Indrastructuurdienstverlener T-Systems verbindt alle Aldi Nord-winkels binnen Europa, waaronder vijfhonderd winkels in Nederland, 437 winkels in België en twaalf winkels in Luxemburg. Bestellingen van goederen, elektronisch betalingsverkeer en de aansluiting van externe dienstverleners, waaronder operators van statiegeldmachines, draaien in de toekomst op dit speciaal beveiligde virtual private network.
T-Systems verdeelt het netwerk van circa vijfduizend winkels in logische sub-netwerken (virtual local area networks). Dit zorgt ervoor dat verschillende datastromen strikt van elkaar gescheiden gehouden worden, ondanks dat deze op dezelfde transmissielijn draaien. In het geval van een storing op de lijnverbinding, bijvoorbeeld door het doorsnijden van een kabel tijdens graafwerkzaamheden, is er een mobiele verbinding via umts beschikbaar als back-up in alle landen.
Uit het artikel: het doorsnijden van een kabel tijdens graafwerkzaamheden, is er een mobiele verbinding via umts beschikbaar als back-up in alle landen……..
Jammer dat er geen downtime analyse bij staat, waarschijnlijk is het dan voldoende om alleen een vaste aansluiting te realiseren in combinatie met de voorbereiding om een umts module in te kunnen koppelen in geval “dat”. Dan zou het kunnen volstaan met enkele UMTS modules, die ingezet worden wanneer er daadwerkelijk een kabelbreuk is.
Het bestelproces van winkels heeft op zich wel een tijdslimiet, maar met enige historisch inzicht is het niet bijzonder tijdcritisch om de noodzaak te rechtvaardigen om een tweede netwerk als back-up op te tuigen. Juist daar zijn toch forse kosten mee gemoeid, terwijl een analyse wel eens zou kunnen aangeven dat er goedkopere oplossingen zijn, zoals geschetst. Het gaat om 5000 winkels dus 5000 umts abo’s versus enkele abo’s en een spoed verzend/inkoppelprocedure.
5000 umts abo’s=minstens 600.000 euro per jaar, die verdampen omdat ze in stilte wachten op een kabelstoring……
Daarnaast met een goede netwerktestprocedure is een kabelstoring eerder “boven water” dan de gebruiker zal ervaren….
Leuke analyse Maarten. Maar bestat er niet een pay for use model? Anders is het wel een erg duur betaalde verzekeringspremie.
@Ruud,
Wellicht, maar het artikel gaat er niet op in en in aanbestedingen kom ik dat nog niet echt tegen. Los van een datavolume, heb je nog steeds een abo nodig, ook als prepaid zal je bel-data-bedrag vervallen na een 6 maanden. Dat is dan helemaal een lastige constructie, omdat dat weer beheer etc etc vergt om te zorgen dat een abo up and running is tegen de tijd dat er een storing is. Je kent toch ook de Wet van Johnson… (Murphy is een optimist…) Blijft, dat als je ziet wat voor komen en tijdsduur van een kabelstoring is en het tijdbestek van bestelprocessen en voorraadbeheer van een winkel, dit op zijn minst een “over-over-done” oplossing is. Eigenlijk dus heel “apart” bij een Aldi met hun winkel/retail filosofie.
Het netwerk van Aldi komt in 1 wolk te draaien waarin meerdere VLAN’s zijn gedefinieerd. De manier van schrijven doet alsof we hier met rocketscience te maken hebben, maar heeft elk bedrijf met een zelf respecterende IT afdeling niet een dusdergelijk netwerk draaien?
@Maarten: Je doet net alsof er geen downtime analyse gemaakt is gezien je zonder informatie stelt dat er waarschijnlijk voor een andere oplossing had moeten worden gekozen. Waarop baseer je dat alleen een UMTS voorbereiding waarschijnlijk voldoende was geweest? Zou het daarnaast inderdaad over 600k gaan voor 5000 umts abonnementen gaan, dan is dit peanuts voor een bedrijf als Aldi. Dit is 120 euro per winkel, per jaar.
@Roy,
de tekst gaat er in het geheel niet op in. Daarnaast inderdaad er wordt niet vaak een down time analyse gemaakt, omdat men denkt dat het niet zonder een tweede netwerk kan, inbox denken.
Het scheelt, maar 600K op zich correct, maar het was toch ook weer een kruidenier die op de kleintjes lette…