Onderzoeker Bart Remes en zijn team van het Micro Aerial Vehicle Laboratory aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft hebben ’s werelds kleinste open source automatische piloot voor kleine onbemande vliegtuigen gebouwd en getest. Met een kleinere en dus lichtere automatische piloot kunnen deze kleine vliegende robots langer in de lucht blijven, passen ze in smallere ruimtes en kunnen ze meer gewicht dragen, van camera’s bijvoorbeeld. Dat maakt ze geschikter voor gebruik in bijvoorbeeld reddingsoperaties.
De kleinste automatische piloot ter wereld voor Micro Aerial Vehicles (MAV), kleine vliegende robots, heet Lisa/S, weegt 1,9 gram en meet twee bij twee centimeter. Daarmee is de besturingseenheid dertig gram lichter dan zijn voorganger. Bart Remes, projectmanager bij het Micro Aerial Vehicle Laboratory aan de TU Delft: ‘We hebben nieuwe software geprogrammeerd, Superbitrf, waarmee de automatische piloot tegelijkertijd contact houdt met een grondstation en een reguliere RC-zender. Door deze functies te combineren konden we de piloot veel kleiner en lichter maken. Hierdoor kan het microvliegtuigje langer in de lucht blijven en meer gewicht dragen, bijvoorbeeld camera’s of sensoren. Dat is essentieel bij bijvoorbeeld opsporings- en reddingsoperaties.’
Het onderzoeksteam heeft ervoor gekozen om Lisa/s volgens de principes van open source te ontwikkelen. Door alle specificaties op internet aan te bieden, kan een grote groep gebruikers het systeem testen en met suggesties komen voor verbetering. Ook wordt hierdoor het gebruik van MAV’s in de maatschappij gestimuleerd. Remes: ‘Ons uiteindelijk doel is om MAV’s net zo gewoon te maken als smartphones en laptops. Boeren kunnen de vliegtuigjes bijvoorbeeld gebruiken om hun gewassen te controleren. Onze droom is dat uiteindelijk iedere brandweerman een eigen MAV in zijn binnenzak heeft om brandende of ingestorte gebouwen te inspecteren zonder dat hij daarvoor naar binnen hoeft.’
MAV Lab
Het TU Delft Micro Aerial Vehicle Lab onderzoekt en ontwerpt kleine onbemande autonoom vliegende robots.
Nog even en we hebben de jsf ook niet meer nodig…. Kortom prima en interessante ontwikkeling als we het gebeid 500 meter boven het maaiveld kunnen benutten. Het zal wel wat privacy en reguleringen afspraken vergen, maar het is een dimensie die we tot voor kort geheel niet konden invullen. De micro elektronica maakt dat we dan bv eenvoudig een tijdelijk wifi netwerk kunnen bouwen, etc etc.
Maarten, voor de JSF is ook niet echt een nuttige toepassing te bedenken.
Het ding dient vooral als penisverlenging van een beperkt aantal politicy.
Voor de rest van Nederland is het gewoon een gevleugelde Fyra.
Overigens wel leuk resultaat van Delft, Als we het nu eens hebben over ‘wat vind Pascal dan wel interessant ?’…..been here done that.
@Pascal.. wat vind Pascal dan wel interessant
ik ben niet telepatisch dus …,……..,………..,……….,………..,……
Super dat de mogelijkheden van UAV en MAV zich razendsnel ontwikkelen. Iedere boer en iedere brandweerman zijn eigen MAV. Helemaal voor! Echter is de huidige realiteit zo dat het professioneel vliegen met UAV of MAV van welk een klasse of gewicht dan ook bij wet simpelweg sinds 1 juni verboden is, tenzij je een nagenoeg onmogelijk en zeer kostbaar vrijstellingstraject bij ILenT weet te doorlopen. Techniek loopt hier vele jaren voor op de wet- en regelgeving. En techniek ontwikkelt zich sneller dat wet- en regelgeving. En met mijn bescheiden wiskundekennis kan het dan wel eens oneindig lang duren voor die twee elkaar in tijd en ruimte ontmoeten..