Ict-leverancier IBM Nederland heeft tijdens zijn jaarlijkse zomerprogramma Extreme Blue twintig studenten cases met prototypes laten uitwerken voor CBS, KPN, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en Unicef. Gedurende de zomermaanden zijn er vijf oplossingen ontwikkeld die mogelijk door de organisaties in gebruik genomen gaan worden. Op drie projecten mag er een toelichting gegeven worden.
Elk jaar organiseert IBM Extreme Blue. Verschillende landenvestigingen in Europa nodigen hiervoor de beste studenten internationaal uit om zomerstages bij de ict-leverancier te lopen. Doel is om tot innovatieve oplossingen te komen die klanten serieus kunnen gaan inzetten. Tijdens de zomermaanden ontwikkelen de studententeams een oplossing en het is uiteindelijk aan de klant of het deze daadwerkelijk gaat implementeren.
Twintig deelnemers uit ruim 250 cv’s
‘Hier in Nederland hebben we vijf teams die elk uit vier personen bestaan’, zegt Manfred Overmeen, mentor en projectleider Extreme Blue bij IBM. ‘We ontvingen dit jaar ruim 250 cv’s en tachtig personen hebben we uitgenodigd voor een workshop. Daar hebben we weer veertig van geïnterviewd om te beoordelen wie er in een team of bij een klant past. Uiteindelijk twintig studenten zijn in de vijf teams terecht gekomen.’
De teams bestaan in ieder geval uit een techneut, iemand uit de business en een persoon die zich bezighoudt op het snijvlak van ict en de business. Overmeen: ‘Onze opdrachtgevers hebben in één zin hun probleem of beoogde oplossing verwoord en de teams kregen de opdracht om elk hiervoor veertig ideeën aan te dragen. De klant heeft er daarvan tien geselecteerd om het vervolgens via een verdiepingsslag terug te brengen naar drie en uiteindelijk één idee. Vervolgens hebben de teams zeven weken de tijd voor de ontwikkeling van een prototype en de business case.’
Vijf opdrachtgevers
IBM ontving van meerdere klanten opdrachten om tijdens de zomermaanden te laten uitwerken en het bedrijf besloot uiteindelijk met Centraal Bureau voor de Statistiek, KPN, ministerie Infrastructuur en Milieu, de Nederlandse Spoorwegen en Unicef in zee te gaan. De opdracht voor KPN moest onbekend blijven en voor het CBS moest het desbetreffende studententeam een nieuwe manier bedenken voor het berekenen van de prijsindex. Inhoudelijk mocht deze case ook niet verder toegelicht worden.
De opdrachten van het ministerie Infrastructuur en Milieu, de Nederlandse Spoorwegen en Unicef mogen wel toegelicht worden. De opdracht van het ministerie ging over gezonde verstedelijking en dan specifiek over de ideale leefomgeving, die van de NS over het personaliseren van de ervaring van de treingebruiker en die van Unicef over het activeren van jongeren bij het goede doel.
Unicef
Hulporganisatie Unicef ziet uitdagingen in het activeren van jongeren aan het goede doel. Het schakelde IBM in om studenten te laten nadenken over mogelijke oplossingen. Het team dat aan Unicef is gekoppeld ging uiteindelijk met het idee aan de slag om met sporten en het stellen van doelen jongeren aan de hulporganisatie te binden. ‘Onze oplossing is goed voor zowel Unicef als de gebruiker’, zegt Omar Keval, de Nederlandse student in het Unicef-team. ‘We hebben een focus op fitness, zodat je jezelf ook kan ontwikkelen. Daarbij richten we ons op het individu, een vriend en een sponsor.’
Idee is dat je als individu jezelf doelen stelt. Je koppelt daar een bedrag aan en realiseer je het gestelde doel, dan krijg je het geld terug. Realiseer je het niet, dan gaat het vastgestelde bedrag naar Unicef. Vrienden kunnen ook een doel stellen. Als je dat accepteert en realiseert, dan krijg jij een groot deel van het geld en Unicef een beetje. Realiseer je het niet, dan gaat er geld naar de vriend en Uniccef. Sponsoren kunnen bepaalde routes sponsoren of geld per kilometer overmaken.
‘Liefdadigheid is een moeilijke markt’, moet Keval bekennen. ‘Onze opzet is echter uniek, omdat beide kanten er beter van kunnen worden. Je krijgt er ook wat voor terug. Als technische oplossing hebben we een native app voor Android en een webapp ontwikkeld. Hierbinnen is een intern portemonneesysteem ontwikkeld zodat je niet iedere keer via iDeal moet betalen. Unicef is in dit platform bijna een bijzaak, omdat je jezelf er ook aan kan verbeteren. Unicef ziet in ieder geval het potentieel, want iedereen wil zichzelf wel ontwikkelen. Zij hangen de gedachte aan om iets met sport en mobiel te doen.’
