen gepaard met een behoorlijke financiële injectie in hardware. Dankzij die investering kan op langere termijn wel op de kosten van het gebruik van meerdere servers bespaard worden, en is het tegelijkertijd mogelijk om eenvoudiger it-beheer te bewerkstelligen. It-managers stoppen heel wat tijd en geld in het consolideren van de bestaande fysieke apparaten door middel van virtualisatie, om op die manier de overhead van al die servers terug te schroeven en de energierekening omlaag te krijgen. Logisch dat veel organisaties niet staan te springen om na hun virtualisatie weer een fysieke telefonieoplossing in huis te nemen.
Weg met het serverpark
Daarom groeit de behoefte aan een virtuele oplossing, en die behoefte leidt tot een nieuwe trend rond de zogenaamde ‘virtual appliance’. Maar wat is zo’n virtual appliance, of virtuele machine, nu precies? ‘’Een virtuele machine is een computerprogramma dat een computer nabootst, waar andere programma’s op kunnen worden uitgevoerd’, stelt Wikipedia. Dat scheelt je een heel serverpark.
Met programma’s als Microsoft Hyper-V, Red Hat Enterprise Virtualization of VMware is het gebruik van zulke virtualisatielagen zeer goed mogelijk. Ook wij maken van deze techniek al gebruik. Naarmate de it-afdeling of de it- manager binnen een organisatie verder is op het gebied van consolidatie, virtualisatie en kostenbesparing, zie je dat de weerstand tegen een fysieke appliance toeneemt en men liever kiest voor de virtuele tegenhanger.
Omdat bedrijven ondanks de crisis blijven innoveren in hun it-structuur durf ik dan ook te voorspellen dat hoe meer telefonie vervlochten raakt met automatisering en hoe verder organisaties komen als het gaat om virtualisatie, hoe groter de trend rondom de virtual appliance zal worden.
@Pa Va Ke … Behalve de voice data transporteren houdt Lync zich ook bezig met voicemail, callroutering e.d. Maar het belangrijkst voor het begrip van deze discussie is dat Lync ook zorgt voor de aansluiting op de traditionele telefonie-infrastructuur (nummerplan) zodat je kunt communiceren met vaste en mobiele nummers. Traditioneel wordt dat gedaan met PABX’en (die loodzware Siemens kasten met accu’s erin). Het is niet nieuw om dat te virtualiseren, gebeurt al jaren, maar in een publieke cloud is dat nog niet zo eenvoudig. Niet alleen vanwege de techniek, maar ook vanuit wetgeving e.d. Het vaste net moet immers ‘aftapbaar’ zijn door justitie e.d.
@Pavake
voor lync is dat maar betrekkelijk. Voor de VoIP omgevingen, die lang van speciale hw gebruik hebben gemaakt is het meer ingrijpender. Het RT element wat bij een aantal toepassingen rondom VoIP speelt is virtualisatie en RT wat minder grijpbaar soms.
In het artikel wordt het als een wonder neergezet dat het systeem ook elders neergezet kan worden en met non-RT zaken geintegeerd kan worden. Echter de verder, ver gaande mate van concentratie, maakt dat een storing een calamiteit gaat worden. Daar zit niet idereen op te wachten. Zeker niet als je voice als mission critical infrastructuren herkent in je organsiatie.