Uit recent onderzoek van Interxion door FirstPartner is naar voren gekomen dat er veel kansen zijn in het huidige klimaat voor cto´s uit de mobiele branche. Zo is er gekeken naar de zakelijke uitdagingen die de snelle groei van mobiele diensten met zich meebrengt. Daarnaast zijn er een aantal essentiële focusgebieden naar voren gekomen voor de cto’s in deze specifieke branche.
Terwijl sommige mobiele diensten overweg kunnen met vertragingen van enkele honderden milliseconden (ms) of meer, kunnen andere dat op hun beurt niet. Als snelheid echt cruciaal is, dan is de gebruikservaring bij een mobiel netwerk een grotere uitdaging dan bij een vast breedbandnetwerk. Dit wordt veroorzaakt door de schommelingen in de dekking en in de datadoorvoer.
Uit het onderzoek blijkt dat een van de meest latency-kritische diensten real-time mobiele advertenties zijn. Hierbij moeten passende advertenties worden aangevraagd, gevonden en gepresenteerd in ongeveer honderd milliseconden. De verwerking van deze honderdduizenden aanvragen is zeer complex en de belangrijkste uitdaging is het verminderen van de latency op de connectiviteit.
Internationale levering
Voor de meeste providers is de mogelijkheid om een internationaal klantenbestand te bedienen noodzakelijk om op de markt te kunnen concurreren en essentieel om als bedrijf te kunnen groeien. Retailers, mediabedrijven en app-ontwikkelaars in Noord-Amerika en Azië richten zich op mobiele gebruikers in Europa, Afrika en Zuid-Amerika en vice versa.
Het is ook erg belangrijk om advertenties en betaalmethoden aan te bieden die voor een bepaalde markt geschikt zijn; een Koreaanse game-ontwikkelaar moet betalingen van spelers in Frankrijk laten verlopen via creditcard of via andere betaalmogelijkheden die in Frankrijk veel worden gebruikt, Nederlandse klanten die op Amerikaanse websites kijken moeten Nederlandse advertenties te zien krijgen, enzovoort.
Het onderzoek laat zien dat de fysieke locatie van een dienst een cruciale factor is binnen de internationale dienstverlening, gezien de real-time leveringen en de daaruit voortkomende noodzaak om de latency te verlagen. Providers hebben een fysieke aanwezigheid nodig in de buurt van beoogde regio’s om hun klanten en partners daar effectief te kunnen bedienen. Het wordt bijvoorbeeld voor snel groeiende Amerikaanse en Aziatische bedrijven steeds belangrijker om Europese markten te bedienen en om daarbij de juiste geografische locaties te vinden van waaruit men de connectiviteit voor de beoogde doelregio’s kan optimaliseren.
Beveiliging van gevoelige data
Klantgegevens zijn een cruciaal onderdeel van mobiele diensten. Deze worden gebruikt om gericht te adverteren, content aan te bevelen en om betalingen en facturen af te handelen. Zoals elke organisatie die te maken heeft met privacywetgeving en verschillende regels en veiligheidseisen moeten ook serviceproviders rekening houden met de integriteit van persoonlijk en commercieel gevoelige informatie en in de gaten houden waar deze informatie wordt opgeslagen.
Datacenters zijn een belangrijk punt voor mobiele netwerkbeheerders en sommigen eisen dat derde partijen waarmee zij gevoelige klantdata delen gevestigd zijn in de datacenters van de beheerder zelf.
Omgang met snelle, wisselende groei
De snelle en onvoorspelbare groei op de mobiele markt maakt het voor bedrijven moeilijk om hun infrastructurele investeringen effectief te plannen; deze brengen aanzienlijke risico’s met zich mee rondom het overschrijden of juist niet ten volle benutten van capaciteit. Dit is met name een uitdaging voor de vele beginnende bedrijven die zijn toegetreden tot de mobiele wereld.
Behalve met een snelle groei aan de basis moet er in sommige sectoren ook rekening worden gehouden met aanzienlijke korte termijn- en seizoen pieken, met name in consumentenmedia. De afgelopen jaren hebben zowel mobiele advertenties als m-commerce een sterke piek gekend in het kwartaal naar de feestdagen toe, terwijl grote evenementen en tv-shows altijd zorgen voor een piek in de vraag naar de bijbehorende mobiele apps en streamingdiensten.
Het onderzoek toont het belang aan van connectiviteit en de noodzaak om flexibiliteit en beheersbaarheid in balans te brengen maken de opzet van de infrastructuur, en daarmee de keuze voor een datacenter, voor mobiele bedrijven enorm belangrijk.