Het kabinet is actief betrokken bij de overnamegesprekken tussen América Móvil en KPN. Mocht de overname doorgaan dan wil het een extra borging van publieke belangen via aanvullende bindende afspraken met de nieuwe eigenaar van KPN. Het gaat met name om de ict-infrastructuur die samenhangt met de nationale veiligheid. Daarnaast onderzoeken de ministers van Veiligheid & Justitie, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Defensie en Economische Zaken of bestaande maatregelen effectiever zijn toe te passen en of er extra voorzieningen nodig zijn.
Dit schrijft Henk Kamp, minister van Economische Zaken, in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer. Kamp benadrukt dat een beslissing over de eventuele verkoop van aandelen KPN bij de aandeelhouders van KPN ligt en dat dit soort overnametrajecten horen bij een geliberaliseerde telecommunicatiemarkt. Hij wijst er op dat de economische belangen, zoals keuzevrijheid, een goede prijs/kwaliteit-verhouding, gezonde concurrentie en innovatie, via wetgeving en regulering zijn geborgd.
Publieke belangen
Daarnaast spelen er publieke belangen, zoals de continuïteit en de kwaliteit van vitale ict-infrastructuur onder beheer van KPN, diensten die KPN aan de overheid levert en de nationale veiligheid. Zo zijn veel overheidsdiensten afhankelijk van de KPN-infrastructuur en dienstverlening. Kamp wijst op diensten als C2000, 1-1-2, de Nood Communicatie Voorziening (NCV) en het Defensie-netwerk Nafin (Netherlands Armed Forces Integrated Network).
De bewindsman schrijft daarover in de brief: ‘Aspecten als continuïteit van de dienstverlening, integriteit, beveiliging en informatiebeveiliging worden in beginsel geborgd via de Telecommunicatiewet. KPN blijft gebonden aan bestaande contracten en waar nodig worden bij deze aanbestede diensten aanvullende contractuele afspraken gemaakt.’
Nationale veiligheid
De minister onderscheidt op het gebied van de nationale veiligheid en het publieke belang een aantal zaken waar KPN een essentiële rol speelt. Zo is de ict-infrastructuur in Nederland voor een belangrijk gedeelte in handen van KPN. Van die infrastructuur zijn andere telecom- en ict-dienstverleners en de overheid (voor de genoemde overheidssystemen) afhankelijk. Uitval of misbruik van deze ict-infrastructuur kan de nationale veiligheid in gevaar brengen.
Verder verschaft KPN op wettelijke gronden informatie aan de Nederlandse inlichtingen- en opsporingsdiensten en gebruiken zowel overheidsinstanties als bedrijven de KPN-netwerken om vertrouwelijke informatie door te geven.
Extra check
Kamp stelt vast dat een overname van KPN door buitenlandse bedrijven die direct of indirect onder oneigenlijke invloed staan, gevolgen kan hebben voor de nationale veiligheid. Het is aan de overheid om genoemde kwetsbaarheden zo volledig mogelijk te ondervangen via wet- en regelgeving, adequaat toezicht en, waar het dienstverlening betreft, aanvullend via contractuele afspraken. De minster stelt dat de nationale veiligheidsaspecten met betrekking tot de telecominfrastructuur afgedekt zijn door de Telecommunicatiewet, de Wet op de inlichtingen en veiligheidsdiensten 2002 en de Wet veiligheidsonderzoeken.
Maar Kamp zal samen met een aantal collega-ministers nagaan of de bestaande maatregelen nog effectiever kunnen worden toegepast en of aanvullende voorzieningen nodig zijn. Ook wijst hij er op dat het kabinet vanwege de bovengenoemde belangen actief betrokken is bij de overnamegesprekken tussen América Móvil en KPN en ‘zich inzet voor een extra borging van publieke belangen via aanvullende bindende afspraken.’ Wanneer de overname doorgaat zal Kamp uiteenzetten wat dit precies inhoudt, schrijft hij in de Kamerbrief.
Fijn dat het kabinet alles borgt, ik denk dat landen als Syrie, Iran, Egypte en Israel maar ook Duitsland dan ook snel zullen willen verkopen aan een ondernemer ergens op een ander continent.
Na 24 jaar is het bovenstaande verhaal toch wel heel bijzonder. Voor elk bedrijf dat naar de beurs gaat geldt dat het overgenomen kan worden op basis van de aandelen en de prijs ervan. Nu het bedrijf dat de overname wil van een ander continent komt is er op eens “reparatie” nodig.
Kennelijk zijn de contracten van de afnemers van 112, nationaal noodnet, NAFIN etc niet goed genoeg geweest.
Was het een VS gebaseerd bedrijf dan was er nog veel meer reparatie nodig, wanneer dit in het licht gesteld wordt van PRISM, P.A. en vergelijkbare zaken.
In dat kader is het beter om de vitale zaken te scheiden van de commerciële zaken in plaats van het “Kamp” van de regelgeving te gaan zoeken.