De return on investment (roi) bij het invoeren van mobiel werken, verschilt per branche. Eén van de elementen die echter altijd wordt genoemd, is de besparing op reiskosten. Want werknemers die overal online met hun bedrijfsapplicaties, collega’s en klanten kunnen werken, hoeven niet naar kantoor. Computable vroeg zijn experts welke andere zaken een rol spelen.
De Computable-experts zijn verdeeld over het nut van het berekenen van de roi voor mobiel werken. Het bepalen van de roi is een lastige zaak, vindt ook managing consultant mobile Victor van der Hulst van VX Company IT Services: ‘Productiviteitsverhoging en kostenbesparing moeten terugkomen in minder arbeidskosten. Je hebt tenslotte minder mankracht nodig voor dezelfde hoeveelheid werk. Dit is echter niet direct het gevolg van werken met mobiele apparaten, maar meer van het opnieuw inrichten van processen, gebruikmakend van de technische mogelijkheden.’
Cto Hans Timmerman van EMC vindt dan ook dat bedrijven er gewoonweg niet aan moeten beginnen. ‘Sommige zaken zijn gewoon nodig, hoe je het linksom of rechtsom ook wil berekenen. Baseer dus je toekomst niet op de roi. Ga in eerste instantie voor visie, ondernemerschap en kansen.’, zegt hij. ‘Onze toekomst is mobiel en sociaal en gebaseerd op enorme hoeveelheden data en informatie die we met elkaar uitwisselen. Dus wat het ook kost, je zult het moeten toepassen.’ Ondernemer Sebastiaan Hooft is het met hem eens. ‘De berekening van de roi op mobiel werken dient slechts ter ondersteuning van het bouwen van een nieuwe cultuur binnen de organisatie. Een cultuur waar ondernemerschap en zelfstandigheid een belangrijkere rol spelen dan controle en traditionele werkwijzen.’
Scoren
Toch noemen de experts verschillende mogelijkheden op basis waarvan de roi wel degelijk bepaald kan worden. Hiervoor moet een aantal voordelen voor mobiel werken worden onderscheiden, vindt Hans Heising van Navara Consulting Services: ‘Zoals een hogere omzet en betere performance, want medewerkers die mobiel alle benodigde informatie bij de hand hebben, kunnen betere en adequatere informatie geven. Zo zal een verkoper meer orders kunnen scoren als hij direct de prijzen, de voorraad en de levertijd van een product kan aangeven. En, medewerkers die thuis toegang hebben tot de backoffice-systemen, zullen taken die overdag net niet afgekomen zijn, vaak thuis nog even afmaken. Dit geeft de medewerker rust en verhoogt de effectiviteit voor het bedrijf.’
Duidelijk is dat de roi van mobiel werken voor verschillende organisaties anders is. Alex Bausch, directeur van Veliq: ‘Kleinere bedrijven kunnen toe met minder complexe ict-omgevingen door gebruik te maken van standaard ict-diensten zoals cloud, hosted- of SaaS-oplossingen. Voor grotere organisaties zal de roi zich vooral vertalen in standaardisering, gebruik van mobiele apparaten en standaarddiensten, wat de beheerslast aanzienlijk verlaagt ten opzichte van interne, vaste werkplekken. Wanneer een vorm van byod wordt toegepast valt ook het beheer, aanschaf en vervanging van laptops, tablets of smartphones weg. Gebruikers zijn vaker zelf in staat ervoor te zorgen dat hun apparaat naar behoren functioneert. Indien een organisatie beschikt over een mobile device management (mdm)-systeem kunnen beheerders alle toestellen remote beheren, configureren en beveiligen. Zonder een dergelijk systeem zal de werklast echter vaak toenemen. Zo’n mdm is ook tegen een vast bedrag per gebruiker per maand via de cloud te gebruiken, waardoor de roi inzichtelijker wordt en flexibeler op de behoefte is af te stemmen.’
BYOD
Mobiel werken is volgens Erik Seveke, medeoprichter van GlobalOrange, dan ook niet los te zien van byod. ‘Door mobiel werken te faciliteren, zorg je ervoor dat werknemers hun eigen mobiele devices zakelijk gaan gebruiken, waardoor ze waarde toevoegen aan de beschikbare bedrijfsmiddelen.’ Solution specialist Edwin Friesen van de Ictivity Groep is het met hem eens. ‘Het berekenen van de roi is daarmee sterk vereenvoudigd. Ga niet op zoek naar nog onbekende diensten maar laat deze ontwikkeling over aan de creativiteit van de medewerkers.’
Seveke vat het nog even voor ons samen: ‘Bij het bepalen van de roi voor mobiel werken heb je het dus over een breed pakket aan voordelen, van kostenbesparingen en het verhogen van de productiviteit tot business-innovatie. Dit maakt de meerwaarde van mobiel werken bijzonder groot. Investeren in een infrastructuur die dit ondersteunt is daarom van groot belang. Het biedt een blijvende meerwaarde aan de bedrijfsvoering van organisaties en kan zelfs bepalend zijn voor hun toekomst.’
Waarom niet even een kengetallen berekening toegevoegd als men er van overtuigd is dat het uitgerekend kan worden. Dat zou pas sterk zijn, Nu zijn het wat generieke overwegingen die al vele malen Computable gepasseerd zijn. Dat is een gemiste kans.
Als ik dit artikel lees dan begrijp ik alleen maar dat er nog een lange weg te gaan is voordat we de ROI van mobiel werken kunnen berekenen. Daarbij zie je dat BYOD in de ROI wordt meegenomen, het zal toch niet zo zijn dat medewerkers die zelf apparatuur aanschaffen een investeringsbesparing voor een bedrijf realiseren.
De ROI zal grotendeels afhankelijk zijn van de snelheid van informatie verstrekking en verwerking en de daarmee bespaarde tijd. Lijkt mij niet zo moeilijk om dit in tabel te plaatsen en daar wat berekeningen mee te doen. Met de oneliner in het artikel kan je niet veel.
Als eerste is het natuurlijk niet handig om de boekhouder het beleid te laten bepalen omdat dat meestal de dood voor innovatie is. Maar aan de andere kant zijn er nogal wat rekenmeesters die de ‘lopende kosten’ graag vergeten. Want vooral in de ICT kennen we het fenomeen van de schuivende kosten waardoor er onder de streep niets bezuinigd wordt of gewonnen.
Berekenen van de RoI lijkt me met vage aannames zoals zelfredzaamheid van gebruikers echter nogal zinloos en geeft een verkeerd beeld. Ik vraag me dan ook af wat de impact van deze ongecorrigeerde refractieve fout uiteindelijk heeft op de productiviteit. En natuurlijk welke maatregelen en middelen er achteraf weer allemaal nodig zijn om dit alles te herstellen.
Ik mis vooralsnog de nodige investeringen mbt de beveiliging in dit wat vage verhaal. Verder zijn de aannames enigzins “wishfull thinking” te noemen :
“medewerkers die thuis toegang hebben tot de backoffice-systemen, zullen taken die overdag net niet afgekomen zijn, vaak thuis nog even afmaken.”
“Gebruikers zijn vaker zelf in staat ervoor te zorgen dat hun apparaat naar behoren functioneert.”