De problemen met de website Werk.nl van uitkeringsinstantie UWV zullen pas in 2015 zijn opgelost. Dat zegt minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in antwoord op vragen van Tweedekamerlid Sadet Karabulut van de SP. ‘Gezien de omvang en de complexiteit van de transitie houd ik er rekening mee dat storingen zich tot in 2015 blijven voordoen’, schrijft Asscher.
Kamerlid Sadet Karabulut van de SP stelde vragen naar aanleiding van een inventarisatie van problemen met de website Werk.nl door de vakbeweging FNV. ‘De uitkomsten van dat onderzoek laten zien dat de digitale dienstverlening nog vaak tekortschiet’, geeft minster Asscher toe. Bezuinigingen maken de overstap van het UWV naar digitale dienstverlening echter noodzakelijk. ‘Vanaf het begin is onderkend dat het traject risico’s en onzekerheden met zich mee zou brengen.’
Asscher: ‘De website Werk.nl wordt verbouwd terwijl de winkel open is. Gedurende het proces wordt tegen technische fouten aangelopen. De ontwikkelingen gaan gepaard met storingen en klachten.’ Bij storingen, zoals die na de grote release op 27 en 28 juli 2013, zal worden teruggevallen op alternatieven voor de digitale dienstverlening. ‘UWV biedt deze door telefonische bereikbaar te zijn en klanten formulieren per post te sturen.’
Het UWV streeft naar een bereikbaarheid van de website Werk.nl van 98 procent of hoger, stelt Asscher. Schikbaarheid wordt per maand gemeten. Op maandag tot en met donderdag moet de site volgens de afspraken met het ministerie achttien uur in de lucht zijn, op vrijdagen is elf uur het streven – het zogeheten service window. Uit metingen blijkt dat de beschikbaarheid binnen deze voorwaarden de afgelopen tien maanden op 99 procent lag, met uitzondering van de maanden september 2012 en april 2013 (zie tabel). Toen had de site te kampen met groot onderhoud, het toevoegen van nieuwe functionaliteit en storingen.
Continu verbeteren
Uit een tabel met de tien meest voorkomende klachten over Werk.nl meldt het UWV dat vier van de tien punten inmiddels is opgelost. Nog eens vijf punten zullen voor het einde van 2013 zijn aangepakt. De klacht van werkzoekenden dat Werk.nl vaak niet beschikbaar is – in de top 10 goed voor een negende plaats – zal via continue verbetering worden aangepakt.
In januari 2013 zagen leveranciers IBM en Unisys zich genoodzaakte de oude UWV-portal opnieuw op te tuigen, na een mislukte softwareupdate bedoeld om de prestaties van de vacaturesite Werk.nl te verbeteren. Het UWV weersprak in december 2012 nog de kritiek van gebruikers dat de site vol fouten zit, regelmatig uitvalt en ongeschikte of verlopen vacatures uitserveert. Werk.nl draait op Oracle-producten: Oracle Portal als presentatielaag en Oracle UCM als contentmanagementsysteem.
@louis.
Ja, zet alles maar in de cloud dat lost alle problemen op 😉
@Corne Die indruk krijg je wel eens, De Cloud lost alles voor je op. Nietemin, ik ben wel helemaal in de cloud, er is veel moois. Maar niet minder werk ben ik bang, zeker voor de techneut.
@Maarten Wienbelt
Een discussie heeft alleen maar zin als daar uiteindelijk constructieve stappen of zaken uit voort komen. Discussie voor de discussie moet je met een glas doen m.i.
Een discussie met een incapable politicus die dan ook nog eens in de materie niet thuis is? Doe je best zou ik zeggen. Mijn ervaring wat dat betreft; licht uit en niet meer naar om kijken. Het levert namelijk niets op.
@Numoquest Je zegt dat je Asscher incapabel vindt en niet thuis in de ICT is. Ik vraag me af of je dat laatste, thuis in de ICT, moet verwachten van een bestuurder. Dan blijven er niet veel kandidaat bestuurders over, ik denk dat Asscher zich zal laten voorlichten door mensen die ter zake kundig zijn. Hoop je dan.
Er is altijd wel wat met die website. Afgelopen zaterdag moest ik mijn 4de en tevens laatste sollicitatie activiteit voor die periode doorgeven, maar door de ZOVEELSTE onderhoud aan de website, kon ik het pas afgelope maandag invullen. DIRECT erna las ik alweer dat ik mijn volgende 4 solliciatie activiteiten binnen 3DAGEN moest invullen ipv de gebruikelijke maand. Ik heb gelijk gebeld, kreeg ik te horen dat ik moest mailen via de Werkmap, dat deed ik gelijk. Vervolgens krijg je een bericht terug dat je moet bellen. Dat had ik de dag eerder dus al gedaan. Ze werken dus langs elkaar heen of schuiven het op elkaar af, maar ik ben er de dupe van. Na 2 dagen heb ik nog geen antwoord gekregen, en dat is behoorlijk frustrerend aangezien ze je wel snel kunnen bereiken als jij zelf een fout hebt gemaakt. Tevens zijn er na dat onderhoud afgelopen weekend veel sollicitatie activiteiten ‘verdwenen’ uit mijn werkmap.