Reizigersinformatiewebsite 9292 heeft de afgelopen dagen te maken gehad met DDoS-aanvallen (distributed denial of service). In de nacht van woensdag 14 augustus op donderdag 15 augustus 2.30 uur tot aan de nacht van maandag 19 op dinsdag 20 augustus 3.00 uur werden de online diensten van 9292 met enige regelmaat volledig plat gelegd.
De dienstverlening is hierdoor op alle kanalen ernstig onder druk komen te staan en vele reizigers hebben het zonder adequate reisinformatie moeten stellen. De normaal beschikbare capaciteit van 9292 is een veelvoud van wat er dagelijks nodig is en de hele infrastructuur is redundant uitgevoerd. ‘Wij betreuren het zeer dat onze gebruikers, die op onze informatie rekenen, hier overlast van hebben ondervonden’, zegt Stefan Hulman, algemeen directeur bij 9292. ‘Vrijdag 16 augustus hebben wij onmiddellijk aangifte gedaan van deze misdaad. Op verzoek van de politie hebben wij niet anders kunnen communiceren dan dat er sprake was van ernstige verstoringen in onze dienstverlening. Dit was echter noodzakelijk om het mogelijk te maken om deze zaak te rechercheren. Wij rekenen hiervoor op het begrip van onze gebruikers.’
Externe beveiligingscapaciteit
9292 heeft de afgelopen dagen de diensten zo snel mogelijk weer hersteld. Hierbij is gebruik gemaakt van externe beveiligingscapaciteit. ‘Ons werk werd ernstig bemoeilijkt omdat de aanvallen steeds terugkeerden’, zegt Tonny Wildvank, manager operations en adjunct-directeur van 9292. ‘We hebben gezien wat de aanvallen teweeg brachten bij onze gebruikers en hebben mede daarom voortdurend doorgewerkt. Mochten zich opnieuw aanvallen voordoen, dan kan onze dienstverlening opnieuw onderbroken worden om de herstelwerkzaamheden zo snel mogelijk op te kunnen pakken.’
Via Twitter heeft 9292 zijn gebruikers de afgelopen dagen op de hoogte gesteld van de voortgang in de dienstverlening.