Wie in de ict-branche werkt, moet regelmatig iets presenteren. De meeste ict’ers draaien er hun hand niet meer voor om. Maar veel presentaties zijn voor verbetering vatbaar, waar het aan schort is meestal lastig te zeggen. Het boek ‘Presenteren, wat werkt echt en wat echt niet?’ legt de zwakke plekken in een presentatie haarscherp bloot.
Is er zoveel veranderd aan de techniek van het presenteren dat het nodig is om alles opnieuw uit te leggen? Nee, juist niet. Wat in de tijd van de oude Grieken werkte, werkt nog steeds uitstekend. Maar auteurs Josje Kuenen en Martijn Wackers van het boek ‘Presenteren, wat werkt echt en wat echt niet?’ houden alle technieken die doorgaans worden aangeraden langs de meetlat van de wetenschap. Sommige blijken te werken, andere echt niet.
Met de uitkomsten van onderzoeken tonen de schrijvers bijvoorbeeld aan dat het voor een geloofwaardige presentatie noodzakelijk is dat de spreker zijn deskundigheid onderbouwt. Niet door zichzelf nadrukkelijk op de borst te kloppen, maar wel door aan het begin van zijn presentatie kort stil te staan bij zijn ervaring op het vakgebied, de te bespreken problemen of de te implementeren oplossing. De eerste indruk speelt daarbij een uiterst belangrijke rol. Dus wie betrouwbaar wil overkomen zorgt dat zijn kleding dat uitstraalt.
Naast adviezen over het opmaken van presentatiesheets, geven de auteurs ook advies over de woorden die je kiest tijdens je presentatie. ‘Pas je taalgebruik aan de situatie aan’, is hun – voor de hand liggende advies – advies. Hoofdstuk vier van het boek is gewijd aan beïnvloedingsstrategieën, ‘verborgen verleiders’ noemen de Kuenen en Wackers die. Vooraf is het zaak te weten wat het publiek belangrijk vindt, waarover zij twijfels hebben, welke kansen en belemmeringen zij zien. In je presentatie kun je rekening houden met gevoeligheden – waardoor je kunt voorkomen dat de presentatie uitdraait op een lynchpartij.
Averechts
Enkele tips uit het boek: controversiële openingszinnen werken vaak averechts, de inhoud van je antwoord is vaak minder belangrijk dan de vorm waarin je het geeft en als je het publiek in een goede stemming brengt, zal het minder kritisch zijn. En door aan de belangrijkste onderdelen van je presentatie een beeld te koppelen, is de kans vele malen groter dat het publiek je boodschap onthoudt.
Achterin het boek staat een overzicht met een aantal ‘recepten’ voor een effectieve opbouw van de meest voorkomende presentaties, van een zogeheten elevator pitch tot een verkoopgesprek en een gelegenheidsspeech voor een jubilerende collega.
Auteurs
Josje Kuenen is communicatieconsultant en -trainer. Ze gaf onder andere communicatieonderwijs aan de Universiteit Leiden en TU Delft. Martijn Wackers is docent communicatieve vaardigheden aan de TU Delft. Zijn promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden richt zich op de verhouding tussen retorische technieken en het onthouden van informatie door het publiek.
Gegevens
Titel: Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet?
Ondertitel: Onderbouwde adviezen over presentatietechnieken
Auteurs: Josje Kuenen en Martijn Wackers
Uitgeverij: Communicatiereeks, Amersfoort
Omvang: 188 pagina’s
ISBN: 978-90-818547-2-6
Prijs: 24,95