IBM verkoopt zijn internationale klantenservice-activiteiten aan Synnex, een Amerikaanse ict-distributeur en specialist in business process outsourcing (bpo). De verkoopsom bedraagt 505 miljoen dollar, bestaande uit 430 miljoen dollar in contanten en 75 miljoen dollar in aandelen. Synnex brengt de activiteiten onder in het bedrijfsonderdeel Concentrix. Het heeft daarnaast een langjarige samenwerking met IBM gesloten waarbij het als partner van Big Blue in bpo-trajecten optreedt. IBM richt zich op meer complexe bpo-activiteiten met hogere marges.
Bij Concentrix werken nu nog zo’n achtduizend mensen, maar met de bpo-tak van IBM erbij groeit het personeelsbestand naar zo’n 45.000 medewerkers, verspreid over vijftig servicecentra. De klantenserviceactiviteiten van IBM zouden goed zijn voor een omzet van 1,2 miljard dollar.
IBM blijft actief op de markt van het overnemen van zakelijke processen bij klanten. Het ict-concern legt de focus op complexere bpo-activiteiten, zoals financiën en administratie, inkoop en voorraadketenbeheer, personeelszaken en hypotheken. Op dit vlak versterkte IBM zich vorig jaar met de overnames van de softwareleveranciers Kenexa (online werving en talentbeheer) en Emptoris (supply chain management analyses).
CSL en Trusteer
De transactie met Synnex moet nog wel worden goedgekeurd door de Amerikaanse financiële autoriteiten. IBM meldde recent dat het de overnames van System z-specialist CSL en beveiligingssoftwareleverancier Trusteer heeft afgerond.