Vorig jaar organiseerde CIO Magazine een groot onderzoek onder zijn lezers. Belangrijkste doel was de status van enterprise information management (eim) te peilen. Kort samengevat: iedereen ziet de potentie, maar menig cio lijkt er niet in te slagen een doorbraak op het gebied van informatiestrategie te forceren. Waar ligt dat aan?
Uit het onderzoek van CIO Magazine naar de status van enterprise information management (eim) bleek dat de deelnemers overtuigd waren van de behoeft aan eim. Kort samengevat vertellen de uitkomsten dat vrijwel iedereen ook acute drijfveren ziet om ermee aan de gang te gaan. Tegelijkertijd regent het excuses waarom eim (of een bedrijfsbrede informatiestrategie) nog onvoldoende van de grond is gekomen en uiteindelijk beaamt maar liefst 45 procent (!) dat nog lang niet het gewenste rendement wordt gehaald uit informatie en informatiesystemen.
Parallel aan deze voortslepende discussie is de teloorgang van de positie van de cio. Businessweek publiceerde een alarmerend artikel in juni dit jaar. Cio’s worden gepasseerd, en cio’s worden ook steeds vaker overgeslagen als er salarisverhogingen worden uitgedeeld (slechts 30 procent ontving een salarisverhoging van juni 2012 tot juni 2013).
Wie van een afstandje kijkt, kan niet anders concluderen dan dat er een relatie is tussen deze twee onderwerpen. Zolang de cio zich niet richt op het neerzetten van strategieën om informatie als productiefactor optimaal te laten renderen, staat de toegevoegde waarde van de rol onder druk.
De oplossing is simpel. Laat it aan de cto (of it-management) over, en vertaal de business doelen naar de bijbehorende informatiebehoefte van de organisatie. Kies een strategie die snel resultaat biedt op een manier die tegelijkertijd inzichten verwerft in de constant veranderende informatiebehoefte. Focus op ontsluiting tegen geringe investeringen, en werk daarna aan het verhogen van de analysemogelijkheden en de eenvoud van interpretatie. De methodieken om deze stappen één voor één op een gestructureerde manier te zetten, liggen voor het oprapen (zie bijvoorbeeld bijgevoegd diagram dat business doelen vertaalt naar informatiebehoefte en het bijbehorende gewenste en huidige maturity level).
Rest nog het argument van culturele en politieke weerstanden. Tsja, soms is het natuurlijk ook gewoon een kwestie van lef hebben.