Veel gevestigde bedrijven worstelen met het probleem hoe ze op adequate wijze hun bestaande indirecte offline distributie- en verkoopkanalen verleggen naar direct sales online. Ook Nikon Europe werd met dit it-vraagstuk geconfronteerd. Door de inzet van slimme middleware als buffer, kon de bestaande SAP-infrastructuur succesvol worden gecombineerd met moderne e-commercesoftware.
Het Japanse Nikon heeft een rijke historie; het honderdjarig bestaan gloort (2017). Anno 2013 heeft het bedrijf rond de 24.000 medewerkers in dienst, bij een omzet van ruim 7,5 miljard euro. Die omzet wordt gegenereerd met de productie en verkoop van drie soorten optische apparatuur. Ten eerste zijn er de precisiemachines voor de fabricage van chips. Daarnaast maakt men geavanceerde optische instrumenten zoals microscopen. Bij de ‘gewone man’ in de straat is Nikon echter vooral bekend om zijn digitale foto- en filmcamera’s plus toebehoren. Met die laatste categorie producten wordt ruim 60 procent van de omzet binnengehaald, waarvan een substantieel deel in Europa. Nikon Europe BV, gevestigd te Amsterdam, distribueert en verkoopt Nikons digitale camera’s plus toebehoren in Europa, het Midden Oosten en Afrika (EMEA).
Een jaar of twee geleden ontstond bij Nikon Europe de behoefte om de traditionele offline ingerichte distributie- en verkoopkanalen opnieuw in te richten, gebruikmakend van de nieuwste onlinemogelijkheden. Doel was de implementatie van een zogeheten ‘unified retailing’-model: één gecentraliseerd zicht op klanten, dealers en producten. Nikons EMEA-omzet werd tot dan toe gerealiseerd via een over 35 landen uitgerold decentraal ordersysteem met behulp van fax, telefoon en e-mail. Het SAP erp-systeem dat eraan ten grondslag lag, had jarenlang betrouwbaar dienst gedaan als motor van de bedrijfsprocessen, maar was niet ontworpen voor onlinedoeleinden. Ook werden er nog geen services van derden betrokken uit de cloud.
Dilemma
Het management wilde dus allereerst de nodige efficiencyslagen maken door distributie- en verkoopketens online te integreren. Tegelijkertijd wilde het echter van de gelegenheid gebruikmaken om ook een direct sales b2c-businessmodel te implementeren. Het plan dat men daarvoor ontwikkelde, was om via een ‘best of breed’-aanpak te komen tot een hybride cloud, waarmee de totale distributie en verkoop, inclusief dat nieuw te ontwikkelen online ‘direct sales’-kanaal, centraal en flexibel zou kunnen worden aangestuurd.
Na een inventarisatie van de bestaande situatie en de middelen die men tot zijn beschikking had, werd snel duidelijk dat het bestaande pan-Europese sap-systeem dusdanig verankerd was in de interne bedrijfsprocessen dat het te risicovol zou zijn – qua tijd en kosten – om dit systeem volledig aan de kant te schuiven. Een dilemma, want hoe combineer je een SAP-systeem dat qua architectuur is afgestemd op sequentiële batch-verwerking met een real-time e-commerce-platform? Voor dit laatste had Nikon het product Hybris geselecteerd als de gewenste schakel voor een volwassen b2b en b2 multichanneloplossing,waarbinnen online meer transacties tegelijkertijd zijn af te handelen.
Oplossing
‘Dat kan door de inzet van slimme middleware als buffer’, aldus Laurent Christen, head of direct sales bij Nikon Europe. De slimme middleware waarop Christen hier doelt, blijkt te bestaan uit de E2E Bridge afkomstig van het Zwitserse E2E Technologies, in Nederland vertegenwoordigd door TM7 uit Deventer. Hun software fungeert in de nieuwe hybride cloud als centrale datahub. Daarop aangesloten zijn de intern draaiende systemen van SAP, analyse software van Autonomy, en het reeds genoemde e-commerceplatform Hybris dat in een eigen private cloud werd ondergebracht. Daarnaast is er tevens een koppeling met uit de publieke cloud te betrekken functionaliteiten op gebied van onder meer zoekmachinetechnologie, betaling en logistiek.
Het succes van de nieuwe omgeving is mede te danken aan de modelgedreven aanpak van de E2E Bridge. Processen laten zich op een abstract niveau in modellen gieten. Die zijn zowel door mensen van de business als van it te lezen. Door de modellen direct in executeerbare code om te zetten ontstaat een uitermate efficiënte vorm van communicatie tussen business en it. ‘Natuurlijk moet je nog steeds vastleggen hoe het datamodel en de interfaces eruitzien’, aldus Christen, ‘maar is die klus eenmaal geklaard, dan is het systeem met minimale it-ondersteuning verder vanuit de business op te zetten en aan te sturen.’
Resultaat
Op deze wijze kan het bestaande SAP-systeem uit het offlinetijdperk effectief communiceren met de nieuw betrokken services uit de private en publieke cloud. Resellers kunnen nu (b2b) via Nikon DealerNet de gewenste Nikon-artikelen online aanschaffen, terwijl het assortiment via de Nikon Store (b2c) ook direct toegankelijk is voor consumenten in heel Europa.
De hernieuwde inrichting van de it-infrastructuur levert aanzienlijke tijdwinst op als er even iets ‘gefikst’ moet worden. Daarmee wordt er flink bespaard op de kosten van onderhoud. Kleine veranderingen en optimalisaties zijn nu in enkele uren door te voeren, terwijl dat vroeger snel een kwestie van dagen of weken was.
Leuk om te lezen. Dit soort artikels mogen van mij vaker geschreven worden!