De generatie nieuwe medewerkers, die nu van school komen, zijn gewend aan Facebook, Whatsapp, Google en Twitter. Zij denken anders over het gebruik van it-middelen dan de generaties daarvoor, of sterker nog, het is een gewoon onderdeel van het dagelijks leven. Zij zullen de manier waarop wij met ict omgaan blijvend veranderen en dat is maar goed ook.
Informatie technologie is niet meer weg te denken uit onze samenleving en daar hebben we met zijn allen voor gezorgd. Met de opmars van digitale producten in onze huis-, bad- en slaapkamer is de digitale revolutie tot ver in ons dagelijks bestaan aan het doordringen. Het probleem wat hierbij ontstaat, is dat ook de perceptie van werknemers ten opzichte van ict radicaal aan het veranderen is.
Kentering
Waar de ict-afdeling vaak gezien werd als de autoriteit op het gebied van digitale producten, begint er inmiddels een kentering plaats te vinden in deze gedachtegang. De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, weet niet hoe het leven er zonder automatisering uitzag en weet soms meer over hun digitale product dan de ict-medewerker die de dienst moet ondersteunen.
De nieuwe generatie gebruikt en denkt radicaal anders over ict-diensten dan het gemiddelde traditionele bedrijf. Volgens het CBS is de gemiddelde leeftijd van medewerkers in de Nederlandse samenleving op dit moment 41,4 jaar. Als je bedenkt dat de computer pas in trek raakte met de komst van grafische besturingssystemen begin jaren 90, ongeveer twintig jaar geleden, kunnen we dus stellen dat iedereen jonger dan twintig jaar is opgegroeid met digitale techniek. Voor de nieuwe generatie in de arbeidsmarkt is ict net zo gewoon als het aandoen van een lichtknopje of het kijken naar de tv. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde werknemer van tegenwoordig, die de tijd voor de opmars van ict heeft meegemaakt. De oudere generatie heeft meer behoefte aan regie in het kiezen van ict-oplossingen.
Werkgevers en hun ict-afdelingen moeten dus beseffen dat wat zij de nieuwe arbeidsgeneratie leveren, aan andere voorwaarden moet voldoen dan wat tot nu toe gebruikelijk is. Niemand accepteert nog lang zonder stroom te zitten, of dat de vervanging van een lampje een complex en langdurig traject is. Hetzelfde geldt inmiddels voor ict-voorzieningen. We gaan werken met een generatie voor wie ict vanzelfsprekend is. Zij zijn zo thuis in ict, dat zij sneller en makkelijker weten waar de nieuwe it- oplossingen voor hun werk te vinden zijn, dan dat het bedrijf waar ze werkzaam voor zijn, over het vorige product beslissen kan. Op de smartphones- en tabletsmarkt kan een nieuwe app voor spreadsheets morgen al ‘yesterday’s news’ zijn. Sinds de intrede van Microsoft Office en de corporate laptop, heeft er op het gebied van kantoorautomatisering nagenoeg geen innovatie meer plaatsgevonden. De nieuwe generatie brengt daar verandering in met eigen apps en het gebruik van bring your own device (byod).
Minder beheersing van de keus
De vraag is, in hoeverre je als ict-verantwoordelijke nog zeggenschap wilt hebben over welk product er gebruikt wordt. Buiten een aantal wezenlijke security aspecten, is er geen reden om de medewerker niet zelf te laten bepalen waar hij het liefst mee werkt, zolang uiteindelijk maar hetzelfde resultaat wordt bereikt. Of je nu Google Apps, Microsoft Word of Adobe Acrobat gebruikt om een pdf voor de klant te genereren, het maakt uiteindelijk niet uit. Bij byod is de medewerker zelf verantwoordelijk voor het beheer van zijn it-producten, en zijn de beheerskosten gemoeid met deze producten niet langer een zorg.
Het belang van goede informatievoorziening in het bedrijf voor de organisatie en het volwassenheidsniveau van de nieuwe generatie in het toepassen van ict, stelt ons voor grote uitdagingen. We moeten ons ict-beleid in lijn brengen met de nieuwe manier van denken en werken van onze medewerkers. Het belangrijkste element van de oplossing hiervoor lijkt te zijn om de keuze van de middelen waarmee de bedrijfsprocessen worden ondersteund gedeeltelijk los te laten. Het maakt voor een automonteur niet uit welk merk zijn doppensleutelset heeft, zolang hij er maar zijn werk mee kan doen. De grootte van het wiel en de as zijn voor de automonteur wel bepaald. De automonteur heeft echter zelf de keus met welk middel hij de as met het wiel verbind. Op eenzelfde manier zal moeten worden gekeken naar de ict van nu: welk deel is vrij van keus voor de medewerker en welk deel moet voor een goede samenwerking vastliggen?
Administratieve krachten in een kantooromgeving van tien jaar geleden konden zelf kiezen welke schrijfblocs en ballpoints zij wensten te gebruiken, en zo moeten we byod ook zien. Het maakt niet uit of je met Apple IOS of met Microsoft Windows 8 je email verstuurt of je database benadert, zolang het mailtje maar aankomt bij de ontvanger en de database de juiste gegevens bevat.
De nieuwe generatie medewerkers weet welke middelen zij het liefst gebruiken en welke voor hen het meest optimaal werken om hun bedrijfsdoelen te halen omdat zij er mee zijn opgegroeid. De kunst wordt om de kennis en ervaring optimaal in te zetten. Het doel is uiteindelijk niet om policies na te leven, maar om de kennis van de medewerker te benutten om hen zo in staat te stellen toegevoegde waarde te leveren.
Bij doppensleutelset, schrijfbloks en ballpoints wordt de helpdesk minder gebeld met vragen waarom “die het” ineens niet meer doet, of er iets in het systeem gewijzigd is, welk type en release supported is, of die SSL ondersteunt, of je TLS of SSL moet kiezen, LDAP ook ? net verandered, moet ik even wachten toth het auotmatisch gesynced is, of je wellicht last van een virus hebt, zal een reboot helpen, zit er misschien nog iets in de cache, hoe moet je die legen ?, of er automatisch data gesynced wordt en of dat in strijd is met company policy of misschien zelfs strafbaar is.
Ook al ben ik een tevreden iPad-gebruiker, in iedere organisatie zijn er businessprocessen. En dat is heel wat meer dan mail en Google-opzoekwerk. De ict-eilanden van twintig jaar geleden worden als men niet oplet vervangen door ‘ieder zijn eiland’.
Het ligt natuurlijk sterk aan de omstandigheden waarin je werkt in welke mate je gebruikers keuzesvrijheid kunt geven. Het is lastig boekhouden als iedereen met een ander boekhoudpakket werkt. Maar ik snap wel degelijk wat Niels bedoelt. Zoals itk_03483 hierboven zo mooi zegt: ‘De jeugd gebruikt de IT zoals ie bedoeld is: om te communiceren en kennis te delen en zich te organiseren’. De kunst is denk ik het goede daaraan zoveel mogelijk te behouden wanneer die jongeren binnen bedrijven aan het werk gaan. Niet door blind alles toe te staan, maar door je IT zo aan te bieden dat gebruikers, waar mogelijk, zelf keuzes kunnen maken inclusief de daarbij behorende verantwoordelijkheid. Dat is uitdagender dan iedereen een dichtgetimmerde pc geven, maar daarmee wordt je vak ook uitdagender. ps: het verhaal geldt natuurlijk niet alleen voor jongeren maar voor alle mensen die gebruik maken van hedendaagse technologie