Een vraag die veel iters en managers zich zullen stellen is of de it-afdeling in zijn huidige vorm nog toekomst heeft. Organisaties maken steeds meer gebruik van outsourcing en cloud computing. Als it geen onderdeel is van de kerntaken van een organisatie kiest men er al snel voor om deze taken buiten de deur te houden. Zo hoeven organisaties niet alle kennis in huis te hebben. Maar betekent dit dat de it-afdeling geen toekomst heeft?
Traditioneel ligt de verantwoordelijkheid van de it-afdeling bij het leveren van diensten rond de informatievoorziening van een organisatie. Sommige organisaties kiezen ervoor om maatwerksoftware te realiseren om zo concurrentievoordeel te behalen. Het ontwikkelen van applicaties en functionaliteit is dan een belangrijke taak die bij de it-afdeling ligt. Je ziet echter steeds meer de trend dat oplossingen op basis van standaard pakketten worden samengesteld en de hoeveelheid maatwerk applicaties teruggebracht wordt.
In organisaties die veel met standaard pakketten werken, heeft de it-afdeling vaak een ‘harde’ it-focus: servers, netwerken, et cetera.. Door outsourcing en cloud computing wordt de noodzaak voor deze harde it een stuk minder. Infrastructuur wordt meer en meer ‘commodity’ en daarom verschuift de focus steeds meer naar informatievoorziening en applicaties.
De vraag is misschien ook hier of de it-afdeling nog wel nodig is. Een crm-dienstverlener, bijvoorbeeld, is volledig gespecialiseerd in het crm-systeem en kan vrij snel problemen oplossen en vragen beantwoorden. Een manager kan dit direct met de leverancier opnemen zonder dat hij daarvoor contact hoeft op te nemen met it. Wanneer een nieuwe crm-oplossing uit de cloud geleverd kan worden, hoeft er zelfs geen infrastructuur besteld te worden en kun je meteen aan de slag. En dat is erg handig.
Lange termijn
Dit voorbeeld geeft aan dat iets zelf oppakken en dit buiten it om doen tot een sneller resultaat kan leiden. Op de korte termijn zeker, maar geldt dit ook voor de langere termijn? Als het gaat om de integratie van verschillende systemen en bijvoorbeeld gebruikers- en wachtwoordbeheer, dan is het handig wanneer er een centraal punt is dat dit alles coördineert. Zeker als hierbij een consistent beleid gehanteerd moet worden. Bij het regelen van zaken buiten de it-afdeling om liggen er namelijk ook wel een aantal gevaren op de loer. Voordat je het weet zijn we weer terug bij de eilandjesautomatisering van een aantal jaar geleden, en hangen applicaties als los zand aan elkaar, doordat ze niet in samenhang worden beheerd.
En juist de cloud zorgt ervoor dat integratievraagstukken lastiger worden. Binnen het eigen datacenter is het nog mogelijk om ook op database niveau systemen te integreren. Veelal niet de netste, maar vaak wel een snelle oplossing voor systeemintegratie. Met cloud computing ligt dit uiteraard iets anders, omdat er minder controle is over de onderliggende infrastructuur. Er is meer kennis nodig om systemen te kunnen koppelen en communicatie tussen lokale systemen en cloud-systemen vereist veel kennis van nieuwe technologie.
Een it-afdeling heeft dus zeker toekomst, al zal de rol wel sterk veranderen. Ook al wordt alles geoutsourced, het blijft van belang dat het bedrijf één aanspreekpunt heeft en eenduidig richting leveranciers communiceert. Je wilt voorkomen dat het eerder genoemde losse zand ontstaat en elke business unit zijn eigen it gaat organiseren. De toegevoegde waarde van een it-afdeling ligt daardoor steeds meer op het coördineren/aansturen van leveranciers en meer vraaggericht meedenken met de organisatie in plaats van alleen aanbodgericht werken. Daarnaast is het borgen van integratie, datakwaliteit en beschikbaarheid van de informatiesystemen erg belangrijk. Zowel in de cloud als on-premise. It schuift hiermee dus eigenlijk dichter naar informatiemanagement.
