35 procent van de Nederlandse it-managers wil op termijn of direct het aantal fte’s dat zich bezighoudt met beheer terugbrengen. 65 procent geeft aan dit niet hoog op de prioriteitenlijst te hebben staan. Dit blijkt uit online onderzoek van SPS onder Nederlandse it-managers.
Op de vraag hoe het aantal fte’s moet worden teruggebracht, zegt 65 procent dit te willen doen door het automatiseren van beheertaken, 60 procent door het intensiever of beter inzetten van beheertooling en 40 procent door outsourcing naar een externe partij. Op dit moment maakt 87 procent van de it-managers al gebruik van één of meerdere beheertools. Andere manieren om het aantal fte’s terug te brengen zijn, volgens de it-managers, het meer borgen van kennis binnen de organisatie (20 procent) en intensiever werken met externe medewerkers (30 procent).
Beheertools
‘Op de beheerafdeling zijn nog grote stappen te maken als het gaat om efficiency en kostenbesparingen’, zegt SPS-coo Linda Verweij. ‘Kijkend naar de resultaten uit het onderzoek ziet de ruime meerderheid van de it-managers hier ook mogelijkheden. Het is echter opvallend dat 87 procent al wel gebruikmaakt van beheertools, maar dat hier nog niet optimaal van geprofiteerd wordt.’
Met het oog op het verwachte tekort aan hoogopgeleid it-personeel is het volgens Verweij nu nog belangrijker om beschikbare resources zo efficiënt mogelijk in te zetten. ‘In de praktijk zien we dat beheertools vaak nog vooral gebruikt worden voor het monitoren van de it-infrastructuur en nog te weinig voor het borgen van kennis en het analyseren van gegevens die over een langere periode en/of over een beheerketen zijn verzameld. In deze tijd geldt voor iedere organisatie dat het belangrijk is om efficiënt om te gaan met resources en budget en dat geldt ook voor de it-afdeling. Ook voor de 65 procent die hier op dit moment nog niet mee bezig is.’
Wij draaiden vroeger met 4 beheerders een heel ziekenhuis. Later hoorde ik dat de ICT-afdeling gegroeid was tot boven de 10.
Misschien hebben de managers toch een beetje gelijk.
@Jan van Leeuwen,
Ik heb het DOS tijdperk ook nog meegemaakt hoor. Wat was het leven toen simpel. Wanneer je de situatie van toen wil vergelijken met nu, dan spreek je niet eens van appels en peren, maar van appels en exotisch fruit. Waar destijds alleen kerntaken ‘geautomatiseerd’ waren hangen nu levens of de overlevenskansen van een bedrijf van hele complexe, geïntegreerde IT omgevingen af. Bovendien volgen veranderingen zich steeds sneller op. Alleen om een beetje bij te blijven moet je tegenwoordig al minimaal 3 cursussen per jaar volgen. Dus was het vroeger beter, of waren we slimmer? Absoluut niet, het leven was gewoon minder complex.
@ Nico Franken,
7 centrale systemen, VMS (cluster), Unix, Mumps, Novell een BBS.
12 terminalserver en 300 PC’s win 3.11 tot win 95 – 3 gekoppelde PC netwerken (totaal zo 600 aansluitingen)
Enkele gekoppelde medische systemen.
Ja natuurlijk heel veel eenvoudiger . . . .
Ik ben een tijdje buiten de ICT werkzaam geweest en weer terug, zoveel is er niet veranderd, de principes zijn nog steeds het zelfde.
Ik vind het artikel onduidelijk. Met het oog op continuiteit van elke onderneming vind ik het logisch dat er continue naar kostenbeheersing wordt gekeken.
IT-kosten vormen proportioneel een groot deel van de totale uitgaven van een bedrijf en men is voortdurend bezig geweest om deze kosten terug te brengen door o.a. externe outsourcing en interne bezuiniging op beheer. Het is kennelijk onvoldoende gelukt.
Nu de ingezette koers onvoldoende geleid heeft tot het beoogde resultaat lijkt het mij verstandig om te kijken naar een andere benadering. Zo denk ik dat de markt van vroeger niet gelijk is aan de huidige marktomstandigheden i.e. de is meer dynamiek van karakter.
Om synchroon met deze markt mee te bewegen denk ik eerder dat IT- kwantiteit en vooral van beheer noodzakelijk is. Snoeien hierin zal naar mijn idee nadelige gevolgen hebben m.n. op korte- en midellange termijn. Beter is om te kijken naar kwaliteitsverbeteringen o.a. door E2E procesverbetering, door de dienstverlening van leveranciers opnieuw te beoordelen en door IT-contracten te reviseren.