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
De opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu moest bijdragen aan de ideale leefomgeving van Nederlandse burgers. Hierbij staan toegankelijkheid, veiligheid en bewoonbaarheid voorop. Het studententeam ontwikkelde Citi Vision. ‘Dit is een platform dat burgerparticipatie mogelijk maakt’, legt de Nederlandse student Reinout Miedema uit. ‘De overheid doet heel veel waar de burger geen weet van heeft en burgers ontplooien initiatieven die onbekend blijven bij de overheid. Dat komt allemaal samen op ons platform.’
Citi Vision bestaat uit een webapp en smartphone-app waar via drie zaken bij de overheid kenbaar gemaakt kunnen worden. Dit is het onderdeel Fix it waarmee een probleem als een kapotte lantaarnpaal kan worden gemeld. Het tweede onderdeel is Like it waarmee kan worden aangegeven wat de leuke zaken in een omgeving zijn. Tot slot is er de optie Do it waarmee goede ideeën gedeeld kunnen worden. Het platform draait vooral om dit laatste punt. Naar aanleiding van een goed idee start er een discussie en dragen andere burgers bij aan dat idee. Een idee krijgt vervolgens steeds meer vorm en wordt gezamenlijk ontwikkeld. Uiteindelijk krijgt de overheid een kant-en-klaar idee aangereikt dat volledig onderbouwd is. De overheid kan hier vervolgens de burger over raadplegen of zij het idee zien zitten en kan het eventueel uitgezet gaan worden. Binnen de opzet is crowdfunding mogelijk.
‘Het mooie is dat mensen kunnen stemmen en geld kunnen geven voor een idee’, vervolgt Miedema. Zodoende wordt er online een business case voor de overheid ontwikkeld. We merken veel enthousiasme bij het ministerie. De data binnen het platform is voor iedereen beschikbaar en burgers doen mee via DigiD. Of onze oplossing uiteindelijk geïmplementeerd wordt weet ik niet, maar ze gaan sowieso met dit idee aan de slag.’
Nederlandse Spoorwegen
De Nederlandse Spoorwegen wil de ervaring van de treingebruiker personaliseren en schakelde hier de hulp van een studententeam van IBM in. De NS wil graag externe data zoals social media-berichten koppelen aan de grote berg interne data. Het idee achter de oplossing is dat de NS weet waarheen een reiziger in de toekomst gaat. De NS wil op basis van die informatie updates geven aan de reiziger zodat hij een aangenamere reis maakt. Zo kan er bijvoorbeeld korting gegeven worden of kan de reiziger geïnformeerd worden over bepaalde diensten op een station.
‘Het idee is dat mensen die via Facebook of Twitter kunnen conecten met de NS’, zegt de Australische student Kieran Stanley. ‘We kunnen dan bijvoorbeeld een advies qua tijden geven of de klant informeren hoe hij met zijn reis kosten kan besparen. We kijken naar het einddoel en checken de NS-diensten. Zo kunnen we bijvoorbeeld een gratis taxi aanbieden. Het idee is dus dat de treinreis wordt gecombineerd met diensten. Een andere optie is dat we de capaciteit van de trein kunnen inschatten op basis van historische gegevens. We kunnen hem vervolgens informeren op zijn Facebook-wall, via e-mail of via een app.’
Het project voor de NS is omvangrijk en bestaat uit drie delen: de data-analyse, de connecties en de manier van communiceren. Het studententeam richt zich in dit geval alleen maar op de data-analyse. Volgens Stanley zijn de drie delen eenvoudig te combineren. ‘Nu is het nog één grote dataset, maar straks kan de NS de data op de persoon richten en per persoon binnenhalen. Het draait nu vooral om het koppelen van data-analyse aan de locaties. De NS heeft veel data en is goed vertegenwoordigd op social media. De volgende stap is om het persoonlijk aan te bieden. Dergelijke dienstverlening is onomkeerbaar en is de toekomst.’
Expo
Vandaag, 13 september 2013, organiseert IBM een expo, waar de studenten hun werkende eindoplossing aan de buitenwereld presenteren. Diverse kopstukken uit de it-wereld komen ook langs op deze dag, waaronder de ceo van IBM Europe, één van de hoofdingenieurs van IBM Watson uit de Verenigde Staten en diverse hoogleraren.