Sylvia Roelofs vertrekt per 1 september 2013 als directeur van branchevereniging Nederland ICT. In gesprekken eerder dit jaar tussen bestuur en directeur bleek dat een basis ontbrak voor samenwerking op de langere termijn. Roelofs zat al een aantal maanden ziek thuis. De leiding van het bureau is sinds begin juni van dit jaar in handen van Peter van Schelven als directeur ad interim. Een nieuwe directeur zal de operationalisering van het uitgezette beleid ter hand nemen.
Sylvia Roelofs laat weten dat dit wellicht het juiste moment is om de fakkel over te dragen. Een woordvoerder van Nederland ICT kan niet aangeven wat nu precies het verschil van inzicht is.
Volgens Bart Hogendoorn, de nieuwe voorzitter Nederland ICT, heeft Roelofs in de afgelopen achttien jaar op kenmerkende wijze leiding gegeven aan het bureau van de branchevereniging. ‘Mede dankzij haar bijdrage is Nederland ICT op de kaart gezet en heeft de sector kleur gekregen. Het bestuur is haar daarvoor zeer erkentelijk.’
De directeur van Nederland ICT geeft leiding aan het bureau, gevestigd in Woerden. Bij het bureau werken 25 medewerkers. De leiding van de branchevereniging is in handen van een bestuur van vertegenwoordigers van de leden, waarin het Nederlandse ict-bedrijfsleven breed is vertegenwoordigd.
Geen verrassing en geen man over boord, zie mijn eerdere bijdragen over Nederland ICT (ICT~Office) en haar directeur. Ze had niet genoeg feeling voor ICT, en de Nederland ICT leden zijn niet voldoende gemotiveerd om echt samen te werken. Nederland ICT blijft een kruiwagen vol gladde kikkers die alle kanten op springen. Die club is visieloos en vertoont zo nu en dan een eruptie over ‘er zijn te weinig ICT-ers’. Meer komt er niet uit.
Het valt me overigens op dat Roelofs al een aantal (5) maanden thuis zat. Zij is de zoveelste directeur die dat doet. Ik kan niet over haar persoonlijke situatie spreken en hoop natuurlijk dat zij niet echt ziek is (ze is op 5 april uitgetweet), maar anders werk je voor je geld of je neemt ontslag. Als directeur heb je een voorbeeldfunctie.
Wat publicitair imago betreft doen ze het volgens mij niet zo goed. Want zoals John beweert komt er af en toe wel iets uit die koker maar er lijkt niet echt over zijn nagedacht. Als je daar op zou afgaan zou je ook kunnen denken dat ze net zo goed de tent kunnen sluiten.
Maar wat er allemaal achter de schermen gebeurt weten we natuurlijk niet. Als al die gladde kikkers achter de schermen wel een positieve bijdrage aan de IT leveren is voor buitenstaanders moeilijk in te schatten. Dat is wellicht voor de nieuwe leiding een interessante uitdaging om daar wat meer aandacht aan te besteden.