In het nieuwe, Utrechtse hoofdkantoor van ict-infrastructuurdienstverlener SCC Services komt een lokaal servicecenter. De dienst, die op 1 november in bedrijf gaat, bestaat uit een servicedesk en remote monitoring. De ondersteuning is 24 uur per dag beschikbaar; de voertaal is enkel Nederlands. Dit maakte SCC bekend tijdens de opening van zijn SCC Innovation Center in het hoofdkantoor aan de Computerweg in Utrecht.
Wim Uiterdijk, directeur SCC Services in Nederland, benadrukt dat er onder klanten veel behoefte bestaat aan Nederlands sprekende servicedeskmedewerkers. ‘Ze willen niet geholpen worden door een outsourcingcenter in India met medewerkers die onverstaanbaar Engels spreken. Ze willen iemand aan de lijn die de Nederlandse taal spreekt en de cultuur begrijpt.’
Het servicecenter is 24 uur per dag, zeven dagen in de week open. Er wordt in ploegendienst gewerkt met drie ploegen die elk acht uur draaien. Naast telefonische ondersteuning kan de servicedesk ook zelf ingrijpen, omdat via afstandsbewaking klantomgevingen in de gaten worden gehouden. Indien nodig stuurt het servicecenter veldwerkers naar klanten toe om reparaties te verrichten.
Mocht het lokale servicecenter om de een of andere reden niet bereikbaar zijn, dan wordt er teruggevallen op de Europese helpdesk van SCC in Roemenië, waar een gespiegelde opstelling staat. Daar spreken ze echter alleen Engels.
Innovation Center
Uiterdijk kondigde de servicedesk aan op een persbijeenkomst vlak voor de officiële opening van het SCC Innovation Center. Die werd verricht door astronaut André Kuipers. In deze showroom demonstreert SCC innovatieve ict-oplossingen aan ondernemingen en overheidsorganisaties.
De it-dienstverlener verhuisde afgelopen april zijn commerciële activiteiten van Bodegraven naar het nieuwe kantoor in Utrecht. In dit pand aan de Computerweg zat eerst distributeur Tech Data. Nadat Tech Data vorig jaar distributeur ETC, dat als zusterbedrijf van SCC ook in Bodegraven zat, overnam, werd besloten tot een kantoorruil.
SCC heeft het nieuwe hoofdkantoor een opknapbeurt gegeven en onder andere geïnvesteerd in het inrichten van een Innovation Center. In deze showroom laat de infrastructuurdienstverlener zijn nieuwste ict-oplossingen zien. Van oudsher is het bedrijf sterk in het wederverkopen van hardware. Deze tak van sport blijft, maar in het Innovation Center gaat het om de serviceconcepten die voor SCC steeds belangrijker worden. Zo demonstreert het bedrijf er de SCC Direct Solutions, een nieuw portfolio voor ict-infrastructuur-oplossingen op basis van een maandelijks afrekenmodel.
Equinix
In Bodegraven bevinden zich overigens nog wel de logistieke services-activiteiten van SCC. Uiterdijk: ‘Daar beschikken we over een ruimte van achtduizend vierkante meter voor onze voorraden en het assembleren en configureren van hardwaresystemen. We verzorgen vanuit die locatie ook de uitrol van nieuwe werkplekomgevingen naar grote klanten.’
Een derde locatie van SCC bevindt zich in het Tier 4-datacenter van Equinix in Amsterdam Zuid-Oost. ‘Dat is een toplocatie waar we ruimte huren’, vertelt de SCC-directeur. ‘We hadden ook gebruik kunnen maken van de datacentra van SCC in Engeland. Die zijn zo groot als drie voetbalvelden achter elkaar. Maar een aantal klanten van ons moet hun data uit juridisch oogpunt in Nederland opslaan.’ Voor de directeur speelt in deze lokale keuze tevens mee dat hij met klanten het Equinix-datacenter kan bezoeken. Bovendien beschikt deze locatie over uitstekende koppelingen met allerlei netwerkhubs in Europa. ‘Verder zijn de persoonlijke contacten tussen SCC en Equinix goed. Dat is ook belangrijk.’
SCC
Bij SCC zijn ruim honderdtachtig mensen werkzaam. SCC maakt deel uit van Specialist Computer Holdings (SCH) dat ruim zesduizend medewerkers telt, een netwerk van zeventig kantoren in Europa en een omzet van meer dan drie miljard euro. De ict-dienstverlener is overigens niet meer actief in Duitsland en Italië. Die activiteiten brachten te weinig winst en werden in 2009 verkocht.