@Jan van Leeuwen,
Heb bij VGZ gewerkt. Nog iets groter met koppelingen naar regiokantoren en bijkantoren over heel zuidwest Nederland (Gelderland, Limburg, Noordbrabant, Zeeland)en de eerste landelijke systemen (zelf verantwoordelijk geweest voor externe integratie zorgverleners/zkh). En toch waren die systemen minder complex als tegenwoordig. Daarbij heb ik nooit gezegd dat de principes veranderd zijn. Wel de rol die automatisering in veel omgevingen speelt. Automatisering is inmiddels doorgedrongen tot de poriën van de hele samenleving. Alles is aan elkaar geknoopt. Niet alleen binnen organisaties, maar vooral ook tussen organisaties en hun omgeving. Gevolg een toegenomen complexiteit van besturingssystemen, toepassingen en hun integratie.
Je kan het ze eigenlijk niet eens kwalijk nemen, die managers.
Op hun school krijgen ze geleerd dat ze moeten besturen via dashboards, KPI’s en andere groen/oranje/rood verwoordingen van het proces, los van de inhoud en de materie.
Dus bijvoorbeeld het aantal servers per beheerder of werkplekken per beheerder zijn dus leidend hierin.
Maar als de manager even verder nadenkt, dan weet hij ook dat hij wordt beoordeeld op het aantal FTE’s wat hij onder zich heeft. Dus minder beheerders -> minder managers. De mensen boven hem hebben dezelfde dashboards waar men sturing mee wil doen.
In technologie en apparatuur hebben we het steeds meer over “Zero-management” maar waarom laten we die niet voor de organisaties gelden ??
Toch grappig. “Beheerder” is een volledig valide vertaling van het woord “manager”
DEZE AMBITIE IS NOG VEEL TE VOORZICHTIG!! ER ZIJN MEER BESPARINGEN MOGELIJK!!
Veel organisaties gebruiken nog niet de volledige mogelijkheden van het automatiseren van de processen rondom beheer. Iedere ochtend worden logbestanden nagekeken, acties uitgevoerd nav fouten en meldingen, et cetera.
meer dan 50% van de beheerders is overbodig als je processen automatiseerdt met een Process Automation Tool. De ambitie van de IT managers is dus nog aan de voorzichtige kant opgesteld!!!
Ik heb het bij meerdere klanten van Redwood gezien, ze zijn bereid om er over te praten. het gebeurt in twee stappen;
1) standaardiseren van processen
2) automatiseren van processen
Ik heb een klant die van €85mio aan ICT budget mede dankzij proces automatisering terug is naar €50mio!
Denk maar eens aan een proces als Financial Closing; de financiele afdeling is over de rooie tijdens de maandelijkse afsluiting. Voor ICT beheer is dat niet minder omdat ze moeten zorgen dat alle financiele informatie netjes wordt aangeleverd, alle bestanden worden ingelezen, rapportages op tijd worden gedraaid en afgeleverd en backups worden gemaakt.
Ik ken een klant die 97% van al die activiteiten zowel voor finance als voor IT heeft geautomatiseerd! en dan nog maar niet te vertellen over de verbetering in kwaliteit, vastlegging(documenteren) van de activiteiten en het vergemakkelijken van de audit.
Beste Menno,
Ik kan het mis hebben maar je maakt niet alleen heel openlijk reclame maar je lult ook uit je nek. Een beheerder doet echt wel wat meer dan logs doorspitten. En natuurlijk kun je een stuk incidentbeheer automatiseren maar heel veel PROBLEMEN laten zich niet eenvoudig scripten.
Verder vind ik je cijfers compleet irrelevant omdat ik de achterliggende case mis, je kunt namelijk ook de hele ICT gewoon offshoren naar India om zodoende te pronken met besparingen. Ik ken bedrijven die dat gedaan hebben en uiteindelijk meer dan een miljard verlies leden, blijkbaar waren die klant bij jou;-)
@Menno: natuurlijk kan je alles automatiseren.. Wie gaat het repareren als het stuk gaat? Die it-manager die niets weet?
En heb je nog it-managers nodig als je nog maar een paar it-beheerders nodig hebt.
@Jann-wouter: Ja, ik zou qua vertaling denken aan een ‘regelaar’. Iemand die dingen regelt voor een grotere groep van mensen die het te druk heeft met hun werkzaamheden. Dat is de theorie althans. In praktijk zijn het mensen die om excelsheets met groene kleurtjes bij iedereen lopen te bietsen. 🙂