De inzet van mobiele oplossingen is een hot topic in de erp-markt. Het accent in de discussie verschuift op dit moment van theoretische bespiegelingen naar optimalisatie en praktisch gebruik.
Bij mobiliteit komen in feite sociale netwerken, cloud en informatie samen. Hierdoor ontstaan nieuw businessscenario’s. De vraag is hoe het komt dat deze technologie nog weinig aandacht krijgt in de productiesector. Hoe kan het dat productiebedrijven de voordelen nog niet onderkennen? Daar zijn volgens mij twee hoofdredenen voor te noemen.
1. Een gebrek aan overtuigende casestudy’s.
Er bestaat verwarring over wat enterprise mobility precies is en wat het betekent voor de productiviteit. Neem nu onze klant Miller St Nazianz. Dit bedrijf gebruikt mobiele apps. Er zijn inmiddels meer klanten die hiervan profiteren. Het gebruik varieert van ondersteuning bij picking en packing in magazijnen tot en met het bestellen van onderdelen door een onderhoudsmonteur. We hebben deze referenties hard nodig om de voordelen van mobiliteit duidelijk te maken. Denk aan een productieleider die automatisch een melding van een storing krijgt op zijn smartphone of tablet en meteen actie kan ondernemen.
2. De gemiddelde productieomgeving kan de actuele communicatie- en technologietrends niet bijbenen.
Terugkijkend op achttien jaar ervaring in productieomgevingen, valt mij op dat mobiliteit nooit op de agenda heeft gestaan in de branche. Het bestond gewoon niet. Alles gebeurde op het kantoor van de chef, uitsluitend op papier of ingevoerd in een domme terminal. Het is duidelijk dat de manier van communiceren is veranderd. Het tempo van die verandering neemt nog steeds toe. Mede dankzij social media is het gebruik van smartphones en tablets sterk gestegen. We zien deze apparatuur nu ook terug op de werkvloer, waar ze zorgt voor zichtbare productiviteitsverbeteringen. Het is opmerkelijk dat de productiesector – waarvan we weten dat die zich steeds opnieuw uitvindt – hier achterloopt. Procesverbetering en supply chain-optimalisatie zijn uitgebreid bestudeerd door de scherpste geesten in de branche, maar dat heeft niet zijn weerslag gehad op het gebied van technologie en communicatie. Maar wie mobiliteit goed inzet, kan de productiviteit flink stimuleren.
– picking & packing en bestellen van onderdelen is geen productie volgens mij, maar goed, ik kan er naast zitten
– leuk dat je klant mobile apps gebruikt, maar uit het artikel haal ik niet wat ze er nu mee doen (ook niet na 3 keer lezen)
– niet alles hoeft met apps hoor, zo’n storing kun je ook melden via rode lampen in de fabriek, SMS, gewoon telefoon, pager. Meerdere oplossingen mogelijk hier. De toegevoegde waarde van een APP haal ik hier niet uit.
Productie is in mijn optiek nog steeds het assembleren en monteren van deelproducten. Orderpicking gaat hier heel goed met papier, met als grote voordeel dat papier tegen een stootje kan als je het een keer laat vallen
Kortom: je hebt mij absoluut niet overtuigd van de toegevoegde waarde van apps in een productieomgeving
@Chris,
op zich denk ik dat in een industriële omgeving, zoals jij die aangeeft ruimte, nut en effectieve toepassingen mogelijk zijn, die alleen met mobiel en niet via vaste aansluitingen kunnen, dus ruimte voor “mobiele” oplossingen.
Je tekst geeft daar voor mijn gevoel echter geen onderbouwing voor.
Daarmee doe je het onderwerp letterlijk en figuurlijk te kort. Misschien kan je er toch wat meer inhoud aangeven als reactie op de reacties?
@ Maarten,
Helemaal mee eens. Dit stuk bevat weinig inhoud en nieuws.
Chris,
Euh…. voor iemand met 18 jaar ervaring in productieomgevingen is dit inderdaad een mager stukje over mobiliteit en apps. Zeker als ik overweeg dat in de logistiek handhelds al meer dan een decennia gebruikt worden. Streepjescodes zijn ondertussen vervangen door QR-codes of RFID’s tags zodat ik me afvraag wanneer het de laatste keer was dat jij in een magazijn of productiehal geweest bent.
De laatste keer dat ik op een productievloer was moest ik uitkijken dat ik niet overreden werd, vastgelast of doormidden werd gezaagd en had geen tijd om op mijn smartphone te kijken. Enige momenten dat daar van sociale media gebruik werd gemaakt was in de pauze, als alle machines stilgelegd waren uit veiligheidsoverwegingen.
En zoals Pa Va Ke al aanhaalt zijn soms rode lampen genoeg om een storing te melden waarna onderhoudsmonteur ondanks alle sensoren toch meer heeft aan zijn gereedschapskist dan een tablet. De monteur loopt eerder met een ‘rugged handheld’ om via ouderwetse interface de storingsmelding uit te lezen. Apps zijn dan ook meer een management speeltje, leuk om te laten zien maar zinloos om de productie weer op gang te krijgen.
Chris,
Gebaseerd op je eerste punt vermoed ik dat je ook zelf niet exact weet wat enterprise mobility is. Misschien vergis ik me daarin, in dat geval raad ik je aan om je volgende stuk beter op te zetten en onderbouwen.
Ik ben van mening dat je de conditie van je business op gezette tijden moet goed doornemen (een soort APK) In dit proces moet je kijken tot hoeverre je business nog valid en rendabel is. Behoefte aan mobility (vanuit je externe klanten, interne gebruikers, efficientie in je werkproces etc)kan een onderwerp zijn waar je de conditie van je business op moet toetsen. Mocht dit het geval zijn dan zou je naar middelen moeten zoeken die hier een antwoord op hebben. Een App zou een antwoord en oplossing zijn maar achter een App zitten nog meer ict-zaken en benodigdheden, zo simpel is het niet.
Volgens mij draait het bij enterprise mobility om twee soort mobiliteit: niet alleen om de mobiele devices en de netwerken, maar ook om de dynamiek van de organisatie. Naar mijn mening is deze dynamiek bij productiebedrijven statischer dan bijvoorbeeld de facilitaire dienstverlening of de handel waar de bewegelijkheid van de organisatie en de medewerkers veel groter is. Ik zou zeggen dat dit een hoofdreden is dat enterprise mobility een andere plaats inneemt in de bedrijfsvoering van productiebedrijven.