Toegevoegde waarde
Een it-afdeling moet er zelf voor zorgen dat zij toegevoegde waarde aan de organisatie kan blijven bieden. Hiervoor is het belangrijk dat managers weten dat zij bij it niet alleen terecht kunnen voor lastige vragen, maar ook dat er daadwerkelijk meegedacht wordt met vraagstukken binnen de organisatie. It moet die vertaalslag kunnen maken; wat kunnen we inhouse doen en wat gaan we uitbesteden om te voldoen aan de eisen. Daarnaast blijft fysieke hardware natuurlijk nodig voor gebruikers en dit blijft ook de nodige it-processen met zich meebrengen. Security, desktops, laptops, mobile devices, printers, scanners; je kunt veel virtualiseren, maar deze it-zaken moeten op een juiste manier worden gecoördineerd. Standaardisatie en kostenefficiency blijven belangrijke functies van it.
Kortom, de it-afdeling hoeft zich zeker geen zorgen te maken over de nieuwste ontwikkelingen, maar het is wel belangrijk dat zij mee blijft denken met de organisatie. Er wordt steeds meer een rol als informatiemanager verwacht. Verder kijken dan alleen de techniek en de vertaalslag naar de business kunnen maken, daar is meer behoefte aan.
“Kortom, de it-afdeling hoeft zich zeker geen zorgen te maken over de nieuwste ontwikkelingen, maar het is wel belangrijk dat zij mee blijft denken met de organisatie. Er wordt steeds meer een rol als informatiemanager verwacht. Verder kijken dan alleen de techniek en de vertaalslag naar de business kunnen maken, daar is meer behoefte aan.”
Ben wel benieuwd hoe dit aan de uitvoerende ICT-ers gecommuniceerd wordt. Ik vermoed, weinig duidelijkheid, afspraken, cursussen, verwachtingspatronen + planning. Wel dat men op de werkvloer kansrijke collega’s ineens ziet vertrekken, dat men veel nette pakken de CEO kamer in ziet gaan en dat de afdeling sfeer een stuk minder wordt. Vroeger zag je dan uit naar de VUT.
De rol van de IT afdeling veranderd en daarmee ook het soort werkzaamheden. Al blijft IT voor veel bedrijven vooralsnog complex genoeg, maar wat je ziet met het adopteren van meer en meer applicaties over het internet is dat de IT afdeling kan sturen, ondersteunen, regie houden (integratie) en gebruikers van kennis en goede gebruiken kan voorzien. Kortom voldoende werkzaamheden. Maar veranderen zal het zeker.
Wat vaak zie is dat zowel manager als diverse mensen op de afdeling hakken in het zand zetten en in de verdediging schieten. Dat is in mijn ogen een slechte zaak waarin iedereen uiteindelijk iets verliest.
Om een beeld bij de communicatie in de ICT te krijgen: “Mag ik deze feeërieke les activiteit kort verlaten om de exquise sanitaire voorzieningen te utiliseren?”
Ik weet niet wat je bedoeld met IT-ers als informatiemanager maar de toiletjuffrouw hernoemen tot ‘sanitairmanager’ zorgt er niet voor dat de potten zichzelf schoon gaan maken. En zolang we nog een metriek en imperiaal stelsel kennen drukken we de waarde van IT ook telkens verschillend uit door eerst alles zakelijker te willen en dan weer menselijker maar iedere keer wel met minder budget.
@Ewout: het is niet zozeer de bedoeling om functies te hernoemen. Ik zie dat functies inhoudelijk wel gaan verschuiven omdat de rol verandert.
Er zijn veel (vooral de grotere) organisaties die IT en Informatie Management apart georganiseerd hebben. Mijn observatie is dat naarmate meer zaken ge-outsourced worden of vanuit de cloud betrokken worden de harde “techniek” kant van de IT minder belangrijk wordt en daarmee de rol meer schuift in de richting van Informatie Management. Maar tegelijk is juist de toegevoegde waarde van de IT afdeling wel dat ze inhoudelijk voldoende kennis hebben om leveranciers en partners op de juiste manier aan te sturen.
Kortom, niet onder een andere naam hetzelfde blijven doen (zoals de interieurverzorgster), maar ook echt een andere invulling.