Microsoft Nederland heeft slechts twee partners aangewezen voor de verkoop van Surface-tablets aan de zakelijke markt. Dit zijn de resellers Insight en Scholten Awater (SA). Beide bedrijven zullen vooral de Surface Pro gaan verkopen aan middelgrote en grote ondernemingen en instellingen met een eigen service organisatie.
Door het aanstellen van partners voor het zakelijke segment krijgt Microsoft de mogelijkheid de tablets aan bedrijven en instellingen aan te bieden in combinatie met clouddiensten. Daarom zal het vooral gaan om de verkoop van de Surface Pro, de RT-versie is vooral geschikt voor kleine bedrijven, zelfstandig ondernemers en de consument. Microsoft zou nog wel van plan zijn om meer partners aan te gaan stellen, maar dat zal dan specifiek zijn voor de educatieve sector. Hier zullen vooral Surface RT-tablets worden verkocht.
A-merk
‘Wij zijn bijzonder trots op de exclusieve selectie door Microsoft om de Surface-producten te vertegenwoordigen bij grootzakelijke klanten in Nederland’, zegt Ronald Ederveen, commercieel directeur bij Scholten Awater. ‘Door deze selectie kunnen wij ook dit A-merk it-hardware adviseren, leveren en onderhouden.’
‘Wij zullen de Surface Pro vooral gaan verkopen aan middelgrote tot grote ondernemingen’, zegt Rody Wunnink, product manager hardware bij Insight. ‘Daarnaast richten wij ons ook op organisaties met een eigen serviceafdeling. Groot voordeel voor deze organisaties is dat de Surface-tablet eenvoudig is te integreren in Windows-omgevingen. Afgelopen week hebben wij de officiële launch gedaan, de eerste Surface-orders zijn inmiddels binnen.’
Leuk dat ze het proberen maar aangezien de Surface een flop is, kan je stellen dat het om een niche markt gaat die verre van toekomst bestendig is.