Op dit moment is het ook binnen de scholengemeenschap de trend om zoveel mogelijk de ict te outsourcen naar commerciële partijen. De reden hiervoor is vaak om zo weinig mogelijk personeel op de loonlijst te hebben.
Wat vaak vergeten wordt is die ene persoon op het werkgebied, die met zijn ict-vaardigheden wel ondersteuning ter plaatse kan bieden, zodoende dat ook de docent begrepen wordt en niet op afstand een helpdesk hoeft te bellen, zodra er eerst besproken wordt of dit wel of niet direct gefactureerd hoeft te worden
Uitbesteden van de zogenaamd complexe klussen, zoals een server inrichten of een firewall configureren is de normaalste zaak, terwijl de aanwezige netwerk-/systeembeheerder dit ook zou kunnen. De nadruk hierin ligt meestal op budget, kennis en efficiëntie en wordt regelmatig op verkeerde raakvlakken ingezet waardoor ict vaak het ondergeschoven kindje is/wordt. Maar ook zaken als applicatiebeheer en facilitair beheer zijn werkvlakken die zoveel mogelijk uitbesteed worden, zodat die loonlijst zo kort mogelijk wordt en het management altijd de ‘beheerpartij’ kan vervangen (zijn immers geen kosten op de loonlijst).
Ik ben benieuwd naar jullie meningen? Is outsourcing de oplossing voor service, kwaliteit en verbetering? Ik ga in ieder geval nu genieten van mijn vakantie.
Victor,
Als je vragen stelt en antwoorden krijgt middels reacties is het dan een idee om zelf ook te reageren?
@Ewout,
je bent wel erg snel, want voor jou comment zijn er nog geen vragen gesteld door reageerders, ik neem aan dat de schrijver geen telepathische gaven heeft en de antwoorden kan geven voordat de vragen gesteld worden, kortom….
@Maarten
Auteur heeft 4 opinies geschreven en 10 reacties ontvangen maar zelf nimmer één gegeven terwijl hij elk stuk eindigt met een vraagteken wat bij mij dus nogal retorisch overkomt. Maar het kan – gezien waardering van redactie – natuurlijk ook zijn dat auteur de tip van Johannes opvolgt door nu standaard elk stukje af te sluiten met een vraag.
Maar bij de redactie begrijpen ze ook niet altijd het principe van Quid pro quo;-)
P.S.
Misschien kan auteur ook eens een betere foto plaatsen want nu zijn zowel het verhaal als beeld nogal ‘wazig’ en dan heb ik de neiging om het plaatje te kleuren en het verhaaltje af te maken.
@Ewout,
kijk, had je dat nu direct geschreven, dan had zelfs ik het kunnen begrijpen 🙂
Waar de meeste overheidsinstellingen mee zitten is de juiste vraag stellen en dus weten wat je wil. Dit is ook zowat onmogelijk omdat men vaak geen interesse heeft.
De scholengemeenschap zal altijd mensen in loondienst houden om zaken rondom ICT te regelen en mogelijk zelfs meer dan als men niet gaat outsourcen!
Outsourcen? Waarom gaan ze niet samenwerken en bijvoorbeeld een SSC opzetten? Of moet het wiel voor elke school opnieuw uitgevonden worden?
@Rheza Dat lijkt een goede oplossing zijn, als de scholen kiezen voor samenwerking. Maar vroeg me ook af, wie moet dat organiseren? En dan heb je zoveel totaal verschillende scholen, kan misschien ook lastig zijn. Wat gaat die SCC dan bieden vroeg ik me ook af. Alleen infrastructuur en onderhoud of is het meer dan dat? Ze zullen ooks software gebruiken. Denk dat een man of vrouw ter plaatse zinnig is. Kan ook icm outsourcen denk ik. Het zal allemaal met geld te maken hebben.
Louis,
1- De scholen kunnen zelf een samenwerkingsgroep (zoals gemeenten) opstellen, een onderzoek laten verrichten naar deze verandering (SSC)om vervolgens deze van verschillende kanten te kunnen bekijken.
2- In dit kader, de scholen moeten leren hun ict in basis gelijk te maken en standaardisatie doorvoeren. Boven deze laag komt een maatwerklaag waar ze beperkt aantal eigen applicaties en maatwerk op mogen zetten. Genoeg technische middelen/oplossingen om dit te realiseren.
3- In dit geval ze betalen een fixed prijs voor basislaag en extra prijs voor maatwerklaag. Hoe meer zooi in de tweede laag hoe meer het gaat kosten, dus mooie zet om bewust te worden.
Er zijn genoeg ict-leveranciers die ict-zaken voor scholen doen. Ze kunnen ook hierop inspelen. Ik ken een schoolleverancier in het Oosten van het land die zelf een uitgebreid datacenter heeft.
Door centralisatie, consolidatie en standaardisatie van ictzaken kunenn veel scholen optimaal van hun ict gebruik maken.
Ik was een tijd geleden bij een klant (grote onderwijsinstelling) voor een infra-project. Je moest zien wat een zooi ze van hun ict hadden gemaakt! Puur door gebrek aan kennis, ervaring en inzichten op het ict-gebied.
Ga toch gewoon lekker op vakantie, Victor, senior ICT consultant. Volgens profiel op zowat elk gebied deskundig. Waarom eerst zo’n nietszeggend artkikel inzenden ?
Veel onderwijs-instellingen zijn vandaag de dag verenigd in overkoepelende stichtingen. Deze zijn groot genoeg om een eigen ICT afdeling op te gaan zetten. Weliswaar niet de kerntaak van het onderwijs, maar gezien de schaalgrootte verdient het serieus de aandacht om eens een degelijke kosten-baten analyse te maken.
Onderwijs is in een aantal opzichten anders dan het bedrijfsleven.
Zomaar enkele voorbeelden die me te binnen schieten:
– bij het maken van een examen langs digitale weg, is het een MUST dat de omgeving up and running is. In geval van een probleem helpt geen SLA meer, dan moet het meteen opgelost worden
– kun/mag/wil je van leerlingen verwachten dat ze met een helpdesk in verweggistan gaan bellen als hun systeem het niet doet?
– scholen kennen vaak 2 gescheiden omgevingen: 1 voor docenten, 1 voor leerlingen.
Beiden willen vanuit huis bij de omgeving kunnen, maar gezien de wensen van beschikbaarheid en stabiliteit, kun je je afvragen of outsourcing handig is.
Ik kies vooralsnog geen partij voor outsourcing, cloud of private, maar wil vooral aangeven dat dit een gedegen studie vereist alvorens te kiezen ipv blindelings te kiezen