SAP integreert een aantal producten met het open source Hadoop-opslagsysteem. Het concern heeft hiervoor overeenkomsten gesloten met Intel en HortonWorks, die beide een Hadoop-distributie naar de markt brengen. Het gaat om een oplossing voor gearchiveerde data, Data Services- en BI-software. SAP heeft ook de Data Science-organisatie opgezet die bedrijven helpt de waarde van hun gegevens in te zien.
De meeste organisaties gebruiken Hadoop voor het geclusterd opslaan van grote hoeveelheden ongestructureerde data op standaard, goedkope hardware. Als organisaties tot zinvolle inzichten willen komen in de berg gegevens, is een samenspel nodig met relationele databases die beschikken over gestructureerde zoekmechanismen. SAP maakt dit mogelijk door een onderscheid te maken tussen koude, warme en hete data. De koude data is gearchiveerd, zoals in een Hadoop-cluster. De warme data refereert naar gegevens die binnen redelijk korte tijd beschikbaar zijn. De hete data is informatie die meteen oproepbaar en bewerkbaar is. SAP zet Hadoop in voor de opslag van koude data. De kolomgebaseerde database SAP Sybase IQ is sneller dan de gebruikelijke rijengebaseerde databases en daardoor geschikt voor warme data. Voor de hete data wordt de in-memory database SAP Hana gebruikt.
Data Service en BI
SAP heeft ook zijn Data Services-software en BI-software geïntegreerd met de Hadoop-versies van Intel en HortonWorks. Het resultaat hiervan is dat organisaties met deze SAP-oplossingen in staat zijn om snel inzicht te krijgen in de eigen bedrijfsdata, eventueel aangevuld met gegevens van derden. Met dit inzicht kunnen zij gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen.
Voortbordurend op deze en eerder afgesloten Hadoop-overeenkomsten heeft SAP software ontwikkeld die bedrijven in de maakindustrie helpt de productie af te stemmen op de klantbehoeften. Met de Demand Signal Management Application is het mogelijk vraaggerelateerde data te verzamelen. Denk hierbij aan data uit kassasystemen, gegevens van marktonderzoekers en over klantsentimenten. Dankzij een realtime analyse van die data kan de maakindustrie de leveringsketen, verkoop en marketing beter en sneller afstemmen op de vraag van klanten. Deze applicatie maakt onderdeel uit van het uitgebreide portfolio SAP-producten die big data omzetten in zinvolle informatie, zoals Fraud Management, Customer Engagement Intelligence en SAP Hana Sentiment Intelligence.
Data Science-organisatie
SAP heeft een afdeling ingericht waarin het bedrijf de knappe koppen verenigt als het gaat om big data. Deze Data Science-organisatie gaat bedrijven helpen de waarde van hun gegevens in te zien. Het legt zich toe op het voorspelbaar maken van ontwikkelingen op grond van inzicht in big data. Bovendien helpt het klanten specifieke oplossingen te bouwen om met big data overweg te kunnen. De afdeling houdt ook toezicht op het intellectueel eigendom van SAP in relatie tot big data-toepassingen.