De Amsterdamse woningcorporatie Rochdale stapt met de Adaptive Infrastructure Services (AIS) van ict-dienstverlener Centric over naar it uit de cloud en bespaart daarmee de komende vijf jaar 15 procent op kosten voor it-infrastructuur en het beheer ervan. KPMG Shared Services & Outsourcing Advisory heeft Rochdale bij het traject begeleid.
Om de komende jaren goed om te kunnen gaan met de veranderende markt voor woningcorporaties, vroeg Rochdale om een flexibele, schaalbare it-infrastructuur. Dit voorkomt dat Rochdale investeert in overbodige capaciteit of in de toekomst juist capaciteit tekort komt. De corporatie betaalt dus nooit meer dan nodig en kan eenvoudig meer of minder werkplekken, rekenkracht of applicaties gebruik laten maken van de it-omgeving.
Cloudgebaseerde outsourcing
Met de keus voor de Adaptive Infrastructure Services van Centric is Rochdale één van de eersten binnen zijn markt die de stap naar op cloud gebaseerde outsourcing maakt. De beheerde cloudoplossing van Centric zorgt voor een hoge beschikbaarheid van de informatievoorziening. Daardoor kan Rochdale zich meer op de bedrijfsvoering richten in plaats van op de technische complexiteit van it. Binnen het speelveld van de Nederlandse woningcorporaties zal de it-omgeving van Rochdale volgens Centric de komende jaren vooruitstrevend zijn.
De samenwerking tussen Centric en Rochdale startte nadat Rochdale vijf jaar geleden Centric selecteerde voor de levering en het beheer van zijn it-infrastructuur. Zowel de aansluiting van de dienstverlening van Centric op de bedrijfsvoering van Rochdale als de culturele match onderschrijven deze samenwerking. Ongeveer twee jaar geleden zijn beide partijen daarom vooruit gaan kijken naar verdere modernisering van de it-omgeving.
Schaalbare infrastructuur
‘Wij willen vooral een betrouwbare infrastructuur die schaalbaar is, ook in kosten’, aldus Jan Abels, ict-manager bij Rochdale. ‘Door de infrastructuur als dienst af te nemen zijn er geen investeringen meer en is de nieuwste technologie sneller beschikbaar. Door het invoeren van betalen voor gebruik ontstaat daardoor meer transparantie in kosten voor de it-diensten.’
De culturele match was toen de belangrijkste reden waarom Rochdale voor Centric gekozen had. Of dat beeld later tijdens de uitvoering en beheer een andere vorm heeft gekregen is me verder niet bekend.
Ik ben benieuwd waarom de klant denkt dat een concept zoals AIS van Centric winstgevend is voor zijn bedrijf!
Ik denk dat de consolidatie van verschillende (database)bronnen, wegwerken van legacy, consolidatie van werkprocessen, investeren in eigen iT personeel zijn o.a. de onderwerpen waaruit Rochdale winst kan halen.
Misschien zijn deze inmiddels gerealiseerd maar toen in die tijd (2009-2010)was het niet zo.