Terwijl de werkloosheidscijfers alle records breken – 8,7 procent in augustus – blijft de politiek doorgaan met bezuinigingen inboeken. Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) bijvoorbeeld wordt de persoonlijke dienstverlening geautomatiseerd. Alleen, dat is het kind met het badwater weggooien, want Werk.nl blijkt niet te werken.
Wat is er aan de hand? Het digitale loket van uitkeringsinstantie UWV moet op termijn de persoonlijke dienstverlening bij de uitkeringsinstantie voor het grootste deel vervangen. De uitvoeringsinstantie moet van het kabinet de komende jaren tot 2018 circa 489 miljoen euro bezuinigen. Door het sluiten van zeventig regiokantoren verliezen bij het UWV vijfduizend mensen hun baan. Nog maar 10 procent van de werkzoekenden heeft straks persoonlijk contact met een werkcoach.
Dit valt in de categorie; eerst zogenaamde besparingen inboeken en dan later maar eens kijken of het is gelukt.
De klachten over Werk.nl spelen al jaren, zo valt ook te lezen op Twitter. Je zou toch verwachten dat het UWV met een slordige 250 miljoen euro aan jaarlijks ict-budget toch wel een beetje site in de lucht kan houden? De hoge kosten komen volgens het UWV door de complexiteit van het werk.
Nadat er verschillende keren Kamervragen zijn gesteld heeft de tijdelijke commissie ICT onlangs gevraagd om de website Werk.nl van UWV toe te voegen aan het lopende extern onderzoek. Heel mooi, terwijl het huis in brand staat, gaan we de boel maar eens rustig onderzoeken.
Ondertussen doen voor- en tegenstanders erg hun best om met cijfers hun gelijk aan te tonen. Zo liet de UWV in mei een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren onder achtduizend mensen met een ww-uitkering. Deze werkzoekenden beoordelen de totale dienstverlening van UWV met een 6,0. Het merendeel geeft aan dat de ontvangen dienstverlening aansluit bij de verwachtingen of deze zelfs overtreft (78 procent).
De vakbond FNV deed de afgelopen maanden ook op verschillende manieren onderzoek naar Werk.nl. Het resultaat staat haaks op het eigen onderzoek van de UWV. Daarin geven de respondenten de site gemiddeld een 2,6 voor de mate waarin ze zich geholpen voelen met het zoeken naar werk via Werk.nl. Maar liefst 88 procent van de werkzoekenden voelt zich onvoldoende geholpen met Werk.nl.
Ondanks de recente oproep van VVD- en SP-Kamerleden dat de UWV nu eindelijk eens met een oplossing moet komen voor het falen van de website werk.nl, bleek ook in de vakantieperiode dat Werk.nl onvoldoende presteerde.
Laten we nu eens stoppen om eerst iets af te schaffen, zoals in dit geval de persoonlijke dienstverlening, voordat het (elektronisch) alternatief werkt. Gaan we daarna pas de bezuiniging inboeken.
@Bjern V, dat onderzoek heeft grotendeels al tussen 1920 en 1980 plaatsgevonden. Het boek Wisdom of Crowds van James Surowiecky geeft er een goed historisch overzicht van (http://www.wisdomofcrowds.com). Men heeft verschillende organisatievormen objectief kunnen vergelijken op voorspellend vermogen. Zodra je de onderzoeken leest, wordt al heel snel duidelijk wat de zwaktes van expert-gestuurde organisatiesystemen zijn. Dat zijn er wel een stuk of 7.
Overigens heeft het boek ook alweer recent wetenschappelijk onderzoek veroorzaakt. Als je googled op ‘wisdom of crowds Swiss’, kom je wel een en ander tegen. Benieuwd naar je bevindingen.